Dammigt i stallet

Grålly

Trådstartare
Har nybyggt stall och vet inte hur jag ska göra för att få bort dammet. Det är damm från betongen, och sopar jag så får jag ju bort en del, men det som flyger upp i luften lägger sig ju sedan igen. Stallet blev klart alldeles för sent och vi har haft hästarna där inne under vintern, då har vi sopat några timmar innan hästarna ska in dit och då är det inte dammigt alls, men när man sopar och ett litet tag efteråt är det lite dammigt. Vad gör man? Är inte särskilt erfaren inom detta.

Sv: Dammigt i stallet

Jag tror det finns nånting man kan ha på som liksom binder dammet.
Det är nånting som man penslar på och vi hade på sånt i det nybyggda garaget för att det inte skulle damma.

Kommer inte ihåg vad det heter men kan nog ta reda å det!

Okej.. Det lät ju bra. Men vadå, ska man pensla det på golvet? Ja tack, ta gärna reda på det.

Man bara penslar på det på golvet och sen ska det torka, som vanlig färg.
Pratade med pappa nu och han kom inte ihåg vad det hete och sen sa han att det va dyrt.
Fattade oxå som att det blev en blank yta som blir ganska hal så det passar nog inte till stall :(

Hej! när vi byggde nytt förra året så blev det oxå mycket damm men vi våt sopade golvet då försvann mycket av det.:smirk:

Dammsug:) köp tillsatsen "grovist" till dammsugaren så kan du suga betongdamm och grov skit!

brukar "vattna" golvet, så det inte far runt.

dammsug..

eller menar du att betongen är så porös att det virvlar upp av sig själv? som en ridbana?

Jag håller just nu på att dammsuga, far min hade en sådan där grovdammsugare. Just nu strejkar den, måste titta om det är något stock i slangen.. Suck :devil:

Går det med en vanlig dammsugare? :smirk:

Grovdammsugaren strejkar. Njae, porös är den väl inte.. Problemet är att det är fortfarande damm från när man bygger, det blir ju en hel massa damm och smuts och det har inte försvunnit riktigt. Det värsta är ju borta, nu är det bara sådant här mini-kornigt damm som flyger upp när man sopar. Sedan lägger det sig igen osv. Så, nu ska jag försöka få bort det, en gång för alla :devil:

Finns Olja att pensla på betongen.

Betongolja är bra, det har vi i stallet och även i gångarna i la´går´n. :) Sedan finns det ju en sorts "lack" som man kan använda men som sagts tidigare så får man en hal yta som inte blir så hälsosam. Vi har det på foderbord till nötkreatur för att det ska gå lätt att styra fodret.

Kicki :)

Ja brukar använda en vattenkanna, men liksom inte blöta ner hela gången, utan bara fukta ganska lätt, lagom. ;) Häller som "sick-sack" i gången. Låter det va en stund, kanske under tiden man mockar.

Jag vattnar när jag vet att det kommer bli ganska nerskitat, som när man mockar, och då tar jag "stor" sopning efter det. Sen sopar man väl lite under dagen.

Men jag tycker det hjälper för att låta bli att dammet flyger runt i luften o lägger sig också allt annat än på golvet, och tar tid innan det virvlat färdigt.
Brukar dock aldrig sopa när hästarna är inne.

Var i ett lite större stall förr där det ofta var väldigt dammigt. Vi hade blöt sågspån i en hink som vi strödde ut på golvet. När man sopade ihop det så följde det mesta av dammet med utan att virvla runt.
Det behövdes inte så mycket spån, vi la inte ut stora drivor utan bara ett tunt lager lita här och var.:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar