Jag har byggt en trädgårdsdamm!
2024-08-26 13.40.35.webp

Och OJ så roligt jag tyckte att det var!! 🤩 Det var längesen jag kände mig så exalterad över nånting.
Jag är väldigt förtjust i dammar och har ”alltid” drömt om att ha damm (med näckrosor i! 🥰). I mitt förrförra hus fick drömmen gå i uppfyllelse för första gången, men jag hann inte ha dammen så länge innan jag flyttade därifrån. Men nu fick jag äntligen möjlighet att göra det igen!

Nedan följer en berättelse om byggprocessen.

Wow! Tack för en kanonfin redogörelse över anläggningsprocessen! Jag blir såååå avundsjuk, önskar verkligen att det gick att anlägga en damm på min tomt, men det är nära till berg överallt så det finns inte tillräckligt med djup någonstans. Jag har hållt på med akvaristik många år och älskar att bygga upp fina vattenmiljöer med växter. Drömmen hade varit att kunna anlägga en SWIMPOND! Dvs en större naturdamm, typ skogstjärn, som man kan simma runt i :love:
https://www.theswimmingpondcompany..../12/AEEF2966-8945-491A-ADAB-03B1CA56C57C.jpeg
Ja, det vore häftigt!
Jag följde Erika Åbergs anläggning av en ekopool, det verkar vara ett rätt stort projekt men väldigt spännande. :)

Grattis till superfint resultat och tack för att vi fick följa processen från start till mål! En näckrosdamm är helt klart en sak på min önskelista här också, men jag har avskräckts lite redan av att se andras jobb och när jag följer steg för steg så inser jag att det brister f n i både tid och ork. Samt att jag inte har någon idealisk plats, om jag inte samtidigt gör någon större ändring i trädgården (vilket ju då tar ännu mer tid och ork....).

En granne har nyligen anlagt en sån där stor naturdamm/swimpond ute på åkern så det är förstås ett alternativ om jag hade varit beredd att offra lite betesmark. Men det är ju ett ännu större projekt så det får nog stanna vid att kika på grannens. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka