Dalmatiner

F

Fridan

Jag har bestämt att till våren skaffa mig en Dalmatiner :love:
och nu skulle jag skulle vilja ha lite mer info, och gärna bilder från er som har Dalmatiner.

Vad ger ni dom för mat? Har hört från uppfödare att dom är känsliga med maten och att dom lätt kan få utslag eller problem med huden om det blir fel. Har dock aldrig hittat nån info om det på nätet.

Är dom så svåra att dressera och motivera som många säger?

mvh F

Sv: Dalmatiner

Har inte någon erfarenhet ägandet av dalmatin.

Men det är tyvärr så att många/endel dalmatiner är svår motiverade.
Som förare till en sådan hund gäller det att vara dubbel såkonsekvent och tusen gånger roligare och fantasi rikare än vad föraren till tex en mer lätt motiverad hund är.

en dalmatiner är inte som andra hundar, men långt ifrån odresserbara. jag tränade "agility" (egenbyggda banor som jag hoppade tillsammans med hunden) när jag var 12 år med min, och det gick hur bra som helst. jag vet inte om det stämmer med maten men vet att vi på uppfödarens inrådan kokade egen mat till honom.

jag har tyvärr inga digitala bilder på min lille kille. han omkom i en tragisk olycka endast 11 månader gammal.

R I P Solbo's Falken Hannibal (jag gav honom namnet Hannibal, men kullen skulle döpas till något på F. pappa gav honom då namnet Falken, eftersom uppfödaren bodde utanför Falkenberg. så han heter både Falken och Hannibal på stamtavlan. gulligt! :D )

Min kompis har 2 dalmatiner som bor hos mig ibland. Inte vet jag vad folk säger om dresserbarheten, men dessa 2 är med på det mesta och lätta att nå fram till. De har ett stort behov av att röra på sig, och låter man bli att tillgodose det kan jag tänka mig att de hittar på egna grejor.:angel:

De äter Magnussons Meat & Bisquit Work, och har aldrig haft problem med huden. Däremot har de haft dassig päls och sämre aptit med annan mat.

Är man aktiv men inte specialinriktad så tycker jag dalmatiner är en trevlig ras. Vill man vara aktiv ett par/tre gånger i veckan och däremellan ligga på soffan och pilla navelludd finns det bättre raser.

Här kommer bilder på damerna:
lakuhuv.jpg
Lakuflin.jpg

vilt2.jpg

Jag har två dalmatiner. En tik på 5 år (som jag har haft i 3 veckor) och en 6 månaders gammal valp.

De är en väldigt lätt och trevlig ras att ha att göra med. Ute är de aktiva och uppåt men så fort man kommer innanför dörren så ligger de och slöar i soffan/sängen.

Jag gör inte så speciellt mycket med mina hundar men de är inga problem med det. Nu menar jag inte att de bara ligger i soffan hela dagarna. Men jag håller inte på med någon hundsport som tex agillity eller spår osv.

Däremot så är de med mig hela tiden i stallet och vi går lite lydnadskurser osv.

De är väldigt gårdsbunda och håller sig nära dig när man är ute i skogen.

När det gäller träning så är de lättlärda. Däremot så kan man kanske göra "sitt" med en golden tio gånger i rad. En dalmatiner gör det tre gånger och sedan undrar den vad sjutton jag håller på och tjatar för. Då gäller det att kunna motivera den (läs ta fram köttbullarna).

Sen är det så att man precis som med andra hundar måste vända sig till en seriös uppfödare. Vi valde en som även tävlat lydnad med sina hundar och inte bara "avlat fram vackara dalmatiner". Både mamman och mormorn till våra hundar har tävlat lydnad. Dessutom så är alla hundar som skall användas i aveln MH-testade och BEAR testade.

Så det alldra viktigaste är:
Vänd dig till en riktigt seriös uppfödare

Mvh

Tora

Guuu va söta :)

Har noooga övervägt det där med motionen av hunden och kommit fram till att jag nog kan fixa det utan problem. Bor på egen gård och har för avsikt att ta med hunden ut på ridturer sen när den är mogen för det. Min sambo är ute och springer ca 3-4 ggr i veckan och där kommer hunden också att få vara med.

Jag har i dagsläget inga tävlingsambitioner och har väl inget intresse av någon särskild gren inom hundsporten, men agility är väl alltid kul. Vill gå olika kurser såklart. Men mest blir det nog skogspromenader och lattjo lajbans. :bump:

Man blir bara så tveksam när det är så många som säger att rasen är sååååå svår. Men nu känns det lite bättre :)

// f :banana:

Senast ändrad av en moderator:

En kompis till mig har dalmatiners. Jättetrevliga hundar, dock väldigt lekfulla och spralliga. En av dom är väldigt skällig också. Men dom är varken dumma eller olydiga, bara väldigt spralliga som sagt ;)

jag minns inte så noga exakt vad det var i, men pappa kokade mycket inälvsmat till honom. hjärta, lever, njure osv.

Guuu va söta :)

Har noooga övervägt det där med motionen av hunden och kommit fram till att jag nog kan fixa det utan problem. Bor på egen gård och har för avsikt att ta med hunden ut på ridturer sen när den är mogen för det. Min sambo är ute och springer ca 3-4 ggr i veckan och där kommer hunden också att få vara med.

Jag har i dagsläget inga tävlingsambitioner och har väl inget intresse av någon särskild gren inom hundsporten, men agility är väl alltid kul. Vill gå olika kurser såklart. Men mest blir det nog skogspromenader och lattjo lajbans. :bump:

Man blir bara så tveksam när det är så många som säger att rasen är sååååå svår. Men nu känns det lite bättre :)

// f :banana:

Tror att en dalmatiner hade passat er perfekt.

Dalmatiner är faktiskt avlad för att följa hästar. Det finns även speciella lydnadstävlingar för dalmatiner till häst. Det är inte så stort än här i Sverige men i Englad är det mycket vanligt.

Det bästa är väl att gå in på www.dalmatiner.nu och läsa om rasen där.

När det gäller maten så gäller det att inte ge för mycket proteiner då de kan vara känsliga för det. Sen har de lite lättare att få urinstenar än andra raser.

Mvh

Tora

fast man ska ALLTID lära hunden att umgås på rätt sätt med hästar, dalmatiner eller ej. min dalmatiner blev ihjälsparkad, och det var helt och hållet hans eget fel (eller mitt då, som tappade kopplet).

Vad jag menar är att precis som jakthundar är avlade för diverse jakttyper och har lättare för det så är dalmatiner avlade för att för att just följa hästar. Man har helt enkelt valt att avla på de individer som har bäst fungerat för detta ändamål. Ett annat exempel är tex border collie. Det finns få hundar som är så bra på att valla som BC för de är helt enkelt avlade för det.

Att din dalmatiner blev ihjälsparkad bara för att du tappade kopplet är ju mycket tråkigt.

Mvh

Tora

och jag menar att de egenskaperna är så gott som förlorade. en långhårig collie är också en vallhund från början, men eftersom man slutat avla på de bästa vallarna "försvinner" de goda vallegenskaperna efter en tid. en och annan kanske fortfarande går att använda, men jag skulle tro att merparten är ganska värdelösa. om jag inte har helt fel för mig är det ännu längre sedan dalmatinern slutade avlas för sitt "hästsinne", så de borde alltså vara sämre hästhundar än LH collies är vallhundar.

han blev inte ihjälsparkad för att jag tappade kopplet. han blev ihjälsparkad för att han rusade in i hagen och nafsade hästarna i hasorna.

Man har avlat på dalmatinern sen 1600-talet (eller var det 1800-talet:confused:) som vagnshund/hästhund. Antagligen ännu längre bak i tiden då man tror att den från början följde med zigenare när de vandrade runt.

I England och Usa så är den speciella tävlingsformen för dalmatiner "Road Trail" (man kan googla på det för att få reda på mer). Så visst finns de egenskaperna där. Vad som även påverkar är givetvis val av uppfödare. Jag och min sambo valde en uppfödare som har mer tanke bakom sitt avelsmål än vackra prickar.

En till sak som är lite speciell med just dalmatiner är att de är mycket bra på att härma andra hundars beteende. Tex har de ingen utpräglad jaktinstinkt men om de umgås med jakthundar så tar de efter deras beteende.

En av de första gångerna jag kom i kontakt med dalmatinern var när jag hade min häst på bete hos en bonde som hade en hel del får. Som hjälp hade han givetvis några BC men också en dalmatiner. Nu var inte dalmatinern riktigt lika bra som BC:arna men ändå den vallade så fint så. Det var riktigt roligt att se och hunden hade hur kul som helst.

Bara för att dalmatinern är avlad för att springa brevid hästar betyder det inte att den föds lydig. Mina två busar är med mig nästan hela tiden hemma på gården när jag håller på med mina hästar och de är lösa i princip hela tiden och ingen av dem jagar hästar. Även om valpen tycker att hästsvansar kan se väldigt lockande ut när han springer brevid hästen.

Mvh

Tora

hej jag har haft en dalmatin o aldrig mer .jag hade hon i 15år och hon va en enmanshund ingen annan kunde göra nåt me henne ,var jag borta åt hon inte ingen kunde gå ut me henne . det va jobbigt . dom är väldigt divigt denna ras . min hund sa har du slängt bollen får du hämta den själv . nu har jag o min familj en labrador som jag bara älskar . bra barn hund det är inte dalmatiner . bli inte sura nu men så här va mon dalmatin .:love: :p :banana:

det roliga med denna ras är att dom kan skratta . dom drar upp överläppen så det ser ut som om dom morrar jätte kul . jag älskade min dalmatin men inte fler.:love:

Jag har haft en Dalmatinertjej:love: Min tik var underbar på alla vis, alltid glad, nyfiken, samarbetsvillig och toppen att ha med i stallet och på ridturer. Hon blev tyvärr bara 8 år(hjärtfel) Det är 5 år sedan hon dog:cry:

Vi har pratat om att skaffa en hund och vi tänkte att vi skulle pröva en annan ras men efter att ha kikat runt på internet och hälsat på lite olika kennlar blir det en "prickekorv" igen:angel:
Vi har faktiskt fått nys på en trevlig tjej på 14 mån. Vi ska åka 20 mil på lördag och träffa henne, hoppas att vi kommer tycka om varann...
Lycka till TS när du köper vovve... Jag tror inte att du kommer ångra dig! Dalmatiner är toppen toppen:bump:

hej jag har haft en dalmatin o aldrig mer .jag hade hon i 15år och hon va en enmanshund ingen annan kunde göra nåt me henne ,var jag borta åt hon inte ingen kunde gå ut me henne . det va jobbigt . dom är väldigt divigt denna ras . min hund sa har du slängt bollen får du hämta den själv . nu har jag o min familj en labrador som jag bara älskar . bra barn hund det är inte dalmatiner . bli inte sura nu men så här va mon dalmatin .:love: :p :banana:

Min kompis bägge hundar är defintivt bra "barnhundar" - om nu något sådant finns. Och jag känner inte alls igen någon av dem i din beskrivning. Tvärtom är bägge lättmotiverade och mycket älskvärda. Den äldre glömmer aldrig att jag tog mig an henne när matte var gravid och inte orkade så mycket. Hon vill fortfarande smita in i min bil när jag ska åka, fler år senare. Det enda hon och jag gjorde var att träna - snacka lättmotiverad....:D

Dåliga barnhundar??
barnvakt.jpg

De har själva tagit på sig uppgiften att vakta jäntan när hon sover middag.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
520
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 770
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka