Dåliga leder gammal häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cillavan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 701
C

Cillavan

Jag har en 21-årig arab som enligt min equieterapeut är dålig i sina leder (dåligt med ledvätska). Hon kom ut och gick igenom honom då han totalt tappade muskulatur på betet, gick mycket snabbt. Förra sommaren på samma bete var han rund, så det verkar som han plötsligt blivit gammal. Har fodrat upp honom och han ser fin ut i hull och hårrem, pigg osv, men är väldigt snubblig fram. Snubblar på lång tygel i skritt.
Har börjat ge glucosamin för ledernas skull.

Har ni några tips på vad mer man kan göra? Ledvätskan kan man ju inte fylla på, men finns det fler tillskott än glucosamin att ge? Övningar/träning?

Sv: Dåliga leder gammal häst

nu vet inte jag om/hur det skulle hjälpa, men jag har vänner som gett gurkmeja för lederna.

Jagha, gurkmeja. Någon mer som har den erfarenheten?

Jag har gett gurkmeja till en äldre häst, med bättre resultat än vad jag trodde/hoppades på.
Hon var dock utredd på klinik innan jag provade.

Det du kan göra mer, är att kolla igenom din häst hos en veterinär... Om du inte redan varit där dvs.
En häst som snubblar i skritt tycker jag inte låter speciellt bra. Framförallt inte om det kommit hastigt.

Gamla hästar tar lång tid på sig att bli uppvärmda. Den får förmodligen inte tillräckligt med ledvätska som smörjer lederna när den rörsig, och ledbrosket kanske börjar bli utslitet. Glucosamin är bra på lång sikt.

Jag har också hört bra om gurkmeja men har inte provat det själv.

Det var många år sen, så jag är inte alls säker. Men jag TROR att det var 3 msk om dagen.

Flexijoint har jag börjat ge min gamling. Har inte gett henne det så länge ännu (ca 1,5 mån) men ser ändå redan resultat.:)

Skulle hästen bli snubblig av lite ledvätska ? Jag har haft en häst med lite ledvätska, men det enda som var med honom var att det knakade och knastrade i hans leder emellanåt, inget annat. Snubblingen skulle jag kollat upp på klinik. Oftast brukar det vara knärelaterat.

Har ni några tips på vad mer man kan göra? Ledvätskan kan man ju inte fylla på, men finns det fler tillskott än glucosamin att ge? Övningar/träning?

Man kan ge ett preparat som heter Ortohyl, hjälper suveränt mot det som du beskriver. Innehåller bl a hyaluronsyra som är den viktigaste beståndsdelen i ledvätskan, hästen har inga problem med upptaget oralt.

Ja om lederna är stela och ömma har man inte lika bra kroppskontroll och det är jobbigt att lyfta på benen och jobba på ordentligt. Hästar som spänner sig pga smärta eller ömhet eller sitter fast nånstans kan ju bli lite snubbliga.

Lite ledvätska är inte ett problem om det inte skulle vara extremt:confused: Mycket däremot.......

jag har haft en häst i min närhet som fick tas bort pga. "för lite ledvätska" (en ung, väldigt lovande hopphäst. ett halvblod). även om det är väldigt ovanligt så kan det bli ett väldigt stort problem med kraftiga förändringar i lederna.

Tack för alla svar!
Ja, det går ju inte att säga med säkerhet att hästen har lite ledvätska men min equieterapeut uttryckte sig så då hon kunde känna att han var stel i lederna och det då är vanligt att gamla hästar får en minskad mängd ledvätska. Ledförändringar borde väl förekomma hos i stort sett alla gamla hästar (och människor) men alla får väl inte problem av dem.
Jag tänker mig att snubblandet kommer av att lederna är stela och dåliga. Har ringt vet och denne rekommenderar att man sätter in en omgång smärtstillande för att se om hästen har ont. Han visar ju ingen hälta, men snubblandet kanske är en indikation att han är halt på alla fyra?

Vad kostar Flexijoint och Ortohyl? Är det glucosamin i Flexijoint?

Tänkte bara informera om att min gamling nu är betydligt bättre efter att ha påbörjat en kur med den omdiskuterade rödalgen! Jag läste om algerna att de rensar ur kroppen samt är allmänt inflammationshämmande, så jag tyckte inte att jag hade något att förlora på att testa. När jag hade fått hem beställningen hade han börjat hosta igen (hade stora problemn förra hösten men de försvann vid byte till silage och torv). Nu verkade det som om hostan kom när vädret blev fuktigt. Nåväl, jag började med kuren och nu har han ätit i ca en månad, och han är mycket piggare, snubblar nästan inget alls och går betydligt bättre! Hostan försvann på ett par veckor.

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal travare som jag har följt ända sedan han var 3 år gammal . De första 6 åren gick han inom travet och sprang lopp mm, sedan...
Svar
3
· Visningar
788
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 737
Senast: Karminnie
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 086
Senast: axel
·
S
Islandshäst Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 110
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka