Damm känslig häst (kvickdrag?)

Eme_liie

Trådstartare
Det är så här att i det stallet jag står i finns det en häst som har problem med andning. Har pratat med ägaren till denna häst (28 år är den) arab, men har inte riktigt fått svar på vad den har har för mig att de pratade om kronisk bronkit/kvickdrag.. Hästen får medecin i princip varje dag ibland starkare ibland mindre stark. Han hostar och det kan låta lite ansträngt när han andas.

Nu är det så att det har blivit "bråk" i stallet pga det här.. Ägaren av stallet sköter endats utsläpp på vardagar och har inga regler och lägger sig inte i vad som händer i övrigt, regeler får vi i stallet komma fram till. Jag rider min häst 6 dagar i veckan och har aldrig varit så förtjust i att stå ute och borsta utan står hellre inne.
Det som sas när vi kom till stallet var att om min häst har rullat sig och är lerig så ska jag borsta av det värsta och det förstår jag och respekterar. Men nu har de fått för sig att jag inte ska få borsta min häst i stallet över huvudtaget utan ska borsta honom ute, min häst är inte skitigt då jag borstar varje dag även vid vila när han är skitig så har han rullat sig. Är detta rimligt?????

Vad mer kan man göra för att underlätta för en damm känslig häst??

Det jag blir så frustrerad över är att de inte bryr sig om hästen i övrigt och nu helt plötsligt ska jag inte få borsta min häst i stallet, man ska väl få använda stallet när man har tillgång till det, Så är det jag som är egoist som vill stå inne och mysa med min häst ist för att stå ute och frysa sen i vinter när det är -15 och kål svart så jag knappt ser min mörk bruna häst.

Behöver mer kött på benen för att kunna ta en fajt.

Sv: Damm känslig häst (kvickdrag?)

Jag har haft 2 kvickdrags hästar och kan bara säga till att börja med: Låt den "sjuka" hästen vara ute så mycket som möjligt,ju mer ute timmar desto bättre för hästen.Stallmiljö är ett gissel oavsett hur försiktig man är. Alltid damm i luften då hästar rör sig i boxarna, folket rör sig osv...
Att man inte ska sopa,rykta eller på andra sätt öka damm,smuts och andra partiklar i luften bör all skötsel av stall och hästar ske några timmar innan den sjuka hästen kommer in.Fuktat hö eller dränkt hö om man använder detta samt fuktning av stallgångar är bäst.Likaså så lite dammigt strö medel som möjligt.Allra helst pappers strö.Så jag anser att den som äger kvickdrags hästen ska börja med att låta den vara ute i största möjliga mån ,sen att ni andra tänker på detta med att inte sopa,rykta,damma med täcken,borstar,strö etc är ju självklart om nu hästen måste stå på stall.
Det ska t.o.m finnas någon form av inhalator till host hästar men det vet jag inget om mer än att jag läst ytligt om det.
Men om jag hade varit inhyrd där en sjuk häst vistas så hade jag ifrågasatt ute timmarna på den sjuka hästen! Varför anstränga andning,lungor på den genom att tvinga in den i sämre luft?

Jag hade aldrig gått med på det. Alla hästar och ägare har lika stor rätt att vistas i stallet. Att du ska behöva stå ute i minusgrader och borsta din häst tycker jag låter helknäppt. Står den sjuka hästen i en box precis jämte där du borstar? Hur många är ni som står i stallet?

Att man försöker underlätta för den "sjuka" hästen genom att inte sopa när den är inne är ju självklara saker men det finns ju gränser! Det bästa hade ju varit om de skaffade en utebox till den.
Hur mycket får den vara ute? Sköts den ordentligt i övrigt med rätt strö och foder?

Jag tycker absolut du ska ta upp detta till diskussion,stå på dig!

Jo, just nu går den ute 24 timmar om dygnet men har redna fått börja äta medecin. Och jag Försöker i största mån (inte oftat jag är där när de är där gillar inte personerna) att inte borsta inomhus iaf Inte när han är Lerig, men en vanlig dag som han inte har rullat sig gör det stor skilland på att borsta ute då? Han har inte ens stöv på sig. Vill ha så mkt kött på benen som möjligt i den här frågan. Den måste inte stå på stall ägarna som väljer detta. Deras hästar är inne mer under vinter halvåret än vad min kommer attt vara ute.

:bow: Tack att inte jag är helt ute å cyklar.

Uppställningen är percis brevid men det går att årdan och flytta på demså jag står brevid min egen box. 4 st Jag, A, B och C. B och C är syskon och om jag nu skulle stöta på C så kommer jag att bli halshuggen. B äger damm hästen.

Jag skulle tycka att utebox eller lösdrift skulle vara ultimat för den hästen då de INTE ens rids. De två äldre hästarna går endats fram och tillbaka till hagen och gör inget mer under dagen. Hästarna går ut vid 7. vinter tid går de in mellan 17-18 närmare 17 än 18. Sommar så går de in vid 19 19:30 om de inte är på bete. Det är det de inte gör, står på spån tror de ska pröva wellpapp men ska blanda det med spån. Höt är köpt av nån bonde som inte har nån anning om vad han håller på med. Jag tycker det finns mkt bättre hö att ge, höt blöts inte innan fodring. De mockar ca 30 min innan hästarna ska gå in och sopar och allt det då. Får Krossad havre? kanske är bättre att ge hel då jag anser att den inte är lika dammigt som krossad havre.

Stallet i övrig spolas ut en gång om året i övrigt gör de inget med stallet. måste väl vara bättre och kanske torka av ytor (fönster, Ovan på boxgaller, Tunnor och alla plana ytor) en gång i veckan??

Känns som om de letar fel för tillfället

Jag vill först skriva att det är faktiskt inte hästens fel, så att stall ägaren eller hästägaren satt krav på övriga stall gäster ska ju inte drabba en sjuk häst.Den har inte bett om att få vara i just det stallet osv... Varför straffa ett djur när det är människan som gör fel??:confused:

Men jag håller med om att en mer dagligare spoling/rengöring av stall ägaren hade suttit på sin plats före krav på stall gästerna ställs.

Till TS.
Alla hästar ja alla levande varelser har damm på sig rätt om det inte syns med blotta ögat. Men om hästen inte är smutsig så kan man kanske bara dra av den lite snabbt ute ? Jag menar så kallt är det ju inte så att man inte skulle kunna ta sig den tiden.På så vis föregår du med gott exempel också.
Att ta en diskussion är aldrig fel oavsett vad.
Jag hade rått dig att slå på fakta istället för att ta råd av oss på forumet. Alla har vi delade åsikter.
Men en kvickdrags häst är extremt känslig så minsta lilla försämrat klimat så lider den ja...

Min ponny hostar på vintern, så vi vattnar stallgången innan vi sopar, blöter hans foder och hö, de andra bboxarna hålls extra rena för hans skull, dom har inte heller så mycket spån så det inte dammar så mycket. Spindelnät osv tas bort eftersom det samlas damm där.. Är hästarna leriga och dana borstas dom ute. Jag är jättetacksam för att detta, dock är vi bara två hästar och två ägare i stallet just nu.

Jag tycker det känns som djurplågeri att låta den stackars gamla hästen lida och bara gå... Usch. Orka att dom vill att ni ska borsta hästarna ute när dom inte ens kan blöta hans hö, han lider väl mer av torrt dammigt hö än när du borstar.. Surt. Du kanske kan diskutera detta med dom istället, vänligt så det inte behöver bli en fajt?

Jo jag ser inte det som ett problem. Stallägaren i stallet har inga regler utan vi i stallet ska komma fram med regler tillsammans. Faktan vet jag men vill ha lite råd från de som har upplevt det hela eller hur man ska säga.

Och poängen över att jag är upprörd av att jag inte får vara i stallet någon gång under de 24 timmarna och borsta min häst. när de inte ens bryr sig om den i övrigt står på spån äter torrt hö och krossad havre. så känns det lite som om de vänder sig och börjar i fle ände och säger att jag inte får vistas i stallet även om vi betalar samma hyra. det är ju inte så att den måste stå i just det här stallet finns närmre stall för dem. :S och jag LIDER verkligen med hästen som måste ha den här ägaren.

Borstar ni ute jämt, eller bara när de är mkt leriga/dammig?

och jag har sagt till dem att om min häst är SKITGT så borstar jag av han ute för att underlätta för hästen. det hela har ju kommit tilll det att jag inte ska få borsta min häst inne överhuvudtaget.

Jag har försökt att ha en disskution (jag är 20 år, ägaran är iaf +38) Och det är dom som skriker och gör det hela till en fajt medans jag lugnt och stilla försöker komma fram till en lösning. När de inte tycker att det hel funkade gick de bara därifrån så vi kunde inte disskutera klart utan sedan börjar det hela med en fajt på tavlan??? de är vuxna männisor ska man inte kunna ta en disskution öga mot öga ne de skriver hot saker på tavlan ist.

Har inte å göra med några lätta personer tyvärr :(och de vill inte lyssna

Och poängen över att jag är upprörd av att jag inte får vara i stallet någon gång under de 24 timmarna och borsta min häst. när de inte ens bryr sig om den i övrigt står på spån äter torrt hö och krossad havre. så känns det lite som om de vänder sig och börjar i fle ände och säger att jag inte får vistas i stallet även om vi betalar samma hyra. det är ju inte så att den måste stå i just det här stallet finns närmre stall för dem. :S och jag LIDER verkligen med hästen som måste ha den här ägaren.

Jag håller faktiskt med dig, gjorde inte det i början av tråden.

Men det viktigaste för hästen är säkert att vara ute mkt helst alltid, vädra i stallet typ alltid utom om det är snöstorm, ha strö som inte dammar, ensilage hellre än hö, vattna ett bra hö om man nu ska ge det, och inte ge krossad havre i alla fall inte uppblött, inte sopa stallgången med hästen i stallet. Sedan är det klart att det kanske också blir bättre om du inte borstar din häst i stallet men det tror jag kommer ganska långt ner på listan. Jag har gjort allt det andra med vår gamla travare som hade hosta för några år sedan. Den försvann helt även om jag alltid borstade både honom och de andra inne i stallet. Han fick också medicin i början men den kunde jag ganska snart sluta med.

Jo det är det jag har försökt fått fram till ägarna att man kan göra lite mera. De har ändock möjlighet till att vara ute till 23 om de nu vill det men de ska hem och sova och kommer då in tidigare, och allt det andra som de inte tänker på. Blöter inte stallgång när det sopas jag skulle kunna göra det men inget de gör själv har inte heller bett om det. Finns så mkt små saker som skulle göra Sån skillnad än om jag borstar min häst i stallet vid ett och sopar när jag är klart runt två tre alltså 4 timmar innan de kommer in, men enligt dem så är ingen borstning tillåtet :S

NU tar det snart hus i helvete... Såååååå arg..... Personerna vill inte att jag ska borsta min häst inne men nu helt plötsligt så ska vi stänga dörrarna på natten och efter att vi mockatså ska det oxå stängas.. Inte jätte bra ventilation i stallet och det blir lätt väldigt instängt... HUR I HELA friden tänker man om man har en dammkänslig häst vill man inte att det är öppet så mkt som möjligt... Deras två hästar går nu dessutom in tidigare än min och den andras häst :O vill man inte att den ska vara ute så mkt som möjligt ne DE VILL HEM OCH SOVA.... åå är ganska upprörd som det kanske märks..

Hade hand om en kvickdragshäst en gång i tiden. Hon fick stå ute så ofta och mycket som det bara gick, höet vattnades och likaså sopades stallgången innan den sopades. De som hade superleriga hästar lovade att, av omtanke och hänsyn till den sjuka hästen, att dra av dem den värsta leran utanför.

Har du täcke på din häst? Isf blir det ju inte så mkt lera som flyger och far, den värsta leran på hals och ben kanske du kan dra av utanför lite snabbt innan du går in? Tar inte många minuter.

Jag tror ni måste mötas på halva vägen, jag tycker att du ska ställa upp och göra din del, men de måste också ha förståelse för att du inte vill stå utomhus och borsta hela din häst varje dag. Frågan är bara hur ni ska komma överens, det låter som det redan blivit rätt infekterat. :confused::confused:

Det som är är att jag har verkligen sagt att jag har inga som helst problem att dra av det värsta ute om han nu har rullat sig. men de vill att jag inte ska borsta min häst inne överhuvudtaget. :( Så jag har försökt att mötas men man får liksom inga svar tillbaka. Just nu har han inga täcken men jag vet att det är bara en tidsfråga innan det kommer att bli täcke varje dag och jag har ser inga som helst problem i att stå ute och dra av det på halsen som är skitigt ute. Så problemet ligger inte hos mig utan det är hos dom som vill "stänga" av stallet utan att göra något åt problemet själva. :( :(

obs De folket jag har att göra med har fått folk att flytta i från det här stallet i några år nu och det är INGA som vill flytta in i det här stallet på grund av dem finns två stora fina boxar lediga till ingen nytta för ingen vill stå där så länge de är i stallet

jag har ett sto med kronisk bronkit och hon kan hosta nå så fruktansvärt ibland. :S
Vad står din häst på för underlag i boxen? står den på spån så skulle jag försöka byta till antigen råspån eller torv, men var noga med vilken torv du använder för vissa torvsorter dammar mera en vad kutterspån kan göra.
jag köper stallvitals torv och det funkar för min häst. och så blöter jag alltid hennes hö. Lägger det i blöt ca 1 timme innan jag ska utfodra med det.
Har du möjlighet så tycker jag att du även ska köpa alger till hästen. Det hjälper då på min häst. :)
Jag hoppas verkligen att dom andra i stallet visar din häst respekt och inte sopar när denne är inne i stallet. det gör det bara värre.

NU tar det snart hus i helvete... Såååååå arg..... Personerna vill inte att jag ska borsta min häst inne men nu helt plötsligt så ska vi stänga dörrarna på natten och efter att vi mockatså ska det oxå stängas.. Inte jätte bra ventilation i stallet och det blir lätt väldigt instängt... HUR I HELA friden tänker man om man har en dammkänslig häst vill man inte att det är öppet så mkt som möjligt... Deras två hästar går nu dessutom in tidigare än min och den andras häst :O vill man inte att den ska vara ute så mkt som möjligt ne DE VILL HEM OCH SOVA.... åå är ganska upprörd som det kanske märks..

Åh, nu börjar jag tycka väldigt synd om hästen. Går det inte att upplysa dom om fakta? Vad som bör göras med dessa hästar eller är det dom som vet bäst och kan allt som många andra hästmänniskor? Att stänga igen ett stall med dålig ventilation med hosthäst i är åt pipan. Dock ska den inte stå med drag heller som det kan bli med öppen dörr.

Lider verkligen när jag läser det här, min förra häst var hosthäst och blev mycket dålig på vintern. Hade tänkt ta bort honom nu i höst i samband med installning eftersom han inte klarar att gå ute hela dygnet på vintern och heller inte klarar att bli uppstallad. Tyvärr hände det tidigare än väntat, olycka på sommarbetet.

Du skrev också att hästen är 28 år? Luftvägsproblemen kommer aldrig försvinna helt, så jag skulle börja tänka i lite allvarligare tankar. Min skulle tas bort nu i höst, han var 22 år...

Vi borstar bara ute när dom är riktigt skitiga..
Usch, jag lider med dig, och hästen. Fy. Blir nästan tårögd, ser det framför mig hur den stackaren har det. Kan du inte ryta till en gång, säga att nu är det din tur att prata och hon ska hålla käft tills du pratat klart, så förklarar du för henne i samlad ton hur ni kan göra upp det, hur ni kan hjälpa hästen, berätta för henne att kyla osv inte skadar hästarna - att det bara är bra att det är öppet i stallet på natten..? Sen att stallägaren inte bryr sig om vad som händer i stallet - dåligt. Försök ta upp detta med honom/henne också, ni kanske kan ha ett möte? Vi hade en kille i stallet som aldrig var hos sin häst, vi åkte på att få mocka i den stackars hästens box och slänga in mat hos honom, det gick flera dagar ibland innan han kom ut till hästen, väl där red och slog han bara hästen.. så vi tog upp det med stallägaren och hade ett möte allihopa och stallägarens son (ställägaren är en äldre man) skällde ut honom efter noter tills den tuffa festprissen började gråta och han åkte ut ur stallet.. :p

Det är inte min häst som utsatt utan det är min hästs granne som är ganska illa hosta nu :(

Det som blir lite problem är att de inte vill lyssna och jag vet inte ens vad det är för veterinär som de bara ringer till och meddicin. Vårat stall är väldigt bra i den synpunkten att dörren är inte rakt in i stallet ska försöka rita upp här hoppas att det funkar så det är liksom ingen häst som hamnar i drag från dörren och inte ofta det blåser på stall planen heller då det är inringat med hus eller hur man ska säga.. Funderar på att leta rätt på all fakta som finns och trycka upp det under näsorna på dem.. Jag skulle ju helst se att en veterinär säger till dem att det funkar inte att medecinera hela vinter, började redan på bete att medicinera då i augusti :( :( 26 är han hade räknat fel men han har inte ett värdigt liv som det är nu

dörr
I I Mellan I så är det en gång
I I
I I____sen kommer boxarna på varsin sida
I
I______

Senast ändrad:

Har pratat lite med stallägaren och han har sagt det att om det blir helt uppåt väggarna så kan han komma in och medla, dörren får iaf FÖR TILLFÄLLET vara öppen men kommer att stängas om det blir någon minus grad ute och då pratar vi en minus grad. Det går inte att prata med dem för eftersom att jag är yngre än dem så anser dom bara att jag är uppsnoffsig och dryg och ska ha mig ett kokstryk. så det skulle inte spela någon roll vad jag säger för det skiter de i. Jag önskar bara att nån mer skulle kunna flytta in som är på min sida att rädda hästen och att borsta i stallet är inte hälften så farligt som att ge det där skit höt torrt som fnuske..

// Från en som satt i en buske 20 minuter igår kväll för att vänta på att tanterna skulle åka från stallet

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar