Ska kanske testa nästa gång Chefen kommer förmodligen att säga åt mig att ta det lite lugnt med alkoholen när jag skriver rapporter
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är väl bekant med uttrycket att bli tagen i anspråk, men att tas i anspråk låter illa i mina öron. Som om man vore en sak utan egen vilja.
Lite som ordet "nyttjas". Det går ju att använda också men har för mig samma negativa klang när det används om personer.
Mitt språk har en tendens att påverkas av de böcker jag läser för tillfället också. High fantasy gör ju att ens jobbrapporter blir lite annorlunda: "Hear ye, hear ye, I shall tell ye a saga of the mighty rocks upon the snowcapped mountains" typ
Edit: Nej, det är klart att jag inte formulerar mig så i en rapport
Ska kanske testa nästa gång Chefen kommer förmodligen att säga åt mig att ta det lite lugnt med alkoholen när jag skriver rapporter
"I wandered far from human dwellings when i came upon an ore of mystical metal; may be i had finally found the legendary place where dreams can come true and great riches are bestowed upon its owner?"
Kan ju lätt bli misstaget för "utnyttjas". Särskilt eftersom det är högmodernt att släppa ungefär hälften av ett ord, för att få det att låta mer ballt.
Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara en förolämpning mot handikappade.Skulle kanske tagit med hela texten under detta står
”I projektet ’vi kan mera’ har 1400 personer med funktionsnedsättning fått arbete på Ica.”
Varför skulle det vara en förolämpning mot just handikapade?
Skulle kanske tagit med hela texten under detta står
”I projektet ’vi kan mera’ har 1400 personer med funktionsnedsättning fått arbete på Ica.”
Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara en förolämpning mot handikappade.
Kompletterar....Vem sjutton vill bli tagen i anspråk?
hahaDen felstavningen
Jag ser en massa människor med avkapade händer framför mig. Och en handikap där man kan kapa av sig händerna om man tröttnat på dem
Lite övertrött idag tror jag
När jag var på en utbildning i våras med branschorganisationer så bad de oss att använda "funktionsnedsättning"I synnerhet mot bakgrund av det förstår man väl att de menar ungefär "vara behövd"?
("Handikappade" brukar ofta föredra "funktionshindrade" för att inte bli förolämpade )
Ja, jag har också sett det ordet, funktionshindrade lät däremot lättare/mer invant än funktionsnedsatta.När jag var på en utbildning i våras med branschorganisationer så bad de oss att använda "funktionsnedsättning"
De ansåg att nedsättning var bättre än hinder.
Ah..Det var bra.. funktionsvarianter...Vi använder oss av uttrycket "personer med funktionsvariationer"
Fast funktionshindret ligger inte hos personen. Hindret är sådant de stöter på i sin omgivning.Ah..Det var bra.. funktionsvarianter...
För jag gillar inte riktigt "hinder" eller nedsättningar.
Personen själv kanske inte tycker den har ett hinder? Och jag tycker det blir en värdering.
Ah..Det var bra.. funktionsvarianter...
För jag gillar inte riktigt "hinder" eller nedsättningar.
Personen själv kanske inte tycker den har ett hinder? Och jag tycker det blir en värdering.