Dåligt med bara två hästar tillsammans?!

C

Curly

Läste i någon tidning (senaste Hästfynd tror jag) att hästen inte ska gå ensam.. och det är ju rimligt. Läste även att det inte är bra att ha hästen med bara en annan häst.. Varför är det inte bra med två hästar? Om de är kompisar tar de hand om varandra och så.. jag tror det handlade om att de båda måste kolla så att inga faror lurar.. är det en flock så kan några kolla det och de andra slappna av..

Stämmer detta? Era åsikter?

Det jag har märkt av att ha två hästar tillsammans är inget negativt iaf..! :confused:

Sen tänkte jag på det med att ha en kompis till hästen.. En del har ju andra djur en hästar som sällskap till en häst.. Men jag tycker inte det är samma sak. Visst är det bättre än inget, men en häst borde få ha hästkompisar. T ex en get kan ju inte klia hästen och springa och leka med den..?! :smirk: :confused:

Det som är jobbigt med att ha två hästar tillsammans är att de blir så bundna vid varandra, tycker jag. Om man bara ska ta ut den ena hästen får den andra spader. Så är det i alla fall med mina.

Det där med vaktavlösning har jag inte märkt någonting av. Min är alltid på sin vakt, den andra aldrig. Så den ligger och sover gott medan min står bredvid och håller koll. Men även i en flock släpper aldrig min ansvaret. Hon skulle aldrig lägga sig och sova och lita på att de andra skulle väcka henne vid fara.

Jag har bara två hästar tillsammans eftersom att mitt stall inte är större än så. Visst blir det lite gnägg o spring (om dom är ute, inne = bara gnägg) när man tar ut A.
Däremot hade jag en "hysterika" förra sommaren som sprang tills att hon skummade av svett då man tog ut min häst. Så visst kan dom bli överdrivet bundna av varandra.

Sen har jag haft kor som sällskap då jag vid enstaka tillfällen bra haft en häst och det har fungerat väldigt bra för min del, sen har jag full förståelse för att det inte fungerar för alla. Min gamla märr lekte jaga med våra kor :) Ganska häftig syn :bump:

Läste också Hästfynd. Det som var mindre bra med att bara ha två hästar var väl att hästarna i flocken har olika uppgifter. Det blir svårt för två stycken att klara dessa uppgifter om båda är svaga och nervösa.

:smirk: Tja, jag har ju själv 1½ hästar, dvs. ett litet travsto och en shettis, dom går ju ihop med 2 andra hästar nu på sommarbetet. Innan dom andra 2 kom in,så gick bara mina pållar ihop,det gick faktiskt ganska bra. Sedan kom de andra 2 in,då jagade min märr bort dom några varv och shettisen härmade märren och han jagade dem oxå medan märren stod och njöt av att se på....
:D
Så nu till hösten ska ju jag flytta över mina pållar till en vinterhage (dom går på lösdrift året om), så jag har funderat på att låna en ponny,eller köpa en. Men jag har inte bestämt mej utan jag vill vänta o se hur det kommer bli.... :)
Tycker inte det ä något negativt med att bara ha två pållar. Det ä ju ganska vanligt, en del har 3 eller mer.

//Carolrita

Pratade om detta med någon som sa att det är värre att ha tre då risken är stor att en blir utanför..

Nu blev det genast med komplicerat.. jag har nämligen planer på att ha foderhäst från nästa vår och mitt problem är hästkompisar! :( :confused:

Jag tänkte ha hästen vid mitt föräldrahem som ligger i en isolerad liten by på landet utanför ett litet samhälle. Där finns ett nybyggt stall med ca 6 boxar och flera hagar i kuperad terräng vid en sjö med skog runtomkring som har fina ridvägar.. Det har nästan alltid gått ca 2-3 hästar där, så länge jag kommer ihåg, eftersom det har bott folk i byn som har haft häst. För ett tag sedan flyttade några nya in och då hade det inte varit hästar där på ett tag. Mamman i familjen hade en stor häst och en ponny (som sällskap och ev. till sin dotter) och det stod även en annan häst där som en "utomstående" hyrde in.

Sedan i våras flyttade "mamman" bort sina hästar och den andra tjejen också så det blev tomt igen. Sedan annonserade ägaren till marken och stallet ut platserna till sommarbetet och nu går där ca 6 hästar! Det är ju jättebra men jag är rädd att de försvinner sen när sommarbetet är "slut".

Man kan ju inte förlita sig på att det går andra hästar där och isåfall måste man ju fixa något själv som fodervärd. Då får man kanske låna en ponny eller fråga någon annan om de vill ha sin häst där och jag tror inte min granne som äger allt tar illa upp om man gör lite "reklam" för stället.. :smirk:

Ska man helt plötsligt börja tänka på om hästarna passar ihop och allt.. :crazy: eller vilka positioner de har i en ev. flock! Det finns ju dessutom flera hagar där (minst 4) så om det går fler hästar där (speciellt garanterat på sommarbetet) så kan man ju dela upp dem så de passar?! Jag vet nu att speciellt två hästar går ihop och i en annan hage går det tre tror jag.

Jag hade ju tänkt ta foderhäst från ganska tidigt på våren (så fort snön försvinner i stort sett). Kanske februari-mars och sommarbeteshästarna kommer väl inte förrän i maj-juni ungefär och hästen kan ju inte vara ensam i några månader.. :smirk: Så om man kanske hade en hästkompis (också på foder, men det blir så mkt kostnader och det räcker med att rida en och mindre hästar är billigare) tills de andra kommer (om det nu kommer några..). :( :crazy:

Vad skulle ni gjort? Kostnaderna för en häst blir kanske nu ännu högre pga hästkompis! :smirk: :confused: :crazy: :cry:

Upplever att min häst inte mådde bra när han bara gick med en hagkompis. Han måste from. nu ha minst två hagkompisar om det inte handlar om en kortare period. Helst fler.

Som jag uppfattade artikeln så var det inte idealiskt med två hästar... men det är ju inte det samma som att det inte är bra. Just för tillfället är det bara två här hemma. Jag har aldrig haft så lungt och harmoniskt i hagen som nu. Som mest har jag haft fyra tillsammans och det var inte bra... De drog inte riktigt jämt när de gick ihop. Och delade jag dem två och två blev det ännu värre. De skulle ha stenkoll på varandra i varandras hagar. Sen blev de tre. En blev utanför och gick för sig själv. När hon försökte ta del i flocken så var det bett och sparkar. Hon fick inte ens dricka så jag var tvungen att ställa in flera baljor långt från varandra så de inte kunda köra bort henne från vattnet. Ställde jag henne själv i en hage gick hon igenom staketet och tillbaka in till de andra två pissruskorna.. Sen sålde jag den som var utstött och kvar i hagen går nu ett halvblodsto (ledaren) och ett korsningsto av halvblodstyp. Lugnet själv har lägrat sig i hagen...

Har inte läst själv. Vem skrev artikeln? HF brukar ha en massa folk som utger sig för att vara experter utan att ha ngt stöd för sina åsikter.
PL

Min åsikt om detta är att det snarare är ett problem att skifta sälskap till hästarna.
Detta om vem som vacktar flocken o.s.v. tycker jag är nonsens vad gäller tamhästen.
Mina hästar går i hagar separerade två och två,det går utmärckt att hämta in en och lämna en annan,det beror säkert på hagarnas befattning oxå,de kan se de andra hästarna.
Det otrevliga hände häromdagen då man släppte in en märr till en valack och en märr,tog bort den första märren p.g.a. skada,lämnade de två andra varav den nya märren sparkade av benet på valacken!Han fick avlivas igår!

Jag är rädd om mina hästar,lägger ner alldeles för m.k.t. tid och pengar för att vilja släppa dom med andra hästar hursomhelst.

Jag kan ha mina 1och 1 utan problem.

* lånar knapp*

Jag satt och funderade lite efter att jag har läst denna tråd och jag funderade som så att det är ju inte riktigt samma sak Att jämföra våra tamhästar och en hjord med vildhästar.
I en flock med vilda hästar så har ju alla hästar en speciell uppgift. Och framförallt: De har bara varandra!!
Men dagens tamhästar har ju dessutom en människa som kommer med mat och vatten och de behöver inte anstränga sig lika mycket.
Och jag tror att en häst nöjer sig mycket väl med bara en hästkompis så länge det är 2 hästar som funkar bra ihop.
För idag "behövs" inte flocken i samma syfte som den gör i vildhästflocken.
NU menar jag inte att inte hästar är flockdjur längre, men de har ju ändå en "flock" med tanke på att de har (förhoppningsvis) oxå en människa som tillhör flocken.
Och tamhästen är ju ganska avtrubbad på det här med att vädra fara och känna flykt-behov.
Den är ju inlärd på vad som är farligt och när det är dags att fly.
Jämför tamhästen och vildhästen och se vad de flyr för. En vildhäst hade ju fått spader av att bara se en bil köra in på gården. Däremot så tror jag att den fortfarande behöver sällskap av en annan häst.
Det har den RÄTT till, för ingen häst ska behöva gå ensam. Men det är väl ändå mest för sällskapets skull.Inte för flockens inverkan på avlastning.
Mina hästar måste varit avslappnade för de kunde ligga raklånga på sidan båda 2, SAMTIDIGT och sova riktigt gott i sommarsolen..

*filosoferar vidare i tysthet*

Jag har bara två boxar vilket resulterar i att jag bara har två hästar.
Det har nu tyvärr kommit och gått några men det har alltid fungerat bra med bara två.

Bäst mådde nog en fd travare han älskade lugnet.

Med dom jag har nu fungerar det men den de har bara varithär i ett par veckor, om ett par månader så kommer även de att varva ner och börjat att ta det lugnt. (¨även detta två hästar som kommer från STOOORA stall)

Jag är absolut av samma uppfattning som du,mäniskans intåg sitter djupt rotat hos hästen,och från den föds sätter vi vår prägel och försöker få den att känna sig trygg med oss.

Flykt beteendet gör vi ju allt för att "mota i grind". :bump:

Skönt med lite medhåll! :bow: :bow:
Annars borde man ju ha ´haft 20 hundar OXÅ för de är ju oxå ett flockdjur..
Mycket i både hästens och hundens rastypiska "vildhästfason" och ´"vildhundsfasoner" är bortavlat. Det finns tex hundar som klarar kyla och andra som inte gör det.
Ha det!! :p

Jag har bara 2 hästar. De funkar nu jättebra tillsammans. Tidigare har de stått i samma stall men G var då elak mot L, vilket hon inte är längre. Det är inga priblem att rida den ena och låta den andra stå kvar i hagen. Gnäggar lite första minuterna men tystnar sen å står och halvsover tills kompisen kmmer tillbaka hem...då blir de jätte glada och gnäggar en liten stund.

Desutom har G alltid varit lite stirrig tidigare men detta har försvunnit helt nu när det bara är hon och L och dessutom inte så mycket människor som springer i stallet, bara familjen...tidigare var inget stort stall heller men 8 hästar med i snitt 2 personer på varje häst gör ändå att det blir lite folk... Tycker att det funkar bra. Ska i vinter ha 4 hästar då en kompis ska hyra in sitt sto med föl och till sommaren försvinner fölet men då har vi tänkt köpa en till... Hoppas att det funkar lika bra med 4 som med bara 2...

Tidigare gick min häst i storhästflock, var väldigt stressad och föll ur, och fick tas hem tidigare från betet.
Det tog väldigt lång tid att fodra upp henne.

I år(har bara ägt henne sen jan-04)går hon med bara en kompis, som hon verkligen tycker om.
Nästa vecka är henne semester slut och hon är jätterund å go´.
I år blir det bantning när hon kommer hem...

mina hästar går en och en i hagarna. och det funkar alldeles utmärkt.

Jag vet itne vad de är för dåligt med de. Ofta har jag haft bara två hästar. Bl a hela vintern (oktober fram till slutet av förra veckan). Har aldrig märkt nått dåligt med de.

jag föredrar att ha många hästar tillsammans då dom får välja sina kamrater själva.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 499
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 814
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar