Dammigt hö men inte mögligt?

Fia79

Trådstartare
Jag har köpt hö och jag tycker att det dammar speciellt när jag har pannlampa och man ser dammet när det är mörkt men så är det kanske lite med allt hö?

Jag tittade nog på ståna men kan inte se något nämnvärt "svarta prickar" som jag läst kan vara mögel.
Det finns heller inget ludd eller vitt eller annat som tyder på mögel.
Det ser väldigt frächt grönt och fint ut i övrigt.

Vad tror ni? är det någon fara att ge?
Hästarna går på lösdrift och har tyckt att den ena hostat lite ibland men kanske bara inbillar mig.

Höet är förstaskörd, taget av mjölkbonde dvs mkt bra näring då hästarna håller sig musklade och fina även utan kraftfoder(så har det varit varje år jag köpt ifrån den bonden).

Kan jag fortsätta köpa från detta ställe? eller är det hälsovådligt?

Sv: Dammigt hö men inte mögligt?

Mögelsporer kan finnas i höet fastän de inte syns för blotta ögat.

Jag skulle inte ge av det om hästen börjat hosta. Men om du köpt mycket hö kan du skicka in det för hygienanalys och få det svart på vitt om det finns mögel i höet eller ej :)

Okej för det är alltid något "fel" när det dammar?
eller vad betyder damm?

Jag har funderat lite på de där med damm och hö. Ett hö i hade var katastrof de yrde damm och man fick själv hosta när man slog hökakorna mot varandra.

Jag bytte hö och detta yr också lite i starkt ljus precis som ts förklarar men de känns inte på nåt vis dammigt när man sätter näsan dit.

Hö är ju kruttorrt, förklarar inte det att de kan yra lite om man ruskar i det?

Min pålle äter av det och hostar inte. Jag vet även att en ridskola köper just detta höet så jag förlitar mig lite på att dom inte skulle köpa dåligt hö till sin verksamhet.

Men ja tycker inte att detta hö känns ofräscht på något vis. Sedan äter inte min pålle så mycket av det då han hellre vill ha hösilage:laugh: Men för hans mages skull sp behöver han även ha hö.

Ja, man får väl ha gränser för petigheten, det är sant, och att det dammar "smul" i vissa balar må väl vara hänt utan att man får panik. Men man bör ha det i åtanke i alla fall. men som i ts fall där fodret har bra näringsvärde och köpt från en mjölkbonde (de brukar ha mycket bra koll både på näringsvärde och hygieniska aspekter eftersom dåligt foder visar sig i mjölken/mjölkproduktionen vilket inte är bra för ekonomin) så skulle jag fråga bonden först. Det är inte omöjligt att han har tagit hygienisk analys på höt också. Det kan vara smart att kolla upp hygienen då och då i alla fall för säkerhets skull.

Hur luktar det?

För att få ett säkert svar så är ju analys det bästa.

Men om man vill hålla lite valig "hemmakoll" på det som finns lagrat i stallet så tycker jag man kommer långt med näsan. Sen vet jag inte om man kan känna lukt av mögelsporer, eller om lukten kanske kommer sen när det fått gro lite mer. Så näsan ska man ju inte lita helt på heller, men det är ett bra sätt att kolla när man har gjort en bra grundkoll från början.

Fukt mögel, eller vad vi käller för fukt damn, komma från allt fuktig luft vi har haft. Man kan undveka det med att täcka över höet efter laggring.
Man kan skaka utt höet innan mattning och fodra utta så mycket som mjöligt.

Det ska lukta gräs bara, om det luktar som skogschampinioner eller om det luktar skarpt/stickigt så är det dåligt.

Rundbalar tycker jag nästan alltid är dammigt första lagret, det hör jag de felsta säger.

Det luktar inte skarpt och stickigt lite mer åt "unkna" håller eller hur man ska beskriva.
Men upptäckte att det var bara en bal(då när jag lade märkte till det och har hittils bara hittat en) som var extra dammig och luktade mer "skunk" men det luktar inte mögel eller "jätteilla" utan det luktar bara inte exakt som jag tycker hö brukar lukta.
Men sen balen efter luktade på ett annat sätt och inte unket och den dammade knappt alls.

Kanske inte är alla som är såhär?
Vet inte om kanske ska göra så att när vi hämtar hö nästa gång så berättar jag detta för bonden och så luktar jag på varje bal han kastar ut från logen innan vi lastar in och de som inte min näsa godkänner de tar vi inte med.

För kor sägs ju tåla lite sämre hö bättre än hästar i alla fall.
Men detta är verkligen inte ett dåligt hö egentligen blev bara så förvånad när en bal dammade så kopiöst.

Ja det ska väl vara svårare att få dem torra, men kastar man första lagren då?

Allt som luktar annat än friskt och fräscht hö - ut på gödselstacken. Hästar har känsliga luftvägar. Även om de inte börjar hosta direkt kan det börja strula till sig, för att sedan vara oerhört svårhävt när hostan väl sätter in. Har själv haft häst som utvecklat COPD, det går snabbare än man tror (tyvärr)

Unken doft är alarmerande, det luktar inte alltid "rent mögel".

Oavsett varför hö dammar ska det inte fodras. Dammigt foder är inte tjänligt som föda till hästar.

Allt som luktar annat än friskt och fräscht hö - ut på gödselstacken. Hästar har känsliga luftvägar. Även om de inte börjar hosta direkt kan det börja strula till sig, för att sedan vara oerhört svårhävt när hostan väl sätter in. Har själv haft häst som utvecklat COPD, det går snabbare än man tror (tyvärr)

Unken doft är alarmerande, det luktar inte alltid "rent mögel".

Oavsett varför hö dammar ska det inte fodras. Dammigt foder är inte tjänligt som föda till hästar.

Har aldrig sett en plastet hö bal som lukta "friskt och fräscht"!

som sagt, allt hö som inte luktar friskt av gräs, är dåligt. För att hö ska lukta SVAMP ska det vara rejält mögligt. Det betyder med andra ord att det finns en process som startar innan dess, om höet luktar ngt annat än friskt gräs. Det du beskriver om lukten samt i kombination med det "damm" du upplever, är klara signaler att höet inte är bra. Hö som är helt fräsht dammar faktiskt inte över huvud taget.

Plastat hö, eller silage med så hög TS, brukar klassas som väldigt känsligt i fråga om hygien. Jag tror det är av den anledningen Leafhill fällde kommentaren. Jag hade aldrig velat ha så hög TS på ett plastat foder, hela meningen med att ensilera/plasta försvinner liksom.

Liknande trådar

Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 628
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Sitter och är orolig att det hö jag köpte idag är mögligt/dåligt, men är inte säker :( Jag hade inte tid att åka och hämta själv, så jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 333
Senast: skjona
·
Foder & Strö Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag...
2
Svar
29
· Visningar
4 043
Senast: wrangler
·
A
Foder & Strö Fick en höleverans i somras som möglade rätt snabbt och balarna tog värme och en del blev det vitt "ludd" på :( (bonden tog in rått...
Svar
16
· Visningar
5 774
Senast: mysko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?