Sv: Dåligt underlag- vart går er gräns?
-Vad undviker ni helst? (blankis, snö med skare, en halvmeter snö, värsta gruset till barfotahästen, klippor, djup gegga, osv)
Blöta klippor tycker är jäkligt obehagligt att rida på. De kan vara glashala, och hästen har ofta svårt att få fäste. Försöker aktivt undvika det i möjligaste mån.
Blankis är ok om hästen är ordentligt broddad, det är värre med puckelpist-is, som fryst i massa skumma formationer.
Snö är ok, så länge jag vet hur marken ser ut under, och anpassar ridturen efter snön. Liksom man måste vara försiktig med skare som kan skära ganska bra om hästen kommer fel.
Gegga...tja, de beror ju på hur djup den är. Här är det i princip omöjligt att helt undvika gegga. Men jag försöker välja bort de värsta stigarna, både för hästens skull och för att inte slita sönder marken mer än nödvändigt.
Hästen är skodd, så grus är vanligen helt ok.
-Vilka typer av ridvägar föredrar ni?
Jag föredrar alla gånger en välskött anlagd ridväg.
-Vad är det "värsta" ni ändå kan tänka er att rida på?
Är jag osäker får hästen bedöma läget. Testar han men vägrar fortsätta så tar vi en omväg runt.
Vanligen får han lång tygel och tid på sig att titta och sätta hovarna rätt, om det är svårare terräng. Jag anger riktning, sedan får han fixa resten själv och jag bara håller i mig.