Dåligt öra...

MrsScabtree

Trådstartare
Grimsan har sedan hon kom hem till mig haft ett väldigt dåligt högeröra, det är ilsket rött, geggigt och hänger och hon går hela tiden och ruskar på huvudet. När hon kom hit första dagen kände jag igen åkomman från Harley då han har haft samma symptom vid ett par tillfällen och då behandlat med fucidin. Jag har en flaska av detta hemma så även Grimsan har blivit behandlad. Första omgången gick över fort, då var hon även väldigt "skorvig" i örat. Sedan kom åkomman tillbaka men bara "för en dag" och försvann igen lika fort.
Nu är den tillbaka värre än någonsin, jag har provat fucidin men kommer att boka en vet tid idag för en ordentlig koll eftersom att det inte är bra...Vad kan det vara? Har någon haft hund med samma problem? Hon är pigg och glad som vanligt utom vissa stunder då det verkar göra som ondast/klia. Man får dessutom inte smeka över örat då hon blir besvärad. Tycker så synd om henne! Speciellt då hon har väldigt "öppna" öron och det blåser kallt i dom.

Någon som känner igen det?

Sv: Dåligt öra...

Min sambo hade ngt liknande på sin schäfer, han behandlades först med droppar men senare krävdes även antibiotikabehandling i tablettform under en längre tid för att bli av med det. Kommer inte ihåg vilken diagnos de satte på honom men behandlingen var den beskrivna i a f.

De gjorde en ordentlig kontroll och rengöring under narkos också och det stod ganska mycket var djupare ner än vad vi vågat rensa själva.
Hunden hade väldigt ont och gick ofta snett med huvudet innan behandlingen gjorde verkan.

Vill inte skrämma dig men den hunden fick dessa problem återkommande på samma öra under flera år.

Sen finns det klart olika andra besvär som t ex skabb, främmande föremål som orsakat infektion etc etc men det lär man ju se relativt enkelt vid en undersökning och ev provtagning. Skabb finns det ju bra läkemedel mot. Har sett det en gång på hund och då var det svarta prickar och skorvigt även på örats ytterkanter men rött o irriterat inuti örat. Smärta och mkt klåda. Snabbt avhjälpt med medicinering.

Grimsan har sedan hon kom hem till mig haft ett väldigt dåligt högeröra, det är ilsket rött, geggigt och hänger och hon går hela tiden och ruskar på huvudet. När hon kom hit första dagen kände jag igen åkomman från Harley då han har haft samma symptom vid ett par tillfällen och då behandlat med fucidin. Jag har en flaska av detta hemma så även Grimsan har blivit behandlad. Första omgången gick över fort, då var hon även väldigt "skorvig" i örat. Sedan kom åkomman tillbaka men bara "för en dag" och försvann igen lika fort.
Nu är den tillbaka värre än någonsin, jag har provat fucidin men kommer att boka en vet tid idag för en ordentlig koll eftersom att det inte är bra...Vad kan det vara? Har någon haft hund med samma problem? Hon är pigg och glad som vanligt utom vissa stunder då det verkar göra som ondast/klia. Man får dessutom inte smeka över örat då hon blir besvärad. Tycker så synd om henne! Speciellt då hon har väldigt "öppna" öron och det blåser kallt i dom.

Någon som känner igen det?
gå till veterinär. och få örat kollat

Min sambo hade ngt liknande på sin schäfer, han behandlades först med droppar men senare krävdes även antibiotikabehandling i tablettform under en längre tid för att bli av med det. Kommer inte ihåg vilken diagnos de satte på honom men behandlingen var den beskrivna i a f.

De gjorde en ordentlig kontroll och rengöring under narkos också och det stod ganska mycket var djupare ner än vad vi vågat rensa själva.
Hunden hade väldigt ont och gick ofta snett med huvudet innan behandlingen gjorde verkan.

Vill inte skrämma dig men den hunden fick dessa problem återkommande på samma öra under flera år.

Sen finns det klart olika andra besvär som t ex skabb, främmande föremål som orsakat infektion etc etc men det lär man ju se relativt enkelt vid en undersökning och ev provtagning. Skabb finns det ju bra läkemedel mot. Har sett det en gång på hund och då var det svarta prickar och skorvigt även på örats ytterkanter men rött o irriterat inuti örat. Smärta och mkt klåda. Snabbt avhjälpt med medicinering.

Tack för svaret! Jag misstänker att det är något annat än skabb och att det är just skabb den lille har haft innan. Jag bokar en tid till vetten så man får bukt på det så fort som möjligt. Det ser inte roligt ut :( .

Min schäfer hade problem med örat i somras.
Gick snett med huvudet och skakade i bland, såg att det var lite mer klet och lort än normalt så jag gjorde rent med samma medel som dig. Väntade någon dag men ringde sedan till vet när jag såg att det inte gick över. Det syndes nu att han hade ont.

Hos vet. så hällde de i samma medel som jag gjort rent med, hunden blev nästan hysterisk. det gjorde väldigt ont och vi fick inte ta i honom eller ens titta på örat.
De gav lugnande och kikade grundligt först på den bra sidan sedan vände vi på honom och det hade blivit en allergiska reaktion och när vet. tvättade osv så följde det översta hudlagret med :eek:. Det tvättade med koksaltlösning för att ta bort medlet och jag fick recept på antibiotika, smärtstillande och droppar som skulle droppas på öronlappen.
Skulle höra av mig om en vecka om det inte blev bättre. Ringde redan efter några dagar, han hade väldigt ont. Fick komma tillbaka och de hade bestämt sig för att söva helt (han låg inte still fast han var drogad) och kolla grundligt. Örat fortfarande svullet och de kunde inte se riktigt var det var. Prover skulle skickas och ny tid till en anna vet pga den första skulle ha semester veckan efter. Blev en riktig följetång med sövd hund varje gång för att komma åt örat och rengöra långt ner. Han käkade smärtstillande i två omgångar. Efter en fem sex ggr till vet.klinik så blev örat bra och det var kraftig öroninflammation samt det där på öronlappen som behövdes fixas först. Det har inte kommit tillbaka men det var fruktansvärt synd om honom samt att han fick inte bada en stor del av sommaren.

Senast ändrad:

Men fy så hemskt det låter :crazy: , dessvärre låter det som något Grima har..verkar som att det återstår att se vad vetten säger. Återkommer i tråden.

När Rix fick något sådant i vintras, så hade han både (konstaterat via provtagning) svamp och en öroninflammation.

Vi fick då Otoclean att rengöra med och Canaural vet. att behandla med.

Vare sig före eller efter har han haft några öronbesvär.

När Rix fick något sådant i vintras, så hade han både (konstaterat via provtagning) svamp och en öroninflammation.

Vi fick då Otoclean att rengöra med och Canaural vet. att behandla med.

Vare sig före eller efter har han haft några öronbesvär.

Hoppas att det är något liknande med Grimsan då..vi har fått vet tid imorgon 15:40 så det återstår att se :)

Vår allergiska hund åker på öroninflammationer både lite nu och då. Generellt sätt kan man väl säga att varenda gång vi har åkt in med henne, så har hon haft olika typer av svamp varenda gång. Vet inte hur många olika typer av örondroppar och mediciner vi åkt hem med..
Kanske är därför inte senaste behandlingen fungerade?
Skönt att ha veterinären bokad. Lycka till!

Uppdaterar.

Var till vetten idag, in och ut på tio minuter och 700 kronor fattigare, en ganska kraftig infektion men vetten ville avvakta och se då trumhinnan inte var påverkad. Hon hade dock mycket ont i örat när dom grävde i det, det vätskade och blödde litegrann. Fick droppar som ska tas i tolv dagar och vi får se hur det utvecklas.
Tråkigt och jobbigt att inte ha ett konkret svar men vi får helt enkelt se. En kul grej var att vi vägde henne, OJ vad hon har gått upp i vikt! När vi fick hem henne vägde hon strax runt 26 kilo, nu väger hon nästan...33!!!! Måste nästan fota och lägga in en bild på damen, blev så glad. :)

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 291
Senast: Lillefrun
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 634
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 742
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: Tjholahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hiss eller diss - del 6
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur