Damm känslig häst (kvickdrag?)

Sv: Damm känslig häst (kvickdrag?)

Kan du inte prata ihop det lite med en veterinär och be honom/henne komma ut och kolla hästen och sen upplysa ägarna om hur dom ska gå tillväga? Usch, jobbigt läge :crazy:

Okej, jag förstår hur du menar med stallet. Vet du när senaste undersökning genomfördes på hästen? Eftersom en veterinär inte kan hålla på och skriva ut och skriva ut hur länge som helst utan att undersöka hästen vidare. Jag fick skriva ut en gång utan att veterinären undersökte honom, andra gången tog det stopp och det förstår jag mycket väl.

Förmodligen eller sannolikt har hästen utvecklat kronisk bronkit och blir säkert dålig av väder också, därför blir det inte bättre att hästen går ute dygnet runt heller eftersom de blir känsliga för fukt. Min fick ansträngd andning bara av att det var dimma ute, men blev alltid bättre när han fick röra på sig. Har väl med slem att göra antar jag.

Så, ja. 26 är ändå ganska gammalt för en häst tycker jag. Jag tycker att min var gammal som var 22, men nu när han är borta kan jag tänka att han kunde ha levt i 8 år till utan problem, OM det inte hade varit för luftvägarna eller olyckan som hände i hagen.

Finns det verkligen inget annat stall att flytta till föresten? Att du ska behöva sitta och vänta i en buske bara för att tanterna är där låter helt skruvat. Vet exakt hur det är, hade en sån i mitt eget stall, kollade alltid så att hon hade varit där innan mig så att hon inte kom tillbaks. Kärringar som ska trycka ner yngre personer :devil:

Men stackare! Nu menar jag både dig och deras häst! Kan du inte säga till ägaren att du kommer se dig om efter annat stall om inte han tar tag i saken och slänger ut tanterna?

Sen undrar jag också om man på nåt sätt kan anmäla att deras häst mår dåligt, djurskyddet? Anonymt?

Jag vet inte om man får göra så utan ägarnas tillåtelse. Jag skulle inte bli så glad om någon utan att pratat med mig tar ut veterinär och sen blir det väl jag som får betala det hela för jag har ingen Veterinär som skulle kunna göra det som en tjänst liksom :(

Stallet är dock helt perfekt för mig i övrigt, bara tanterna som är problemet och när det inte ens är deras stall så känns det ju så där. Har stallägaren lite på "min" sida då han ansåg att hästarna var "döda" redan när de kom dit och han har sagt det att det är dom som "slängt" ut allt folk som stått där. Deras två hästar Gör inget de går ut 7 kommer in mellan 17-19 beroende på väder sen står de där i boxen tills de går ut.

Det med veterinären så har det inte varit ute någon veterinär under de 1½ åren som jag stått där utan de har ringt och disskuterat sen har de fått medecin som den nu äter minst en gång i månaden. har även fått kolik en gång på grund av medecin och skyllde på mig och mitt nya hö som deras hästar inte ens hade ätit :( så ingen veterinär ska ta och kolla upp vem det är men har för mig när jag hört namnet att det inte är någon seriös veterinär eller hur man ska säga.

Jag vet inte jag kan ju kolla men eftersom att stallägarna inte har hästar själva längre så tror jag inte att han bryr sig så mkt om jag eller dom flyttar eller vad man ska säga.

Jag tror inte att djurskyddsverket kan göra så mkt, araben är FET och har sin hosta och travaren kan inte böja vänster fram ben överhuvudtaget och är säkert halt på alla fyra men de får ändå mat och de är inte underviktiga, så de mår ju inte bra men det finns hästar som har det sämre. Sen har jag oxå fått känslan av att djurskyddet ser ju inte alltid hela bilden eller hur man ska säga.

Travaren kommer inte upp på morgonen om han legat ner i boxen :( sist jag släppte ut så tog det 45 minuter att ens få han att försöka ta sig upp. :( :(

Stackars djur, fy fan.. Du kan inte ringa djurskyddet och fråga dom vad dom kan göra, om dom kan göra nått eller om du kan få några råd? :/

Jag ska ta och ringa dit på måndag och se om de kan göra något. men som sagt så tror jag inte de kommer att säga så mycket eller göra något då de ändå har tak över huvudet och får mat. men ringa och fråga kan man alltid göra.

Tycker det är väldigt konstigt att det inte varit någon veterinär och kollat hästen. Visst, distriktarna kan oftast inte göra så mycket, så klinik hade ju varit det bästa så dom fått se med kamera. Visste inte att dom fick skriva ut medicin utan att dom visste själv orsaken till problemen, en ägare kan ju säga vad som helst över telefon men i själv verket kan det sitta en tumör eller liknande.

Varför får dessa personer stå kvar om även stallägaren tycker att dom gör fel? Tycker jättesynd om hästen, så den blir ju ändå inte bättre om dom får flytta... :(

Han tycker inte att de gör några fel direkt men som sagt de var inte i det bästa skicket när de kom till stallet mer det han menar på.. Den veterinären som skriver ut har sett hästen och undersökt men det var ett ganska bra tag sen som detta gjordes och som sagt ingen vet som varit ut under 1½ år.

Tror att de två hästarna skulle må bättre av att gå på lösdrift då de ändå inte gör något med hästarna. men jag kan inte gör så mkt ska ringa djurskyddet och se om de kan göra något men väldigt tveksam till att de kommer att göra så mkt åt det hela.

Jag är tveksam till lösdrift på hosthästen också faktiskt. Min häst, som iofs hade kronisk bronkit, klarade inte av vädret på höst & vinterhalvåret heller, behöver inte bara vara damm och så som orsakar denna hästs lidande.

Försöka kan du göra, hoppas verkligen någon tar det på allvar!!! Väldigt irriterande med ägare som inte inser vad som egentligen måste göras. Hoppas verkligen det löser sig! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar