Dåligt underlag- vart går er gräns?

Sv: Dåligt underlag- vart går er gräns?

-Vad undviker ni helst?
Undviker kalhyggen, stenhällar, grusvägar med vassa stenar/kross, djup lera


-Vilka typer av ridvägar föredrar ni?
Varierat, från fina banvallen, till skogsstigar till off road i storskogen, grusvägar kan vara trevliga ibland, gamla traktorvägar, ängar.

-Vad är det "värsta" ni ändå kan tänka er att rida på?
träsk
 
Sv: Dåligt underlag- vart går er gräns?

Jag bara undrar en sak... Om man försöker undvika att rida i skog, stubbig mark, lite stenig mark, is, lera, m.m.... Hur tänker man då? Jag menar verkligen inget illa, utan undrar bara. Jag rider mina hästar utomhus nästan varje dag 5-6 ggr/v. Vi har inte ens en ridbana, utan måste rida till det och ett ridhus. Jag tävlar mina hästar och ponnyer i lite högre klasser och uteritterna på olika underlag är inget som förstör för dom, snarare motsatsen. Vi rider i skog, lera, is (broddar), snö - ja det mesta! Men självklart om Dom vill :-)
 
Sv: Dåligt underlag- vart går er gräns?

Vissa underlag kan ju faktiskt vara farliga, särskilt om hästarna inte riktigt har koll på benen och lärt sig anpassa sig till underlaget.
Rida i ½-meter eller djupare snö med skare som man plötsligt sjunker igenom med ett ben är ju t ex inget vidare även om det såklart inte behöver bli katastrof för det, rida på blankis i nedförsbacke är ingen hit om inte hästen är försiktig av sig åtminstone, och sen finns det väl massvis med scenarion egentligen där det kan vara mindre bra att rida ute offroad i terrängen.
Jag kom t ex på att det var mindre smart att rida omkring bland stora stenblock/klippor om man plötsligt befann sig någonstans där det var svårt att ta sig vidare utan att riskera att fastna mellan stora stenar eller glida om man ska ta sig upp på branter högt upp (eller ned från dom) med mossa ovanpå, samt rida nedför ett relativt brant berg som nästan blev lodrätt där det var som brantast, även om hästarna är säkra på foten finns det nog alltid situationer som kan vara klokt att undvika.
Men jag håller med, det är ju tråkigt om man inte kan rida i någon terräng alls. Å andra sidan skulle det kännas ÄNNU värre om hästen eller ryttaren skadar sig för att man ska ta sig vatten över huvudet med häst som inte är så terrängsäker (just då iallafall, dom flesta kan ju bli bättre).
 
Sv: Dåligt underlag- vart går er gräns?

Hoppar in här jag med. Min travare är en riktig drummelpelle, går han i hagen, leder honom eller är ute och skrittar så styper han, med andra ord så lyfter han inte på fötterna riktigt. Detta enkla problem har jag löst genom att styra honom rakt ut i ingemansland, i början är han som en bulldozer och bara går utan någon som helst kontroll som vanligt, jag gör då helt oväntade manövrar genom att vända eller svänga runt ett träd osv och då inser han att han måste sänka tempot och lyssna på vad jag säger. Förhållningar och mkt svängar, vändningar, backande, flytta honom i sidled.

Rida helt offroad är det ultimata för min häst, han söker sig nedåt och tar ett ärligt stöd på bettet (under utbildning) och verkligen lyssnar för minsta lilla vink vad nästa uppdrag blir. Min häst tävlar aktivt på travet och för honom är detta hur nyttigt som helst. Jag rider överallt där han går fram, hittils är de enda jag har märkt att han inte tycker om sumpmarker då han sjunker igenom lite. Annars går vi över stockar, stenar, mellan snåriga träd och buskar, branta och långa stigar, brukar även styra rakt ut från en stig mitt i branten och traska på. Lera, vatten, bäckar, ängar, branta backar, stockar, stenar, klippor, snårigt, ny avverkade områden osv är inga som helst problem för oss.

Han har haft två allvarliga skador i bakbenen och är bättre än någonsin på travet, så länge man har en häst som är lyhörd och att man litar på varandra är det absolut inga som helst problem att ta sig fram överallt anser jag.
 
Sv: Dåligt underlag- vart går er gräns?

Finns ju massa vägar och stigar i skogen där det varken är hål, grenar eller sankt som man kan rida på!

Man behöver liksom inte galoppera på leråkern eller rida rakt fram över berg och kalhyggen för att rida ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 540
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp