Läser denna tråd direkt efter att jag sett ngt liknande på Agrias disskusionssida. Varför måste alla personer angripa varandra?? Var och en tycker ju som den vill, och hur "fel" man än har, så tror jag tyvärr inte att man ändrar uppfattning av att bli angripen på den här sidan!
Min BC story innehåller en BC som var ett "stressigt opålitligt monster". Hon bodde på ko-gård, men irrade mest runt och irriterade alla omkring sig. Det slutade i sparkar och slag.
Efter flera turer kom hon till mig, spm lärohund för att jag ville lära mig valla. Brukset har jag kört i många år. Hunden och jag etablerade kontakt med spårning, och sen gick vi på vallkurser.
Nu arbetar vi på en skola med djur, bla får som ska flyttas/hanteras mest varje dag. Vi har 5 "sportfår" hemma. Hon bor i uppvärmd hundkoja i hundgård på nätterna. På senaste vallkursen fick hon omdömmet, "mycket intelligent och villig att vara till lags.
Alltså, det räcker inte med BARA kor eller får i närheten. Det räcker inte med att bara springa fritt. Jag personligen tror inte det räcker med bara spår,agility etc om du har en hund som är "arbetande". Men sen finns det naturligtvis individer som är mildare och nöjer sig med det.
Hur som helst, måste det finnas kunnande och helst hunderfarenhet med i bilden. En nog så vass jycke kan enkelt se ut som om den vore strykrädd, signalkänsliga är dom till max, och överdriver sina egna signaler också, så det gäller att inte låta sig luras. Jag tror på BC:ns intelligens. Jag har haft flera olika hundraser och denna BC tar priset i att uppfatta saker med blixtens hastighet, och sen kunna dem.
Avslutar med ett lite roligt talesätt:
Myten om Border Colliens intelligens är vida överdriven. De kokar uselt kaffe...