Dåligt inflytande...

R

rantis

Hej hej

Nu är det så här att jag har lite problem med min foderhäst, trodde inte en häst kunde påverka en annan så jäkla mycket men hade uppenbarligen fel.

Jag har en foderhäst sedan ungefär 5.5 år tillbaka, ett nordsvenskt sto, 18 år gammal. I stallet hon står finns det 3 till hästar. I höstas blev en av hästarna avlivade och det kom då en ny häst P, som är problemet. P är runt 8-9 år gammal, också nordsvensk. Han är inte dum eller så, bara att han har blivit tok kär i min foderhäst. När han är ifrån henne så gnäggar han och håller på och är han utan henne i hagen så springer han runt (de andra 2 hästarna går i hagen brevid, endast en tråd emellan) Förut så försökte han jämn smita ut ur hagen när jag skulle hämta min häst, men efter mycket skrik och viftande med grimskaft så har han i stort sett slutat med det.

Nu till själva problemet som är att de senaste 4-5 gångerna när jag ska rida har det inte gått att "fånga" min häst för de springar bara iväg när jag kommer i närheten. :devil:Någon gång har det funkat med att locka med en havrehink, men idag funkade inte ens det, och min häst gillar verkligen mat.:grin:
Hon har aldrig tidigare gjort något liknande, har aldrig varit några som helst problem med att hämta henne innan, så jag antar att det är P som har kommit på det här så att han ska slippa vara utan henne när jag ska rida.:devil:

Förhoppningsvis kan vi dela på dem, jag rider oftast själv och det blir ju lite svårt när jag inte kan ta in hästen.

Är det någon som har varit med om något liknande, en häst som har dåligt inflytande på en annan häst, eller har ni någon annan teori om varför de bara springer iväg när man försöker ta in dem?
Någon ide på vad man kan göra för att ändra det här beteendet, förutom att dela på dem?

Sv: Dåligt inflytande...

min ena valack kan vara sån med ston. (blir besatt om det är ett sto han tycker om) det bästa är helt enkelt att sära på dom och prova att släppa ihop dom med annan häst/alternativt annat kön för att testa.

Sv: Dåligt inflytande...

okej, kan förhoppningsvis dela på dem snart.:)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 941
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix