Dåliga hovar

S

Stina L

Har precis köpt mig en liten vbl's dam vars hovvård har blivit väldigt eftersatt av tidigare ägare.
Hade hovslagare ute nu i veckan och han verkade av framfötterna som var hemskt långa samt har flera hovsprickor.
Bakhovarna kunde vi tyvärr inte ta då damen i fråga inte var så lätt att ha med att göra när det gäller hovarna.
Hovslagaren åkte på en bula i huvudet bla pga att hon sparkas.
Jag kommer nu att träna på detta med att lyfta på hovar etc så att vi förhoppningsvis fixar det hela bättre nästa gång.
Men då till min fråga - finns det något tillskott eller annat jag kan ge henne för att på den vägen hjälpa till att förbättra hovkvaliten ?
Kan tillägga att damen oxå är dräktig fn ...

Sv: Dåliga hovar

Om du ger henne en välbalanserad foderstat med alla vitaminer och mineraler hon behöver borde hovarna bli bättre i kvaliteten. Skulle det inte hjälpa (skillnad märks först efter kanske 6 mån) finns ju diverse preparat på marknaden men enligt min hovslagare är det inget som fungerar bra. Man kan massera kronranden med en avklippt tandborste så att cirkulationen kommer igång.

Du behöver inte ge en massa tillskott, en bra foderstat räcker länge. Tänk också på att hon är dräktig och många tillskott är skadliga för foster (tänker främst på örter).

Det kan ta upp till ett år innan hovarna är bra igen, genom att verka regelbundet och ge dem en chans att självläka. Hovarna i sig är nog inte dåliga på det sättet du menar, utan de har blivit tillfälligt förstörda av dålig hovvård. Men det kommer att rätta till sig med regelbundna verkngingar som håller efter och låter hoven återfå rätt form! Ha lite tålamod bara.

Tack för svar!
Ville bara veta om jag kunde göra nåt mer än verka/bra foderstat för att ge hovarna optimal chans att "läka" - vill göra allt jag kan för min nya kompis.
Men då fortsätter jag på samma spår jag nu har börjat på !

Ett bra tips till dåliga hovar är torkade brännässlor (bladen), ca 1-2 msk/dag. Det finns även färdiga örtblandningar(www.ridsportsshopen.com), samt biotin att köpa. Barfota gör hovarna starkare beroende på hur hårt hästen rids. Angående hästens bakben är enklare horsemanship övningar att föredra.

En häst i stallet (dock inte min) hade mycket dåliga hovar. Efter samråd med hästägaren ökade jag hästens proteinintag (genom att ge soja) - nu har det gått drygt 4 månader och man ser en stor skillnad.

En annan sak som är viktig att tänka på om man har en häst med spruckna hovar är att aldrig låta leriga hovar torka, utan att spola rent dem så snart man tar in dem från en lerig hade alternativt kommer tillbaka från en lerig tur.

enzion-ger resultat snabbt,de e dyrt men der enda som funkar
och låt aldrig leran var kavr på hovarna

Blöt lera är ju super på hoven!!!
Det är bara när den torkar som den suger ut hovens fukt.
Men det var kanske detta du menade?

Hade inte börjat ge hästen något, utan en bra foderstat, en mycket tät verkning av hovarna, gärna var 3:e vecka, samt bara verka lite varje gång. (misstänker att tåaxeln är kraftigt bruten)

Att börja ge hästen en massa preparat nu kan resultera i andra brister då ett överskott av en sak tenderar att ge ett underskott i ett annat.
Därför skall man alltid vara säker på att hästen HAR brist i ett speciellt ämne innan man tillsätter det.
De flesta bra foderstater täcker ALLA hästens behov...

GE INTE ÖRTER!!!
Din häst är ju dräktig...

Inga örter har jag tagit till mig !
Tränar mycket på att lyfta hovarna så att vi förhoppningsvis får det lättare när hovslagaren kommer nästa gång - fram går kalas nu att lyfta och hålla ett tag. Bak är det värre - men skam den som ger sig!
Har räknat ut en bra foderstat och kommer att satsa på tät verkning.
Tackar igen för tips och råd!

Biotin är till för att stärka hästens hovar, finns hos din foderförsäljare och är inte farligt att ge. Gå dit och läs på förpackningarna, finns både flytande och i pulverform.

LYCKA TILL!

Biotin är B-vitamin, vilket ingår i den normala foderstaten.
(De flesta mineralfoderna i "lagom dos")
Som skrivet skall man vara säker på ett underskott innan man tillsätter det. Inte för att det är direkt skadligt att ge biotin men bara onödigt om hästen inte har behov av det.

Stina L skrev:
Inga örter har jag tagit till mig !
Tränar mycket på att lyfta hovarna så att vi förhoppningsvis får det lättare när hovslagaren kommer nästa gång - fram går kalas nu att lyfta och hålla ett tag. Bak är det värre - men skam den som ger sig!
Har räknat ut en bra foderstat och kommer att satsa på tät verkning.
Tackar igen för tips och råd!

Gör lyften av bakhovarna till nåt kul istället.
Som en trevlig lek, det är bättre att hästen i början själv får sätta ner hoven, istället för att tvångshålla benet.

EX:
Lyft ett par sec, klia berömm (gärna ute så blir tvånget mindre)
Trappa upp, men släpp direkt då du känner att hästen blir orolig, (gärna innan)
Om hästen skulle slita åt sig benet eller kicka, bestraffa inte, men beröm inte, det blir detta som blir skillnaden.

Lycka till!

hmm.. att hon sparkar.. har hon ont? bara en tanke.. till hovarna finns det ju en särskild foderolja som man kan köpa.. bra för hår hud och hovar.. fast jag brukar istället ge en deciliter matolja om dagen.. funkar väldigt bra.. =) (tänk på att lera inte är bra för hovens utsida. torkar ut hovväggen, men är bra under hoven)kram

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan meddela nu efter en tid att det går framåt med stormsteg !
Från att ha varit väldigt reserverad och försiktig är hon nu en riktig kelgris! När jag ropar på henne i hagen gnäggar hon till svar och kommer fram direkt - älskar att bli ompysslad och riktigt njuter av att bli borstad/smekt i huvudet från att ha dragit sig undan direkt.
Igår fick jag lyfta alla hovar och kratsa ordentligt utan minsta spark eller försök att dra undan benen!!!!
Så på den korta tid hon har varit hos mig känns det som om vi har hunnit LÅÅÅNGT i vår relation och det bådar gott inför framtiden!!

Jag har gjort en nogrann foderstat ( med lite hjälp från folk som vet vad dom gör) och kommer snart att ta ut hovslagaren igen.
Jag tackar igen för alla tips och råd !

Kul att höra att det går så bra! Det ska nog ordna sig med resten med ska du se.

SEGER !!!!! :)
Hovslagaren ute idag - alla 4 hovar verkade och hästen stod stilla och snäll och lät det ske!!!!
Imorgon är det jag som bjuder på något gott till fikat i stallet för att fira !

Tyvärr fick jag det jag trott bekräftat oxå - lilla gumman har en helt felaktig benställning pga eftersatt hovvård under lång tid.
Hovis började rätta till det - men helt bra kommer det aldrig att bli.

De doser där man sett effekt av Biotin ligger långt äver normala behov. Så här kan det vara fråga om en direkt effekt av stora doser snarare än att täcka en brist.
PL

För att hjälpa hovarna att inte torka ut nu när det är så lerigt och bött, pensla dem undertill med hovtjära eller trätjära. Det är bra för dem. :bump:

Har en varmblods dam med samma problem. Har en underbar hovslagare som jobbar på hennes benställning, så en bra hovlsagare är ju absolut det viktigaste. Sedan har vi börjar ge soja, vilket ger en bättre tillväxt, ialf hos min häst. Men något som jag varmt rekommenderar är att ha hovfuktare på i boxen under natten, gör att hovarna inte torkar ur och spricker lika lätt :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 171
Senast: fijja
·
E
Träning Vet inte om denna tråden ligger rätt men hoppas det. Det är såhär att hästen jag köpte för ett par månadersen inte går att lyfta...
Svar
14
· Visningar
1 345
Träning Idag skulle min lillkille verkas. Han går på bete och i stället för min ordinare hovslagare så skulle vi använda den som dom brukar ha i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka