Dansk ponny för stor i Sverige

(Ridsport)
En man från Karlstad köpte en ponny i Danmark till sin dotter. När ponnyn skulle kontrollmätas hade den för hög mankhöjd, och fick inte tävla. Mannen har överklagat beslutet men har nu fått nej i kammarrätten.

Läs mer...

Sv: Dansk ponny för stor i Sverige

Kontrollmätning är ju något alla kan råka ut för! Jag tycker att det är bra med kontrollmätningar för då kanske folk väljer att mäta in sina ponnier i rätt kategori. Det är skrämmande att se B ponnier som är större än sin egen Cponny på 134 ute på tävlingarna. Vad ger det för tecken till ungarna som tävlar dessa felmätta djur?

Jag tycker det är ägaransvar.. Mät hästen när den kommer till Sverige så slipper du obehagliga problem. Framför allt när man har en häst som ligger nära en gräns.

Jag håller med.

Sedan tycker jag att han borde ha kontrollmätt innan köp.

Man kan inte säga att bara för att det bryter mot Eus regler så ska vi i sverige rätta oss efter det, ponnyn är ju för stor!

Vill dottern tävla ponny så kan hon ju tävla i danmark om hon så gärna vill tävla just den ponnyn!

Fram för obligatorisk mätning vid alla tävlingar! Då inser kanske föräldrarna att man kan behöva lite marginal.
Framför allt borde dom förstå att det värsta dom kan göra sina barn här, är att försöka bidra till fusk och kringgående av regler. En kurs i sportsmanship och moral till fars dag, kanske?

LIA

Man kan inte säga att bara för att det bryter mot Eus regler så ska vi i sverige rätta oss efter det, ponnyn är ju för stor!
Men det är ju inte att ponnyn är för stor som han klagar på, det är att det danska mätintyget inte gäller.

Jag tycker givetvis att ett danskt mätintyg ska gälla i Sverige, men som Welsh skriver, en kontrollmätning kan man ju råka ut för när som helst. Det spelar liksom ingen roll om man har ett mätintyg från Sverige heller den dagen det händer.

Givetvis ska ponnyer vara ponnyer, men jag tycker faktiskt att det är lite fjantigt när man mäter ponnyer med mm. 147,6 cm liksom. Det blir bara fjantigt då när man sedan kommer ut på tävling och det finns bjässar.

Sedan tycker jag att man inte ska få mäta hästarna hemma. Det ska ske på ett ordentligt golv av folk som fattar hur man mäter!! Jag mätte en ponny på ett plant golv till 145 cm. När den sedan skulle mätas officiellt ville mätgubben ha ponnyn på ett mycket ojämt golv och mätte den till 141 cm. Ägaren protesterade förstås, men det gick inte hem. Mätgubben kunde inte tänka sig att mäta om och få 140 cm, ej kunde han tänka sig att mäta om på ett plant golv. Han hade rätt och ponnyn var 141 cm. Jättesynd för den ponnyn blir ju mer eller mindre värdelös nu när mätgubben inte ville rucka på sina egna påhittade regler.

Nej men det är ju det jag menar, han vill fuska tills dess hästen blir kontrollmätt...

Det tycker jag är fel. Borde han inte bli glad över att ponnyn blir mätt direkt och att hans dotter (son?) inte blir stämplad bland andra för att ha omedvetet fuskat?

Men var ponnyn 140, 141 eller 145 som du skrev att du fick den till??
Då hade det ju knappast hjälpt att mäta om den på plant om du fått den till 145, dvs 5 cm mer än ägaren ville ha den till?

Någonstanns måste man dra linjen för vad som är ponny och vad som är häst.

Den lilla extracentimetern är synd för alla ponnyägare men tyvärr viktig. Ruckar man på reglerna och tycker att 1 cm kan vara ok, så kommer snart de med en ponny på 2 cm att börja "skrika", sen de med en på 3 ifall 2 cm godkänns osv osv...

Enda sättet att göra det helt rättvist är att ändra reglerna helt och göra hindrena efter ponnyn/hästens höjd, vilket skulle bli omständigt.

Att en fuskar gör det inte ok för andra att fuska. Ser man enorma bjässar på tävling borde man kunna be om en mätning på den ponnyn tycker man. Det kanske redan går? Har aldrig tävlat ponny.

Ser man enorma bjässar på tävling borde man kunna be om en mätning på den ponnyn tycker man. Det kanske redan går? Har aldrig tävlat ponny.

Det kunde man förr. Man fick prata med domaren (tror jag det var?) som i sin tur fick avgöra om kontrollmätning var nödvändigt. Man har ju hört ponnymammor försökt få ponnyer mätta för att den vann över deras dotter. Detta trots att ponnyn i fråga tydligt låg under ponnygräns.
Så domaren avgör om detta kan vara av intresse och kontaktar sedan ryttaren/ägaren. Så gick det till förut iaf, men vore inte helt konstigt om det har ändrats sedan dess :P

Håller förresten med dig i det du skrivit i resten av inlägget!

Kan förstå om dommare blir irriterade på sura mammor som inte tål att deras barn inte vann/kom placerad och enbart därför ska ha en ponny mätt.

Officiell mätning av de placerade? Är det helt omöjligt? Jag tänker på att andra tävlingsformer, ex galoppen, har kontroll av vinnarhästar i form av dopning tex. (inte alla banor).

En sådan person skulle ju inte nödvändigtvis behöva vara veterinären (vilket jag förstått att det är som mäter i dagsläge?).
Kan de inte vara mätningsutbildad personal?
Ja jättesynd med en till utgift, kanske skulle gå att inkludera som uppgift hos någon funktionär som måste finnas på området enligt reglerna. Jag har helt ärligt inte koll på vad det finns för några.

Nu pratar jag givetvis om större ponnytävlingar och inte de hemma på ridklubben där barnen glatt skuttar 50 cm.

Med tiden skulle de för stora ponnyerna försvinna och kvar skulle enbart de godkända finnas.

Antagligen bara en "tänk om det gick att lösa det så" önskan men ändå...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 923
Senast: Flixon
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 723
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama