Dalmatiner allergivänlig?

miss_sofy

Trådstartare
Är det någon mer än jag som har hört att allergiska personer ska kunna klara av att leva med en dalmatiner? Jag har inga belägg för det, det var en kompis som påstod detta men jag är skeptisk... Kan det ha att göra med att dalmatiner inte 'luktar hund' som andra hundar (vad beror det på förresten)? Jag kan inte tillräckligt om hundar så jag gissar bara.

För övrigt har jag nu bokat min första egna hund, en dalmatiner! Så ni kommer få se lite mer av mig här inne på forumet snart. :)

Sv: Dalmatiner allergivänlig?

Oj.. Nej.. Jag är ju inte helt säker på varför.. Hade själv en dalmatiner innan. Dalmatinern fäller ju konstant så om man har allergi så får man inte samma chock när hunden väl börjar fälla. Men den är INTE allergi vänlig. Förlåt för en dålig förklaring.:D

Det är inte håret man är allergisk mot. Utan tex stöv, saliv osv. Hår har ju hunden på kroppen hela tiden, så det kvittar ju om den fäller eller inte.

jo men det är ju partiklarna i håret som man även är allergisk mot.. Och det är ju inte bra när de flyger runt överallt.. (en allergiker reagerar väl mer om hunden fäller?!?!)

allergi är så otroligt individuellt att det säkert finns NÅN som kan tåla dalmatiner, men generellt sätt finns det inga raser som garanterat passar alla allergiker.

Det där med fällining är olka från hund till hund. Jag har dragit en vinstlott-min fäller aldrig!;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 254
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30