Dåligt självförtroende hos hästen

Sv: Dåligt självförtroende hos hästen

men vad beror det på att han blivit så spänd å nervös att han tappat självförtroendet? Någonting måste det ju bero på, då han inte varit så innan. vad sa kiropraktorn och ET:n om din häst?

Det är ju det jag inte vet. Nervös har han alltid varit under de åren jag haft honom. Tror det mest handlar om vana. I början av tävlingssäsongen kunde jag rida första klassen på 51% och andra på 69% pga att han var så nervös i första. Mot slutet av säsongen så kunde vi rida på 63% och 63% så då var nästan hans nerver borta. Lite tittig och spänd ibland men inte mycket.

Dom förra ägarna sa att han spände till lite när man kom till tävlingen med honom. Det är samma sak när vi hopptävlar. Han blir väldigt vinglig och tittar på varje hinder.
Equiterapeuterna hittar ingenting dåligt på honom. Det kan vara lite spänningar i länden samt en muskel vid bogen. Inte mycket mer. Dom gillar honom väldigt mycket :D Tjejen säger att han har blivit mycket mer musklad i ryggen men han skulle kunna ha lite mer.

Hur är det med dina egna nerver på tävling? Tänker om din nervositet speglar av sig i hästen eftersom det bara är på tävling han blir så nervös? Du behöver inte svara här, men ta en funderare och svara dig själv ärligt. Vissa hästar är mycket känsliga och även om man kan lura medtävlare och sig själv kan man inte lura hästen... been there, done that ;)

Sedan skulle jag som många andra här i tråden kolla upp ponnyn ordentligt, han kan ha en muskelskada, nerv i kläm, början till kissing spines... ja man vet aldrig om man inte tittar efter om problemet är så pass påtagligt.

Med reservation för att jag kan ha läst slarvigt:
Jag tycket det låter lite konstigt att han höjer ryggen så pass att han får ont, då borde det vara någonstans i ryggen och/eller sadeln problemet sitter. Hur fungerar han i ridningen, kan han arbeta optimalt med ryggen höjd och bakdelen under sig? (Givetvis är det skillnad på att arbeta med välvd rygg och att skjuta rygg, men det var en tanke bara.)

Lite nervös blir jag nog men inte sådär extremt ;)
Han arbetar med ryggen och bakdelen, annars skulle han inte klara de högre klasserna. Vi har varit på 2 tävlingar nu sen sist. Första en dressyr. När jag satt upp utanför boxarna började han ladda igen(man känner hur man spänner sig och verkligen laddar)så hoppade genast av, gick upp till ridhuset och hoppade upp sen var allt lugnt. Framridningen och tävlingen gick också bra.

Andra tävlingen(hoppning) nu gick det jätte sakta så vi fick vänta mycket. Efter jag gått banan och skulle hoppa upp igen börjar han igen. Gick iväg så han inte längre kunde se banan och transporterna och där kunde jag sitta upp helt utan problem. När vi var nere vid banan igen och jag bara stannade lite så börjar han studsa. Rund och fin på framridningen och hoppade super på framhoppningen. Att det inte gick bra på banan är en annan sak.

Alltså han får väll inte ont men han känner obehag när han spänner sig så mycket. Men sitter jag upp på framridningen eller på något annat ställe än på parkeringen/vid boxarna så bryr han sig inte. Vi ska tävla nu i helgen så vi får se hur han går. Han har varit i en växtperiod/dålig period ett tag men som verkar ha släppt nu så vi ska se om det blir någon skillnad :)

Låter lite som sadeltvång faktisk... Det brukar bli värre om de är spända, och en häst kan plötsligt utveckla sadeltvång om någon tex dragit åt gjorden hårt och snabbt. Och det kan ta lång tid att få bort.

Oavsett vad det är så tycker jag INTE att din ponny borde utsättas för tävlingar i det skick han är i, det enda du risikerar är att förstöra honom ännu mer, vare sig det är pga att han har förlorat självförtroendet eller att han har ont. Han behöver tid och lugn, inte stressiga tävlingsplatser...

En väldigt klok person som jag känner, som har stor erfarenhet av hästar som farit illa på olika sätt, säger att det tar ungefär ett år innan en häst bygger upp sin självkänsla och trygghet om den blivit nedbruten av någon orsak. Det stämmer med mina erfarenheter också. Det är alltså inte några dagar vi pratar om när en häst tappat bort sig själv.

Alltså när jag rider så är det inga problem på tävling. Det är bara just när jag ska hoppa upp(och det är inte så att jag slänger mig upp, alltid väldigt försiktig). Och det här är ingenting han gör hemma eller på andra platser bara just när det är tävling. Och han går bra på banan, lite tittig på olika saker bara.

Det är mycket ovana som spelar roll med. Innan det här året var han knappt ute på tävlingar.
Men som jag sa så har han blivit mycket bättre sen den där tävlingen jag åkte av. Nu tänker jag mig för och spänner gjorden lite, sen går med honom, spänner lite till osv. Sen sitter jag upp på framridningen så blir det inga problem :)

Vad exakt är det för svar du vill ha egentligen? Det låter som du fått många kloka och genomtänkta råd tråden igenom, men bara avvärjer dig från alla och förklarar att allting går bra?

Mitt enda tips är att ta det lugnt med ponnyn. Låt honom vila från tävling ett tag, lek i skogen och låt honom bara ha roligt på hemmaplan. Sedan kan ni börja om med tävlandet. Låga klasser och jobba er uppåt i takt med hans självförtroende. Hästens hälsa är alltid viktigare än ett lags tävlingsprestationer.

Ja men som jag sa nu så är han inte lika osäker längre. Det är endast nu när jag ska hoppa upp på honom och när han står stilla.
Och han har ingen skada i ryggen som alla verkar tro så det är inte det som är problemet. Sadeln är det heller ingen problem med.

Ja hade jag kunnat så hade jag gärna låtit honom vänta. Han gick jättebra på tävlingar i våras men nu har han blivit nervös igen. Det är så att vi kvalade till elitserien i våras och egentligen har vi inte tillräckligt många ryttare i laget. Även att han spänner sig så är han ändå den som "går bäst" i laget.

Men när snart är eliten över och han ska få ta igen sig. Om han inte blir såld innan då jag är 18 nu :s

Om jag förstår det hela rätt tänker du alltså sätta din vilja framför ponnyns hälsa? Det är alltså viktigare att du får tävla än att han får hitta sig själv?

Nej jag hade lätt kunnat avstå eliten för att han skulle bli bättre men vi upptäckte ju sen att han "bara" var inne i en växt/dålig period. För nu är han helt som vanligt igen då förut det när jag ska sitta upp. Så nu handlar det mest om ovana på tävlingen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 489
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 858
Senast: mars
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur