Dammigt i stallet

Sv: Dammigt i stallet

Okej, jag får prova det. Nu har jag dammsugat hela stallet, inkl boxar och väggar, och det börjar se som nytt ut. Jättefint faktiskt. Nu ska jag snart gå och putsa fönstrena, måste hem och vila lite emellanåt, är förkyld och känner att jag inte har så mycket ork i kroppen som i huvudet. Tack för hjälpen.

Roligt när det blir fint! :)
Samma här, ska fortsätta haga ikväll, men är också förkyld...det är mindre kul.. :/

Jag kom först nu på att jag borde tagit efter- och före-bilder, så hade ni fått se, men nu är det ju försent, är snart klar. Ja, det värsta är ju att man inte orkar någonting när man är förkyld, man vill bara ligga ner, men då blir man istället rastlös och måste göra något i alla fall.

Exakt... då tar de också tyvärr längre tid att bli frisk.. går upp o ner här hela tiden.. :/

du får gärna lägga in efter bilder om du vill, så man får se hur det blev :)

såg att du också har en Nordis? söt :) haft h*n länge?

Ja, jag ska gå och fota nu!

Ja, jag har en nordsvensk. Har haft henne i 2 år och 2 månader. Hon är underbar :love:

Alltså, det är ju skillnad på vanligt damm och damm från ny betong.
Jag var med vid ett bygge av nytt stall där det lades in ny betong och hade det varit mitt stall hade jag inte tvekat -olja eller "måla" betongen du! Vi vattnade och sopade golvet dagligen, vi lånade också en såndär grovdammsugare, vi städade som galningar -ingenting hjälpte i längden! Det är ju verkligen ett damm som inte går att få bort, det kommer ju lite lite från betongen hela tiden :crazy:

I denna veva hade min häst haft en elak förkylning och utvecklade en dammallergi, hon kan aldrig mer stå inne i stall nu. Många faktorer spelade in, men betongdammet hjälpte knappast. Så gör dig själv en tjänst -olja betongen!

du kan sopa först, då hästarna är ute, sen vattnar du med en vattenkanna (med ett "munstycke" för så det inte far så mkt), så lägger sig dammet om det är någon häst/människa som är känslig.

Den färgen du söker är antagligen EPOXI- färg. Den är stark som satan och vem som helst får inte köpa och måla med den, om inte reglerna har ändrats nyss. Om du tar epoxin på golet så dammar det inte, tål hur mkt som helst, dessutom så kan man högtryckstvätta med kraftig tvätt utan att det flagar något. Skiten kommer aldrig in i färgen. Har epoxi i mitt hönshus och i sadelkammaren, dumt nog inte i stallet av ngn besynnerlig dum anledning, min man har licens för det...

Jag brukar alltid tvätta stallet efter renovering. Då får man med mycket av byggdammet ut.
*tvättar med högtryck oftast hetvatten men denna gång bara kallvatten då hetvattentvätten är utlånad*

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar