Dåliga lekar med valpen?!

CoopervsJimmy

Trådstartare
Hejhej.. jag läste i en hundbok idag att valpen kunde bli negativt stressad om man kastade pinnar/boll som han springer efter eller har dragkamp.. jag tyckte först det lät lite konstigt men tänkte att det antagligen stämde.. så nu undrar jag: Vad kör man för lekar med valpen/hunden? (godis-sök är han för liten för)

Svara gärna :D

Sv: Dåliga lekar med valpen?!

Varför är han för liten för godis-sök?

Lekar och lekar.. All form av lydnads-/trick-träning ger ju mental stimulans. Är valpen riktigt liten så räcker det att bara låta den vara.

Hmm.. Jaa.. Jag vet inte riktigt.. Jag kastade ofta boll till min och även lite dragkamp, men man får inte dra när valpen är liten, utan det är valpen som ska "dra".

Jag läste nu, häromdagen, om dragkamp och boll/pinn - kastning.
Boll/Pinn kastningen ökade ju stressen. Men så stod det att man kunde gömma bollen istället för att kasta den. Det verkade rimligt. För valpen kan man ju gömma den på enklare ställen.

Dragkamen ökade självförtroendet stod det, och om man har en hund som har det "lätt" med den saken, skulle man inte ha dragkamp. Tydligen var det inte bra , utan ökade istället "aggresiviteten". :cool:
Jag tycker att hälften är sann, men man måste ju få leka med hunden! :eek:

Man kan ju annars leka "gömma människa" , leka tafatt (hunden ska jaga en, inte tvärtom ), Det finns massor av böcker där det står om aktivering och lekar. En bok som är full med "tricks" är HUNDLEKAR. ;)

Jag läste i en annan tråd att din valp är 3 månader. Då är han absolut inte för liten för godissök! Du får göra det lätt för honom i början helt enkelt, så att han fattar vad det är han ska göra.

I början får du visa honom godisen och lägga den bakom exempelvis ett stolsben och sedan säga "sök". Gör det några gånger och gör det sedan utan att visa honom när du lägger dit godisen och säg "sök".

Ganska snart kommer han att fatta direkt vad du menar när du säger "sök" och sedan kan du utöka området allteftersom.

OKej tack så mcyket:bow: Jojo vi har försökt några gånger men istället för att leta efter godiset på golvet tror han att det är jag som ska ge honom

Jag har lärt mig att undvika pipleksaker, då valpen kan bli väldigt stressad. Att kampa att tumla runt på backen tycker både matte och hund är kul, men inte inomhus, och inte när hunden är stor nog att dänga matte. Som aktivering/lek kan du ju alltid lägga upp ett litet person/bacon-spår, det brukar vara mycket uppskattat.

Har en hund i bekantskapskretsen som man kastade bollar och pinnar till när den var valp. Den är hysteriskt uppstressad så fort det finns en boll i närheten, eller när den är med hos oss och vi ska tända i braskaminen. Den gläfser, gnyr, far runt som en tok. Superjobbigt. Och säkert jobbigt för hunden.:(

Har inte så många fler förslag än de du redan fått. Och som någon redan sagt så är ju all form av lydnadsträning och trickträning lek/aktivering för hunden.

Ang. godissök så började vi med att hålla i valpen, kasta ut godis på golvet och säga "leta". Det där överfördes så småningom till att leta efter leksak, det kunde hon absolut vid 3 månader :). Så kör på du. Använda näsan är ju det dom är skapta för ;). Iofs, just leksaksuppletande är ju inte mycket näsa men nåja...

Det där med att kampa etc. är nog väldigt individuellt. Min lilla sheltietjej (som f.ö. är ett hår av hin och jag tvivlar starkt på att hon rä en sheltie- egentligen :angel: ) älskar att kampa, hon morrar och låter helt galen, men det blir aldrig så att det slår över i stress och så fort man säger "tack" släpper hon och är cool igen. Pipleksaker har hon dock aldrig varit intresserad av, här är det skinnhandskar som gäller...

Dvärgtaxen ÄLSKAR husses fotsvettiga strumpor :eek: Hon hoppar (jämfota - ser jätteskoj ut) på dem om han har slängt dem på golvet. Och sen (om jag inte hinner se och stoppa henne) tar hon tag i en kant och drar och morrar och låter heltokig. Man skulle NÄSTAN kunna bli rädd för henne. :D

Detta är naturligtvis inget jag uppmuntrar, tvärtom försöker jag få maken att sluta slänga äckliga strumpor på golvet och hunden att låta bli strumpor över huvud taget. Men hon gillar väl smaken :eek:

Dragkamen ökade självförtroendet stod det, och om man har en hund som har det "lätt" med den saken, skulle man inte ha dragkamp. Tydligen var det inte bra , utan ökade istället "aggresiviteten".

Den meningen skulle platsa bland myter :crazy:

Håller med... Som sagt så låter min dam galen när hon kampar men det finns inte en gnutta aggressivitet istället. Får man fram agg. när man kampar finns den redan där innan.

Eller så kampar man helt fel ....

När jag och Zaga kampar med trasan så slutar hon ögonblickligen när jag säger LOSS, sedan sätter och sig och tittar på mig ( ungefär som: åh matte vad ska vi göra, vad ska vi göra )

kl

Huruvida det är skadligt att kampa och/eller kasta boll är ju ganska individuellt hos hunden. Det gäller att som ägare vara lyhörd och se vad man kan/inte kan göra. Dessvärre tycker jag mig ofta se att kombinationen lättstressad hund och oerfaren ägare ofta resulterar i stresslekar (kasta boll i timmar) för att ägaren tycker att 'hunden har ju så roligt'.

kl

Huruvida det är skadligt att kampa och/eller kasta boll är ju ganska individuellt hos hunden. Det gäller att som ägare vara lyhörd och se vad man kan/inte kan göra. Dessvärre tycker jag mig ofta se att kombinationen lättstressad hund och oerfaren ägare ofta resulterar i stresslekar (kasta boll i timmar) för att ägaren tycker att 'hunden har ju så roligt'.

Precis så är det med våra bekantas labbekorsning. Nu terrar hon omvärlden så fort det finns bollar i närheten. Skäller/gläfser hysteriskt tills någon knäppgök :devil: kastar iväg bollen/pinnen (eller ännu värre - en sten) så att hon springer efter den. Det de uppnår är en stunds tystnad och lugn och ro, men så fort hunden kommer tillbaka börjar det om från början.

Haha.. tack tack jag ska börja öva lite mer på godis sök och det där tipset om att kasta godisen och sedan säga sök o.s.v sen så tror jag att dragkamp och det ska gå bra om man inte gör det för ofta.. En till fråga: När vi kittlar/kliar våran hund på magen drar den oftast tassarna över ögonen, ni aknske vet vad han emnar med det eller om eran hund också gör det :P

En till fråga: När vi kittlar/kliar våran hund på magen drar den oftast tassarna över ögonen, ni aknske vet vad han emnar med det eller om eran hund också gör det :P

Njaaa, vår hund sätter inte tassarna över ögona, men hon älskar att bli kliad på magen! Hon kan vara hur uppjagad som helst, så kallar man på henne och lägger henne på rygg, börjar klia på magen och hon nästan somnar! :angel::p

Hihi gulligt att han sätter tassarna över ögonen... men jag har ingen aning om varför. Min valp kliar sig i luften när man kliar på magen... han tror självklart att det är han själv som frambringar allt skönt här i världen :love:

När det gäller aktivering av valpen så kan du nog göra det mesta men under korta stunder. Gillar han bollar så är det klart att ni kan leka och kasta boll ett par gånger, men sen när du säger att det är bra så är det bra. Min valp vill gärna att man kastar ett par gånger, men sen vill han gå undan och ligga och gnaga på sitt byte (oavsett om det är en boll , en pinne eller annan leksak). Så vi kastar iväg ett par gånger, han hämtar och sen får han ett frikommando där han inte behöver komma tillbaka utan springer iväg med sin skatt... jättekul! Så oavsett aktivering... gör inte för mycket utan håll på en kort stund och låt sen valpen vila och aktivera sig själv en stund. Om du märker att valpen blir alltför uppe i varv, börjar bitas eller slänga sig efter byxben osv så avbryt.

PS. Min valp är 6 mån och är absolut ingen hejare på spår han heller... Han tycker att det är jätteroligt att leta godis, men han springer bara runt och letar som en yr höna utan att sätta ner nosen och faktiskt nosa upp den... ibland har han tur och springer på godisen, men oftast så springer han runt och letar ett bra tag... På valpkursen hade vi ett spårmoment men han tyckte inte alls att det var kul, utan bet mest på pinnar och grävde lite smågropar - däremot så fick han via en vindpust vittring på husse som gömt sig i skogen, och via luften så hittade han honom solklart... Alla sätt är bra utom dom dåliga och klart att ni kan träna spår... sen om valpen spårar, det är en annan femma! Men det är bra träning i alla fall!Lycka till! D.S

Haha tacktack. kanske slänger in en bild någon gång när han gör så med tassarna. okej. haha våran gör precis samma ska med godis leken. eller så springer han bara fram till oss sätter sej och väntar på belöningen :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 702
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka