Dåligt skrivet

Lite som ordet "nyttjas". Det går ju att använda också men har för mig samma negativa klang när det används om personer.

Kan ju lätt bli misstaget för "utnyttjas". Särskilt eftersom det är högmodernt att släppa ungefär hälften av ett ord, för att få det att låta mer ballt.

Kan ju lätt bli misstaget för "utnyttjas". Särskilt eftersom det är högmodernt att släppa ungefär hälften av ett ord, för att få det att låta mer ballt.

Jo, förstås. Samtidigt pratas det ju ofta om arbetskraft som nyttjas utan att det låter konstigt. För mig är det just när det går ner på individnivå som "nyttjas" och "tas i anspråk" klingar illa.

Skulle kanske tagit med hela texten:o under detta står

”I projektet ’vi kan mera’ har 1400 personer med funktionsnedsättning fått arbete på Ica.”
Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara en förolämpning mot handikappade.

Citatets innebörd är att alla människor har rätt att ses, höras och känna sig nyttiga/ delaktiga. Dock kanske citatet kan kännas en aning gammaldags.

Ah..Det var bra.. funktionsvarianter...

För jag gillar inte riktigt "hinder" eller nedsättningar.
Personen själv kanske inte tycker den har ett hinder? Och jag tycker det blir en värdering.

Funktionshinder tog över efter handikappad (och tidigare vanför) någongång på 1990-talet.

Ordet funktionsnedsättning är lite mer modernt, och var en respons på att en fysisk, sensorisk, kognitiv eller psykisk kroppsvariation faktiskt inte per automatik är ett hinder - i betydelsen någonting som stoppar. En nedsättning kan det däremot vara - någonting som försvårar.

Funktionsvariation har använts på universiteten ganska länge men sipprar väl ut i dagligt tal. Poängen är att exempelvis en synskada för människan innebär en variation av de sensoriska intrycken. Men det är inte en nedsättning om samhället är tillgängligt. Det BLIR en nedsättning (eller ett hinder) om det saknas utrop på bussarna, ledstråk på trottoarerna, etc etc.

Det är därför handikapporganisationerna försöker komma ifrån ordet funktionshindrad - eftersom det sätter fokus på fel saker. Ett hinder uppstår inte på grund av kroppens funktion, hindret uppstår i relation till en omgivning som inte är tillgänglig för kroppar med just den variationen.

En parentes är också att "handikapp" ofta används i sammankopplade ord, funktionsnedsättningsorganisation bli lite långt, så ofta står det handikappförbund / handikappforskning / handikapporganisation /... istället.

Det finns också dem som använder handikapp och funktionsvariation på samma sätt som genus och kön. Funktionsvarationen är ett sätt att förklara den specifika fysiska kroppen (exen kropp som inte kan se) medan handikappet är relationen till omgivningen. Alltså den nedsättning/hinder som skapas på grund av bristande tillgänglighet.

Ursäkta trådkap. Jag bara kände behov av att utveckla.

Liknande trådar

Hemmet Min kära granne kom i dag förbi med en rätt saftig räkning då han lagt på grus +mackadam på sin väg som vi har officialservitut på. vi...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
37 804
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Att säga att man inte har ork kvar är väl rätt normalt som förälder, det är ingen nyhet. ;) Men nu måste jag tömma tankarna.:o Jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 518
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar