Dåligt samvete över hästen

S

shalooj

Hur många här kan känna igen sej att få dåligt samvete i princip varje dag för sin häst ??
Säkert många skulle jag tro.
Man har dåligt samvete över att man inte rider varje dag som skulle behövas (i mitt fall iaf) Att inte hinna hålla på o pyssla och greja varje dag.. Man känner att hästen har tråkigt som bara går i hagen..
Vad ska man göra? När man är ensam och har heltidsarbete.. söker efter medryttare ... men inga svar bara från 12åringar som har ridit 2 terminer på ridskolan.. fattar inte varför det ska vara så svårt.. stallet är ganska centralt och min häst är världens underbaraste.. någon annan som har samma problem ??:(

Sv: Dåligt samvete över hästen

Jag har haft dåligt samvete men har släppt det nu.

Jag har tre hästar och rider/aktiverar för det mesta alla tre varje dag och borstar några tag i alla fall.
Men hinner man inte så hinner man inte. Dygnet har trots allt bara ett visst antal timmar.

Mina hästar har alltid rena bäddar, bra med mat och sköts om bra. Dom dagar jag inte hinner rida, borsta och pyssla får dom faktiskt stå ut med.

jag hade samma problem som dig förut, fullt upp med skolan och tiden räckte verkligen inte till. Men jag hade tur som hittade en medryttare som det fungerar bra med. Det tar tid att hitta dem, men man får kämpa på :). Hoppas det löser sig!

jo precis .. prio 1 är ju såklart att de ska få en ren o fin box att sova i och en god hink (det är ju min hästs bästa upplevelse på en hel dag om hon inte får en ridtur) :smirk:

Jag har både dåligt samvete för att jag inte rider tillräckligt mycket på min häst och för att jag ibland kommer på mej själv med att bete mej ganska otrevligt mot dom.:(

Jag får dåligt samvete när ridningen inte funkar. När det bara känns som att jag förstör min häst, än att bygga upp henne.

Sen får jag dåligt samvete när mamma går upp på morgonen fast jag lovat att jag ska följa med upp. Eller de dagar när jag har veckarklockan på, den ringer, jag stänger av den och tänker "bara en liiiten stund till" och sen somnar jag om med lampan tänd...

Sen får jag dåligt samvete när jag vet att jag glömt kratsa hovar, smörja sadeln eller liknande. En gång hade jag tom glömt ge hästarna hö(!) på natten, men som tur var hade de lite över från frukosten som de åt inne och sen står Ella på halm så det var ju ingen katastrof. Men gud vad sur jag blev på mig själv när jag plötsligt kom på det klockan 6.00 på morgonen :mad: :crazy:

Gaaah, dåligt samvete är bara förnamnet!!
Mina stackars hästar har gått och skrotat sedan slutet av oktober, då jag skadade foten allvarligt när jag hoppade av en häst ( tre ledband slets av ...) och de fick en alltför tidig vintervila!

Speciellt valacken, som är en sådan som vill vara igång varje dag och alltid vill vara med överallt, har jag dåligt samvete över.

Min stalltjej kommer så ofta hon kan, men nu när det är mörkt alltid och hon inte kommer hem från skolan förrän det redan har börjat mörkna blir det bara på helgerna, och det finns två hästar till här som behöver ridas så läget är ju som det är ....

Hoppas bara att valacken kan sättas igång ordentligt till våren och att vi ska kunna ha honom med på lite roliga äventyr då!

Jag har superdåligt samvete för att min häst är skadad och måste gå i en liten sjukhage utan kompisar...känns jättejobbigt varje dag när jag ser att hon törstar efter umgänge...detta är verkligen en deprimerande period. Enda ljusglimten är att röntgenbilderna inte visade något så troligen är det inflammationer i lederna vi pratar om. Detta leder givetvis till dåligt samvete för att jag inte upptäckt det tididgare och hur tusan har jag ridit egentligen? Jag som alltid är så försiktig. Skön tråd att få lite perspektiv på saker och ting

Nej faktiskt inte. Jag jobbar heltid och har 2 hästar. Det gäller bara att planera.

Enda gången jag får ett sting av dåligt samvete är när jag jobbar långpass, 6-19 lör och sön, då är jag i stallet vid 19.30 och så får de gå ut i skritten medan jag mockar. Då får jag dåligt samvete, för jag tycker skritten är tråkig.. men bättre än ingenting.

Hade en jättebra tjej som red valacken förut. Men när jag flyttade hästarna blev det för långt för henne, det var verkligen synd, hon var en man kunde lita på.

Jag får ofta dåligt samvete, inte för att jag rider för lite, för det hinner jag utan problem, men för brister i min ridning och liknande. Och nu på vintern får jag dåligt samvete för att jag rider så mycket i ridhuset istället för att rida ut, men det är så skönt att slippa mörkret och det ständiga regnet.

Jag får sällan dåligt samvete över min häst. Hon går alltid i första hand.

Däremot så fick jag det med min förra då jag tröttnade på henne.
(Vi växte ifrån varandra kan man säga)
Det löste sig dock det med då hon lånades ut till en jättebra familj, sen till en pojke som busred några dagar i veckan och nu går hon som sällskapshäst.
Har liiiite dåligt samvete över att hon står där, när jag borde ta hand om henne men hon har det ganska bra där.

Vad skönt det måste vara att känna så :D (jag är alltså inte ironisk nu, jag menar det verkligen).

Menar du att du aldrig har fått dåligt samvete efter t.ex en dålig anridning på ett hinder och liknande? Eller menar du att du inte får dåligt samvete över din allmänna hästhantering.

Självklart kommer min häst första hand för mig, men det är just därför jag får dåligt samvete när jag klantar mig.

Nej, dåligt samvete får jag inte. Jag har två hästar och heltidsarbete, är visserligen inte ensam men maken är inte intresserad och gör inget i stallet eller med hästarna utan att jag är med... Man får lägga upp en veckoplanering efter sina egna arbetstider och prioritera bort sånt som inte är oerhört viktigt.

Mina hästar går mellan 4-6 dagar i veckan beroende på mitt arbetsschema. Övrig tid går dom i mycket stor hage. Dom mår utmärkt, vill jag tillägga, och därmed mår jag utmärkt;)

Nej... inte dåligt samvete... Träningen fungerar... Hon går varannan dag och det är fullt tillräckligt i nuläget. Pysslar om dem gör jag varje kväll. Är vädret bra så är dagarna i hagen långa.

Däremot kan jag må lite dåligt över att inhysningen inte går så mycket som hon borde. Men det är ju inte min sak egentligen... det är ju ägarens ansvar.

Jag mår inte heller riktigt bra över att behöva ha dem i skillda hagar. Helst skulle jag ha dem i samma hage... Men det är inte heller möjligt.
De är så olika i typ och står så olika i foderstat att det inte är möjligt med samfodring...

Jag får dåligt samvete när ridningen inte funkar. När det bara känns som att jag förstör min häst, än att bygga upp henne. Sen får jag dåligt samvete när jag vet att jag glömt kratsa hovar, smörja sadeln eller liknande.

Håller med dig, uscha vad hemskt det känns :(

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 425
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver få skriva av mig lite nu känner jag. 2023 var ett riktigt tufft år på många sätt, orkar/kan inte gå in på allt här men liksom...
Svar
0
· Visningar
599
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 468
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17