dalmatiner??

H

hoppstrumpan

tror ni att en dalmatiner är en bra första hund??
vill gärna ha bilder på era dalmatiner..ska åka å kolla på valpar imorgon(lördag):love:

Sv: dalmatiner??

Jag har hört att den ska vara svår, på vilket sätt vet jag inte. Men som förstahund hade jag nog inte valt en dalmatiner.

Vet precis som Zita många som haft problem med sina dalmatiner. Tror heller inte det är en första gångs hund.

Åh vad roligt!
Får man vara fräck och fråga var du ska titta på valpar? Vilken uppfödare?

Jag tycker inte det är fel att ha en dalmatiner som första hund, känner till många som gjort det valet av hundras. Jag köpte min tjej som 3-åring förra året, och underbarare hund hade jag inte kunnat hitta. Mitt dalmainerntresse smittade av sig på modern min,och hennes tik blir ett om några veckor (hennes första hund) och det har fungerat väldigt bra. De gånger många får kämpa hårt är när hanhundarna växer upp och kan vara besvärliga- men då finns det hjälp att få.

Det verkar vara en allmän uppfattning att dalmatiner är jobbiga hundar, men jag håller inte med. De är intelligenta (de är bättre på att lura ägarna än vad man själv är att lura hunden), trevliga, glada och energiknippen. Utomus är det full rulle i 120, men inomhus är de oftast riktiga latmaskar som trivs bäst i sängen. De är väldigt bundna vid familjen och kan nog ibland uppfattas som ignoranta när de inte slänger sig i famnen på främlingar.
De har ett förflutet som vakthundar- och det finns kvar i viss mån. Kommer det någon på besök berättar de det.
I mina ögon en mycket trevlig ras som sagt som är med på det mesta och som gillar att arbeta med både huvud och kropp- utan att klättra på väggarna om man inte är riktigt 100 någon dag. De behöver inte 4 mils promenad om dagen som många verkar tro. jag aktiverar min hund i viltspår, agility, lydnad.

Negativt med rasen är deras fällande. En dalmatiner fäller dygnet runt, året runt...men i mina ögon väger deras temperament upp den punkten.
Sedan dras rasen med mycke hudproblem och allergier. Tyvrr är det få uppfödare som verkligen tar tag i det problemet- och avlar hellre vidare på sönderkliade hundar med 1000 utställningsmeriter än att väga upp hälsan framför utseendet. T.ex är min mammas hund kvalsterallergiker, men den uppfödaren har verkligen satt sig in i vårat problem och har lovat att inte ta fler kullar på den tiken eller någon av de andra valparna i kullen. Hon har även lovat att i största mån ta reda på varifrån allergin kommer. Det känns bra.

Annars är jag helnöjd med mitt rasval. Inom vissa raser är det tävlande sinsemellan och man håller sig till sin lilla vänskapskrets. Jag har haft dalmatiner i ett ynka år, men jag har lärt känna mycket hundägare som är öppna och välkomnande och det är mycket aktiviteter inom rasklubben.
www.dalmatiner.forum24.se är ett forum om du vill ha mer information om rasen. Finns några uppfödare på sidan också.

vår första hund var en dalmatiner från solbo's. han hann tyvärr inte bli så gammal innan han dog i en olycka, men speciellt svår var han inte.

enda bilden på datorn (barnen är 25 resp 26 år idag :D)

testskrivning012.jpg

Min dalmatiner (nu 11år eller är det 12) var vår första hund. Jag har växt upp med henne och det har aldrig varit några problem hon är den ultimata barnvakten och bästa kompisen. Har också hört många historier om att de skulle vara svåra men vår flicka är världens snällaste hund.

på flossans kennel hittade den på hemsidan:idea:
tack för svaret då vet jag:)

oj då måste bilden vara gammal! har du scannat in den? :) fin vovve. :)

Dalmatiner er inte noen dårlig førstegangshund, men om du kan ville jeg ha valgt en tik første gangen. Men det gjelder jo alle raser og inte bare dalmatiner.
Venter på at min dalmatiner valp skal bli født. Dato for fødselen er den 28 og vi håper at det blir en valp til oss. Det blir vår 4 dalmatinerhanne. Vi har 2 dalmatinere hos oss nå. Vi mistet den eldste før jul i 2006.

*kl*

Jag och min mamma beställde en dalmatinervalp igår (ska födas i vår...). Mamma har haft dalmatinerkennel sedan -68 (alltså ett antal år), men f.n. ligger avelsverksamheten nere (kommer att återupptas med nyförvärvet, och då kommer även jag gå in som delägare i kenneln)
Jag är m.a.o. uppvuxen med rasen, och visst, den kanske inte är den allra lättaste första-hund man kan ha (pga sin livlighet och förmåga att bli ögontjänare), men med lite hjälp (t.ex. valpkurs på brukshundsklubben) och en bra uppfödare så ser jag ingen anledning att det inte skulle fungera (seriösa uppfödare svarar mer än gärna på frågor även efter valpen är såld).
Lycka till, och grattis till att ha valt en alldeles underbar hundras!

Nu är jag nyfiken, hur har det gått idag? :angel:

Översvämmas bukefalos med dallisar?
Jag planerar att skaffa mig en dalmatinerhane till våren...men oj vad svårt det är att hitta bra kennlar. Jag vill ha en frisk hund med mycket drive och bra mentalitet. Tyvärr är det många kennlar som bara avlar på utställningsresultat, och jag hade gärna sett fler MH-beskrivningar.
Boccia kanske har en kennel att rekommendera?
Jag har två stycken som jag skulle kunna tänka mig, den ena kenneln har jag bara bra erfarenheter ifrån, och jag har även bra kontakt med innehavaren av kenneln (min tik kommer därifrån). Men jag vet inte hur jag ska ställa mig till den kombinationen som ev. kommer göras ivår.
Sedan har vi kennel nr 2 som satsar mycket på mentaliteten- men tiken som kommer paras har c-höfter.

Tack :banana:
Jag tycker också om bilderna.

va det till mig du frågade i så fall så blev det uppskutet till idag
istället åker kl2:crazy:

Nu är jag nyfiken, hur har det gått idag? :angel:

Översvämmas bukefalos med dallisar?
Jag planerar att skaffa mig en dalmatinerhane till våren...men oj vad svårt det är att hitta bra kennlar. Jag vill ha en frisk hund med mycket drive och bra mentalitet. Tyvärr är det många kennlar som bara avlar på utställningsresultat, och jag hade gärna sett fler MH-beskrivningar.
Boccia kanske har en kennel att rekommendera?
Jag har två stycken som jag skulle kunna tänka mig, den ena kenneln har jag bara bra erfarenheter ifrån, och jag har även bra kontakt med innehavaren av kenneln (min tik kommer därifrån). Men jag vet inte hur jag ska ställa mig till den kombinationen som ev. kommer göras ivår.
Sedan har vi kennel nr 2 som satsar mycket på mentaliteten- men tiken som kommer paras har c-höfter.

Tack :banana:
Jag tycker också om bilderna.

PM:ar dig kenneln vi beställde vår valp ifrån, vet att det planeras en kull till våren (eftersom vi ska ha en från den kullen)

Senast ändrad:

Såg i en annan tråd att du undrade om en valp var för gammal att ta vid 16 veckors ålder. Betyder det att du fått lite prickar på hjärnan efter besöket alltså? :D
Ska du bli dalmatinerägare måste du absolut logga in på www.dalmatiner.forum24.se och presentera dig! Vi planerar att ha en stor dalmatinerträff nästa år med många medlemmar ifrån forumet.

okej ja jag antar det:angel:
men om den går igenom besiktningen så tar
jag nog hem den i helgen:love: okej jag ska försöka:p

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 940
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 482
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka