Dåligt med bara två hästar tillsammans?!

Hej!

Vi har getter i stallet och dom kan minsann både klia och leka med hästarna, dom får bara göra det på sin nivå. Dom är ju lite mindra, men det kliar lika mycket på getterna och dom har störtsköna horn att klia sej på../ Lavinia, som inte gillar getter nåt värst.

Jag tror snabbt och enkelt att vilket sällskap som helst är bättre än inget sällskap.

Sen är ju hästar individer som vi och trivs under olika former. Hade en häst som inte kunde se en annan häst. Hon hatade dom.

Är bekymrad över mitt nyinköpa halvblod som är en 10-årig gentleman, van att gå i egen hage. Han har fått gå med vår D-ponny och förefaller vara "hysteriskt bunden" till denne.
Det är jättejobbigt, tar vi in båda i stallet och sen tar ut ponnyn blir han helt stirrig och uppvisar verkligen klara beteendestörningar, springer runt i boxen, gnäggar, gapar, rullar tungan.
Blir stirrig redan om ngn öppnar boxdörren till ponnyn.
Är i övrigt en helcool dressyrhäst, snäll att hantera och rida.
Har vi skapat detta beteende ? Kommer det att ge sig ?
Är det just 2-hästars problemet ?
Ska vi separera dem eller kommer han att binda sig lika mkt till nästa hagkompis ?
Ngn med erfarenhet ?

Håller med hellre två än tre, en blir lätt utanför om de är två (talar av erfarenhet). Visserligen kan de bli väldigt "beroende" av varandra om de är två men det är nog jobbigare för oss människor som ska hantera hästarna då än för dem själva. Sen kommer ju alltid frågan upp; bra och dåligt är det samma sak som enda tänkbara och fullkomligt oacceptabelt eller mer som bättre alternativ och sämre alternativ men det är OK om ni förstår vad jag menar. Upllever det ibland som många här på buke ser saker endast i svart eller vitt och inget där emellan.

Är bekymrad över mitt nyinköpa halvblod som är en 10-årig gentleman, van att gå i egen hage. Han har fått gå med vår D-ponny och förefaller vara "hysteriskt bunden" till denne.

Jag tror att beteendestörningen kommer av att han fått gå ensam så länge. Nu när han fått en kompis är han livrädd för att mista denna kompis och bli ensam igen.

I vårat stall har vi 4 hästar. och nu när 2 skulle ut på bete och 2 skulle vänta lite och vänja sakta så blev dom delade.

Vi har 2 nervvrak och 2 råcoola.

Dom nervvösa hästarna har gått ute 5 dygn nu samtidigt som dom rids dom serknappt ut som dom kan stå på benen.
men dom andra två har inte visat ett tecken på att vara nervösa. Tvärtom så har dom blitt jätte kära och står å kliar på varandra hela tiden. men dom står dock inne en 3 timmar och sover varje dag samt rids inte såå...

Hej!

Min ponny gillar mkt bättre att ha många omkring sig. Just nu står vi uppstallade på en ridskola och han gillar att det är lite "liv och rörelse". Han gillar dock inte när det blir för mkt, men just nu är det rättså lugnt för det är sommar och han står längst inne i stallet. När vi köpte honom stod vi uppstallade i ett litet stall med plats för 2 hästar, men det funkade inte alls, i synnerhet som det var ett sto som han delade hage med..Hästen var ganska kinkig och riktigt, riktigt stoig :S. Vi hade lämnat honom där första dagen och nästa dag när vi kom till stallet kikade bonden från huset bredvid ut och ropade:
- Dom har hållt på hela natten! Ska ni ha föl eller?

*Haha* Det var inte så kul, men ändå :). Vi flyttade sen till ridskola och där var det så bra, för jag fick hjälp med min bångstyriga lilla ponny ;).

Jag kommer nog inte ha min häst i ett stall med bara 2 hästar i igen..:S. Däremot 3 gär väl bra? Min häst går i en hage med 3 kompisar och det går utmärkt, men han är ganska självständig så..:). Vi har en liten vit Welsh åxå, han som är på min bild, han är kompis med alla :).
Så för oss är det inga problem.. :smirk:

Kram :bump:

Jag har två hästar (bara)
Funkar hur bra som helst...
Har aldrig varit några problem.
Visst, dom blir fästa vid varandra. Men det är aldrig några problem att bara rida ut på den ena ifall den andra är i stallet. Går hur bra som helst. :)

"lånar knapp"

Efter att ha läst tråden och med erfarenhet från mina hästar, så upplever jag att hästar är som människor till viss del. En del vill gå för sig själv, vissa klarar inte av att vara ensamma. Sen finns det såna som bara vill ha rätt hästar som kompisar. Och en del som det inte är så noga för, dom trivs både bra själva och i grupp. Precis som med oss människor. :smirk:

/ :)

Fyra fem tycker jag är lagom. Mina hästar (ett halvblod 11år och en new forest på 12 år) går ensamma ihop på sommarhalvåret. Båda är valackar o dom är jättebra vänner.
Ibland vaktar den ena medan den andra vilar o tvärtom.

Men det finns även stunder då både ligger ner eller står o sover.

Enda nackdelen e att dom blir så beroende av varandra. New foresten springer så man tror han ska ta ihjäl sig : ). men han har överlevt hittills.

Tror det e bra me andra kompisar. dom har haft två el tre andra på vinterhalvåret.

Just nu så ser det ut som det abra blir en till på vintern.
Gissa om att han kommer bli utstött : (

Det måste väl bero på hästarna ändå? De är ju individer precis som vi.

Jag har en väldigt tacksam häst, som kan gå själv utan att bli knäpp, han hittar saker att pyssla med och blir på så sätt inte mentalt understimulerad om det inte är lång tid han får gå ensam. Ihop med en eller två andra går det bra också, ofta låg båda hästarna ner i hagen och sov samtidigt. Något avtrubbade från flyktdjursinstinkterna kanske... :angel:

Jag märker dock att han får en annan glädje i ögonen och trivs mycket bättre i hagen när han får gå i större flock. Tyvärr blir ju inte jag så intressant då, så han vill inte direkt springa mig till mötes när jag kommer - men det tar jag som ett gott tecken, då har han det bra i hagen.

Han vandrar runt, väljer ut någon ur sitt harem att pussas med en stund, tuktar en liten unghäst som blivit lite övermodig och pussas sedan med nästa - han lever helt enkelt ett underbart hästliv när de är många.

Sedan ser man ju andra hästar i flocken som mest blir nervösa när det blir många hästar runt om, de släpps inte riktigt in, håller sig undan och ser oroliga ut - men lugnar ner sig när de kommer ensamma eller med kanske bara en kompis. Underligt det där, man behöver nog även här vara väldigt flexibel.

Jag skulle dock aldrig ställa min häst "på heltid" med bara en annan häst.

Har själv två hästar (mor och dotter), funkar bra för hästarna men tycker att mamman är för snäll mot sin bökiga tvååring. Båda två kan gå själv i hagen utan att ta den med sig, hade låne häst förra sommaren som man knappt kunde ställa själv ens i stallet, mycket jobbigt. Mina två skriker och springer om kring när de blir ensamma, men de lugnar ner sig efter ett tag. Mitt problem gäller unghästen som tror att hon bestämmer även över mig i hagen, viket kan bli lite jobbigt och farligt för hon väger en siså där 650 - 700 kg (ardenner). Hon var på unghästbete förra året för att bli helt avvänjd. Hon skulle behöva gå med några sura märrar som inte skulle acceptera att hon sprang fram först till maten. Hennes mamma är alldeles för snäll vid henne. Båda två är väldigt svartsjuka.

Tillbaks till ämnet, har läst att hästarna tar på sig de olika rollerna om inte alla roller är besatta naturligt. Mitt sto är ranghögt, hon har bestämt över varje hagkompis hon har haft, både sto, valack och hingst. Shettisarna jag hade förut blev hennes föl som hon vaktade och hon älskar än i dag sådana små hästar. Hon är minsann ingen sävlig ardenner utan ett litet humörpaket.

MVH Ann

rätt om vi har tagit oss an hästen har dagens tamhäst exakt samma beteende som en vildhäst, evolutionen går långsamt och hästen är fortfarande gjord för att vara vild så beteendet är fortfarande anpassat därefter.

Vi kan till viss del påverka tamhästen med hjälp av miljön men dess genetiska egenskaper är så djupt rotade att vi aldrig kan förändra dem, däremot kan vi få dem att öka eller minska i frekvens, ex kan vi minska deras instinkt att fly till viss del.

Däremot är det många av dagens hästar som fungerar sämra i flock p g a att de inte fått växa upp i flock och blivit uppfostrade som en flockmedlem, detta ställer i många fall till med problem eftersom det är svårare att kommunicera med hästen genom kroppsspråket eftersom hästen själv är dåligt tränad på att läsa sitt "egna språk".

Så vi kan mycket väl jämföra våra tamhästar med vildhästar, tänk bara på mustangerna i USA som egentligen är domesticerade hästar och som blivit förviladade, dessa beter sig precis som ursprungshästarna...dvs skulle du släppa en flock hästar från stall runtomrking dej skulle de snart bete sig precis som ursprungspållarna gjorde.

Det som är jobbigt med att ha två hästar tillsammans är att de blir så bundna vid varandra, tycker jag. Om man bara ska ta ut den ena hästen får den andra spader. Så är det i alla fall med mina.

Det där med vaktavlösning har jag inte märkt någonting av. Min är alltid på sin vakt, den andra aldrig. Så den ligger och sover gott medan min står bredvid och håller koll. Men även i en flock släpper aldrig min ansvaret. Hon skulle aldrig lägga sig och sova och lita på att de andra skulle väcka henne vid fara.

Jo, du... NÅN GÅNG gör hon nog det! (när inte du ser... på natten förmodligen) :smirk: Hon måste väl SOVA också!

jag tror det är helt ok med bara två hästar. kanske inte en idealisk flock men inte något stort problem.

Vad jag läst så bör en hästflock bestå av minst 5 hästar för att alla roller i flocken skall klaras. Annars tvingas visssa hästar ta på sig mer än en roll och det kan vara stressande. Jag vet inte hur mycket sanning det finns men lite större flockar verkar fungera bättre. Det är också mycket enklare att tex sälja en häst för det kan vara svårt om man har två hästar som är väldigt fästa vid varandra annars.

min gick med bara en häst förut å¨det funkade grymr bra, dom var inte i varandras svansar bara för att dom var bara två utan spred ut sig i hagen å stod där dom ville stå å när dom ville ha sälskp så gick dom till varandra, dfet kanske är dåligt å ha bara två hästar om hästen är otroligt nervös av sig å är rädd för allt som kan finnas i skugorna, då är det bra med flera hästar för då finns det ju fler som kan hålla koll, men dom flesta hästar vet att det inte finns någonting farligt som kommer in innanför stängslet i deras hage, det är dom ju vana vid seddan dom var små.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 497
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar