Dåligt samvete för att lämna hunden ensam hemma

Alindra2000

Trådstartare
Jag är så himla fjantig när det kommer till att lämna mina hundar ensamma. Två av hundarna är just nu på lite semester hos svärföräldrarna så har bara en hemma. Nu ska jag bort en sväng och blir borta mellan 2-3 timmar ikväll, hunden är absolut inte känslig för att vara ensam och jag vet ju att hon bara kommer ligga i vår dubbelsäng och sova men ändå känner jag mig som en rutten matte. (Hon är runt året)

Dessutom kan jag inte låta bli att se till att hon har "mysbelysning" och tv:n på lite lågt så hon inte ska känna sig ensam. (:o)

Är det fler än jag som är fåniga och blödiga eller är jag den enda hönsmamman?

Sv: Dåligt samvete för att lämna hunden ensam hemma

Inte om jag bara lämnar henne hemma några timmar, men nu när jag ska resa bort och hunden ska bo hos en arbetskamrat, då är jag ruskigt hönsmammig. Världen kommer att gå under minst...

Visst att lämna hunden själv hemma nån timme inge problem.

Men när ska åka bort och är tvungen lämna bort hundarna så är det inte alls nå kul, försöker allt in i det sista för att försöka få med mig hundarna överallt men går ju inte alltid:(

Åh vad skönt att jag inte är ensam om det där!!!!

Ska bort ett par dagar i januari och mina päron ska med så voffsen ska ha hundvakt. Även om jag vet att det säkert kommer gå bra så kör jag alltid en kort (eller kort och kort:D) skola om min hundideologi, glöm inte det och det och en lång lista... Det hela blir väl iofs inte bättre över att mina hundar knappast går under kategorin normala:angel:

Blev dryga 3 timmar. När jag kom hem gäspade hon, hälsade som snabbast.. För att sedan somna om. Hon måste saknat mig ngt väldans :D

Jag vet ju att det är fånigt och att hon inte alls behöver mig hela tiden, men ändå hatar jag att lämna henne. Är lite lättare när alla hundar är hemma eftersom de då har varandra. Men men.. Jag är en hönsmamma trots att hon en trygg "liten" hund.

Kan även hålla med om det där när man ska åka bort, försöker alltid lösa så att dem ska kuna åka med. Måste jag lämna bort dem så medföljer mkt info samt alla sätt de kan nå mig på.

Min hund klarar av att vara hemma ensam utan problem. Och vi lämnar honom mycket sällan. Men ändå drar jag mgi för att göra det. Jag vet med mig att han föredrar att vänta i bilen när vi shoppar hellre än att vara ensam hemma.

Men ska man på bio eller liknande finns inte så många alternativ. Så det händer att han får vara hemma några timmar ibland. Det känns tråkigt att åka iväg utan honom. Konstigt och ovant. Han som alltid är med. Men jag tror att det mest sitter i oss själva. Visst skulle din flicke säkert hellre följa med, men det är inte värre än att hon överlever några timmar. Det är en sak om man lämnar dem i flera timmar dagligen, under arbetstid eller liknande. Det är absolut inte ok. Men att låta dem vara själva då och då är ingen fara för de flesta hundar.

Jag har också gärna tv:n på och tänt i hallen. Välbäddad säng, nyfylld mat- och vattenskål.

Sen blir jag extremt nojjig över tanken att det tex skulle börja brinna. Katterna har kattlucka att ta sig ut genom men han blir ju fast därinne. Hua. Det är nästan så att man vill lämna en nycken utanför så att första bästa granne kan rädda honom om ngt skulle hända. Men det kanske är lite väl överdrivet. Kollar istället spis, plattång etc några extra ggr innan jag åker. :angel:

Sen blir jag extremt nojjig över tanken att det tex skulle börja brinna. Katterna har kattlucka att ta sig ut genom men han blir ju fast därinne. Hua. Det är nästan så att man vill lämna en nycken utanför så att första bästa granne kan rädda honom om ngt skulle hända. Men det kanske är lite väl överdrivet. Kollar istället spis, plattång etc några extra ggr innan jag åker. :angel:

Det där känner jag igen! Nuförtiden har jag sambo som är arbetslös så det är ytterst sällan han är ensam, men är han det går jaga alltid runt i huset och ser till att allt potensiellt farligt är borta, drar ut sladdar mm. Jag nojar också över att jag ska tappa bort nyckeln och inte komma in och det ska ta en massa timmar att få nån att komma ut med masterkey eller låssmed. (för att inte tala om att betala dom 2-3000 hyresvärden tar som straff för borttappade nycklar:crazy:

Det absolut värsta med att ha hund till skillnad mot många andra mer självständiga djur är ju det dåliga samvetet. Men jag undrar hur ni alla löser det med jobb och sånt? Det kan väl ändå inte vara så att alla ni hundägare är arbetslösa eller kan ha hunden med er på jobbet?

Våran hund är själv ca 4 tim ett par gånger i veckan,och när jag kommer hem,så är hon knappt vaken!
Jag tror inte hon lider det minsta,en stunds avkoppling från allt och alla är det ju!

Åker jag på semeter eller liknande,så bekymrar jag mig inte det minsta om hunden,jag ger heller inga förhållningsorder eller instruktioner,jag lämnar henne endast till dom som jag litar på till 100%,och då behövs det inte lämnas en redogörelse!
Dom som har henne vet hur jag funkar och vad jag skulle göra och vilken vet jag har,så det skulle hundvakten lösa!

Att oroa mig att något ska hända i hemmet när vovven är själv,nej då skulle jag få magsår,och varken kunna lämna barn eller djur,för är olyckan framme,så är den! Inget att oroa sig för i förtid!
Då skulle jag inte ens våga köra bil,för tänk om jag hela tiden skulle tänka på att jag kan krocka..

När vi är borta några timmar kan min cavalierhane vara ensam hemma, men är vi borta längre så är det antingen en granne eller en bekant till oss som passar honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 888
Senast: Otherside
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 302
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 933
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka