Dåligt väder/utevistelse för föl

RebeccaSymfoni

Trådstartare
vet inte om tråden ligger rätt.

Hur gammla tycker ni fölet ska vara för att dem ska kunna gå ute i lite dåligare väder? Utan att fölen blir sjuk.

R

Sv: Dåligt väder/utevistelse för föl

Eftersom hästar är gjorda för att gå ute från början så anser jag att fölet kan/ska kunna vara ute direkt förutsatt att det är friskt. Däremot om det är hällregn och ett par plusgrader så kan det ju vara schysst att inte låta fölis vara ute hela dagen.

Här står fölen oftast bara inne en kanske två nätter. Sen går dom ute på heltid. Men man får ha lite koll om det blir mycket regn så dom inte står o fryser. Då får dom komma in ett tag o värma sig.

Okej, min fölis är nu 4 veckor men har varit små snuvig och haft hosta så jag har inte viljat haft henne ute i regn så att hon kunnat blivit kall, men nu har det slutat rinna snor och hostan har upphört. Så då kan dem gott vara ute.

Tack för svaren :)

R

Jag hade varit lite försiktig om mitt föl hade varit sjukt. Du ser ju på fölet om det blir kallt och börjar skaka och då ska den givetvis få komma in och torka upp.
Uppe hos oss kyler det fortfarande från marken och då fölen ligger mkt är det viktigt att det finns någonstans där det är torrt OCH att man får mamman att stanna kvar där uppe så att fölet verkligen får ligga där det är torrt.

Mitt föl är fött den 8:e maj och de fick börja gå ute dygnet runt på bete (med tillgång till halmad ligghall) vid ca 5 veckors ålder. Före det så fick de komma in och sova på natten. De två första veckorna efter att fölet var fött gick de in och ut mest hela dagen eftersom fölet behövde vila mycket och det var för kallt på marken.

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
526
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 026
Senast: Stergo
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 906
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar