Jag har byggt en trädgårdsdamm!
2024-08-26 13.40.35.webp

Och OJ så roligt jag tyckte att det var!! 🤩 Det var längesen jag kände mig så exalterad över nånting.
Jag är väldigt förtjust i dammar och har ”alltid” drömt om att ha damm (med näckrosor i! 🥰). I mitt förrförra hus fick drömmen gå i uppfyllelse för första gången, men jag hann inte ha dammen så länge innan jag flyttade därifrån. Men nu fick jag äntligen möjlighet att göra det igen!

Nedan följer en berättelse om byggprocessen.

När jag lät bygga avlopp till mitt nuvarande hus våren 2023 så bildades en stor svacka, och vad gör man av en svacka om inte tar chansen att omvandla den till en damm?!! 🤩 Då skulle jag ju slippa gräva – det som ”alla” säger är så förbannat jobbigt.

Första utmärkningen av tänkt damm i svackan - dammdrömmen började med fyra bambupinnar…. 😁
2023-05-04_1.webp

Men svackan var alldeles för stor, så jag fick beställa hem 11 ton jord att fylla upp den med först. Pga olika logistikproblem tog det ett halvår innan jorden levererades, och då låg 11 ton jord i en hög precis vid min infart. Jag flyttade hela högen med egen kraft – handskottade och körde skottkärra efter skottkärra de ca 30 metrarna till svackan.

Tillslut hade jag fyllt upp svackan. Och jag hade ju åtminstone sluppit det jobbiga grävandet… 😜 😂
(...Vilket inte stämmer till 100% heller, för jag fick gräva lite för att skapa en djupgrop i mitten av dammen. Nu har jag inte tänkt ha fisk i dammen, men gärna stora näckrosor, och en djupgrop ska ju vara bra för klimat och balans i dammen.)
Dammen landade på ca 3x4 meter i storlek, och ca 90 cm djup på djupaste stället.

Svackan utfylld med jord och dammgropen börjar ta form:
2023-11-18_1.webp

Jag har försökt att läsa på om dammbyggen för att få bra tips om hur man kan göra för att skapa bästa möjliga dammiljö och vilka ”fel” man kan försöka undvika för att slippa problem, men jag tycker att den info som finns fortfarande lämnar många frågor. Eller så kanske det är jag som är väldigt frågvis (eller dålig på att söka)… 😉 Men t ex så har jag inte hittat nån info om avrinning. Min förra damm svämmade över när det kom mycket regn, och istället för att det ska svämma över åt alla håll och kanter och spola bort saker runt dammen, så känns det säkrare och bättre att bygga en liten fåra för avrinning tänker jag, för att styra vart vattnet hamnar. Men varför är det ingen som tipsar om det? Är det för att det finns något negativt med en sån lösning, och vad kan i så fall det vara? Såna frågor kan jag fastna på.

Efter att jag hade förflyttat 11 ton jord med mina egna muskler (jag visste inte innan om det var görbart, men det var det uppenbarligen) så fick jag annat att stå i, och dammbygget låg nere i 8 månader. Sen fick jag möjlighet att ta tag i det igen, och då skapade jag terrasseringar, dvs olika djupnivåer i dammen för olika växter. Att bara ha sluttande kanter är helt värdelöst upptäckte jag vid förra dammbygget, för då kasade bara allt man försökte lägga ner i dammen (stenar, växter) ohjälpligt ner i botten… 😄
Jag hade också planerat att bygga dammen intill en större sten, men av erfarenhet från förra dammbygget så visste jag att det är jättesvårt att få till en snygg lösning med att fästa dammduken mot stenväggen om dammen ligger precis nedanför en sten/klippvägg – hur snyggt det än ser ut i fantasin att ha en damm som ansluter till en sten… Så jag tänkte ut en annan lösning.

Uppbyggnad av terrasseringar:
2024-07-08_1.webp

Dessutom är det viktigt att se till att dammkanterna är i våg runt hela dammen så att inte dammen blir sned – för det kommer vattnet högaktningsfullt att skita i! 😄 Plus att man behöver göra ett bra avslut med dammduken mot kanten. Man kan inte bara klippa av damduken vid vattenytan, för dammduken kan röra sig lite och som sagt så kan vattennivån i dammen variera en del. Hela tiden måste man dessutom tänka stabilitet, eftersom många kubikmeter vatten väger en del, så dammen kommer att utsättas för en del tryck. Jag såg en rekommendation om att göra en stabil upphöjd kant som man viker dammduken över och sedan stoppar/skär ner under jorden på andra sidan kanten, och lät mig inspireras av den lösningen.

Skyddsduk underst:
2024-07-20 10.24.24.webp

Sen kom det kluriga – att mäta upp hur stor dammduk som behövdes. För mig var det ingen tvekan om att jag skulle beställa gummiduk på minst 1 mm tjocklek, samt en extratjock underduk/skyddsduk. Den kostar en del, men om jag nu lägger ner en massa jobb på att bygga en damm vill jag ju att den ska hålla. Billigare dukar är inte lika hållbara och kan innehålla plastkemikalier vars tillverkning jag inte vill stödja. Men när jag nu hade bestämt mig för den dyra duken var det väldigt viktigt att det blev rätt storlek. Så på den här stationen stannade jag ett tag. Mätte på många olika sätt och använde flera olika beräkningsmetoder. Tillslut hade jag på flera olika sätt kommit fram till ungefär samma resultat, och då beställde jag duken.

...Hade dock ingen aning om att den mängd duk jag behövde vägde FEMTIO KILO, så när paketet landade på min uppfart blev jag lite ”Eeeeeeeehhhhh…. Hur löser jag det här?!...” 🤔😄 Men med pirra och envishet gick det också. 😉

Dammduk överst:
2024-07-20 13.34.37.webp

När duken väl var på plats i gropen så var det dags att börja fylla på med vatten. Jag hade hoppats på hjälp av regnet, men då bestämde sig sommarens regnperiod för att ta uppehåll, så jag fick fylla på ur egen brunn. Redan innan jag hade köpt duken så hade jag köpt hem en näckros på rea som redan hade börjat blomma i sin hink där den stod tillfälligt, och jag blev bekymrad över att jag skulle dränka blomman, så jag fyllde på dammen ytterst långsamt. Men det hjälpte inte – blomman försvann ändå (och jag kände mig som en mördare).

Långsam påfyllning av vatten:
2024-08-04 16.54.32.webp

När jag fyllde på vattnet insåg jag att jag behövde justera dammkanterna lite till – TROTS att jag tyckte att jag hade varit jättenoga med att mäta dammen på alla möjliga sätt med planka och vattenpass för att göra dammkanterna i våg. Jag passade också på att bygga avrinningsfåran, men hade stora problem med att komma fram till hur hög vattennivå jag skulle ha som max i dammen, dvs på vilken höjd avrinningsfåran skulle ligga och hur jag skulle få till den på rätt nivå. Tillslut sket jag i att klura mer över saken utan ”bara körde”. Det verkar ha blivit rätt okej ändå.

Planering av avrinningsfåra:
2024-08-12 15.19.30.webp

Att få tag på vattenväxter till dammen tyckte jag var svårt. De flesta handelsträdgårdar/växtfirmor jag har besökt har inte dammväxter överhuvudtaget, och hos de få som hade nåt undanskymt litet hörn med ett fåtal sorter så var det mesta ändå slut. Det känns som att dammbygge kanske ”ska” ske på våren… Jag fick anlita en vän från Stockholm att köpa ut några 6-pack dammväxtpaket åt mig från Hornbach, men då visste jag istället inte vad det var jag fick, eftersom de inte var rätt märkta (de växtnamn som stod på hemsidan stämde inte med de som stod på förpackningen, men de växtnamn som stod på förpackningen stämde inte heller med de växter som verkligen var med i paketet... 🙄 ). Jag har dock tillslut lyckats identifiera alla växter utom en, men det är tveksamt om alla är härdiga i vårt klimat, så jag kanske får gå på ny växtjakt nästa vår istället. När det gäller dammväxter finns det en lång lista över invasiva arter man inte bör plantera, och där behöver man vara noggrann, för jag har sett att flera av de växterna fortfarande säljs…

Kokosmatta för växterna att hålla fast sig i:
2024-08-06 15.41.07.webp

När vattnet (och kokosmatta för växterna att fästa sig i) var på plats började det roligaste av allt – att designa och utforma hur växter och kanter och hela dammiljön skulle se ut! 😍 Det var en skapandeprocess som gjorde mig alldeles exalterad. Kändes som världens roligaste lek! Och oj vad jag har burit stenar! 😄 Jag tänkte att jag hade en väldigt stenig tomt, men det känns som att jag har DAMMSUGIT alla dryga 3000 kvadratmetrarna på varenda synlig lagom stor sten! När jag var yngre gick en serie som hette Twin Peaks där det förekom en karaktär som kallades ”Log lady”, som var en äldre kvinna som alltid gick runt och bar på en stock i famnen. Jag kände mig som ”Stone lady”, eftersom det kändes som att jag alltid gick runt och bar på en sten i famnen… 😄

Långsamt börjar dammiljön ta form – och nu är det dags att bära stenar! 😉
2024-08-12 20.04.38.webp

Däremot kom djuren väldigt snabbt – både grodor, sländor, skräddare och stora och små dykarbaggar invaderade dammen innan den ens var klar. 🙏 Och näckrosen skickade tillslut upp en ny blomma, så jag behövde inte känna mig som en mördare längre! 😍

Hyresgästerna står ivrigt på kö innan dammen ens är klar:
2024-08-12 18.14.55.webp

Pump och rening har jag tänkt får bli nästa års projekt. Dammvattnet har märkligt nog blivit alldeles klart av sig själv (vilket jag inte hade väntat mig, dessutom syns duken väldigt bra då så det blev ju bara jobbigt… 😉 ). Men jag förstår att en damm är en levande miljö och att jag förmodligen kommer att få obalanser att lösa och ta hand om längre fram.

Det jag inte visste när jag påbörjade projektet var om det skulle bli några problem att bygga en damm på egen hand, men det har gått bra. Inte ens utplaceringen av dammduken på egen hand var några svårigheter. Så om man drömmer om en damm så behöver man absolut inte låta sig hindras av att man inte har någon som kan hjälpa till. Det som krävs är lite pengar, tid, ork och muskler samt en massa envishet. 😉

16 månader efter att jag satte ut bambupinnarna för att markera drömmen om en damm, så har den blivit till verklighet! :banana:
Och jag kan bara inte låta bli att ofta gå och sätta mig vid dammen och bara mysa, och förundras över allt liv som rör sig i/vid vattnet! 🥰
2024-08-26 13.39.10.webp

Alltså det var nog en av de finaste dammar jag sett :love:
(funderar på hur man övertalar särbon anlägga damm då det är liiiiite svårt i en lägenhet som inte ens har balkong)

Wow! Tack för en kanonfin redogörelse över anläggningsprocessen! Jag blir såååå avundsjuk, önskar verkligen att det gick att anlägga en damm på min tomt, men det är nära till berg överallt så det finns inte tillräckligt med djup någonstans. Jag har hållt på med akvaristik många år och älskar att bygga upp fina vattenmiljöer med växter. Drömmen hade varit att kunna anlägga en SWIMPOND! Dvs en större naturdamm, typ skogstjärn, som man kan simma runt i :love:
https://www.theswimmingpondcompany..../12/AEEF2966-8945-491A-ADAB-03B1CA56C57C.jpeg

Jag har byggt en trädgårdsdamm!
Visa bifogad fil 152123

Och OJ så roligt jag tyckte att det var!! 🤩 Det var längesen jag kände mig så exalterad över nånting.
Jag är väldigt förtjust i dammar och har ”alltid” drömt om att ha damm (med näckrosor i! 🥰). I mitt förrförra hus fick drömmen gå i uppfyllelse för första gången, men jag hann inte ha dammen så länge innan jag flyttade därifrån. Men nu fick jag äntligen möjlighet att göra det igen!

Nedan följer en berättelse om byggprocessen.
Så vackert! Och vilken fin tråd detta! Ska jag lusläsa vid tillfälle 😃🙏

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka