Dålig vana

N

NiQitA

Hej,

Min häst har en dålig vana som jag hoppas att jag med er hjälp kan få lite bukt på.
Det är nämligen så att vid utsläpp så börjar han bita sig på höger sida av magen. Någon enstaka gång även vid insläpp. Eftersom det bara är vid dessa tillfällen så ser jag det som ett steriotypt beteende och inte som att han skulle ha ont eller liknande.
Men, när jag täckar honom så hinner jag näst intill bara vända ryggen till så tar han tag i täcket på höger sida av magen och sliter för allt han har.
Har testat täcken upp till 1200 denier och han lyckas finfint med det också.

Någon med ett bra tips?;)

MVH Lisa

Sv: Dålig vana

Min första tanke; självstympning. Det är en form av beteendestörning. Dock har jag väldigt lite erfarenhet av det.

Jag har, som jag skrev, väldigt lite erfarenhet av just självstympning. Kom ihåg att vi diskuterade olika beteendestörningar på en lektion och då kom just detta upp. Det står väldigt bra om beteendestörningar och just självstymping i boken "Hästens Biologi", dock var det en lånebok från skolan så jag kan tyvärr inte citera.

Men det innebär just att vid situationer där hästen känner sig stressad att den hugger sig själv, precis som du beskriver att din gör.

Någon med mer erfarenhet av detta får gärna svara, ev. rätta mig om jag har fel.

Påminner om ett antal andra hästar jag har sett med detta beteende.

Två stycken har jag färskt i minnet.

En arabvalack som gjorde detta när den kände att livet var orättvist. Tex när man skulle sadla (speciellt när sadelgjorden skulle dras åt) men även vid täckning, om han blev stressad osv...

Den andra var en elithäst som reds av en mycket förstående ryttarinna. Denna häst måste ha varit med om något hemskt innan (hos en tidigare ägare) då den hade stora (ca 40 cm i diameter) kala fält utan hår. Såg ut som huden gör när hästen är brännmärkt. Denna häst bet sig själv när den blev sadlad. (ev vid andra tillfällen med, minns ej exakt).

Jag har tolkat dessa och andra hästar som biter sig själv (har sett ett antal iom att jag arbetar med hästar som har problem) som att beteendestörningen ökar om hästen är stressad.

Om en häst stressar, tex sparkar/stegrar mm när det är uttag i stallet så förespråkar jag att man skall vänta ut hästen tills dess att den lugnat ner sig.

Med undantaget av den beteendestörning din häst har. Här skadar hästen sig själv, det är aldrig bra att låta den lida på det sättet. Jag vet inte ens om det är stor chans att den skulle sluta med att bita sig själv om du försökte vänta ut den (såsom jag anser att man bör göra med stökiga problembeteenden).

Kan du inte prata med stallägaren/personal/mfl om att din häst får komma in först av alla vid intag, och komma ut först av alla vid utsläpp? Det är inte frågan om att du vill ha specialhantering av din häst, eller att du daltar med den.
Det är en fråga om att inte utsätta hästen för onödigt lidande. Respekterande av hästen.

Äter den upp/sliter sönder alla täcken?
Hur gör den när du sadlar?
Visar den aggressivitet mot dig? (biter efter, stryker bak öron).
Hur är hans minspel när han biter sig själv? (öron, näsborrar, ögon, rörelser= knyckiga, arga, lugna, hettsiga, stressiga?)

Om den påvisar detta beteende vid andra tillfällen (såsom sadling) så försök att prata lungt med hästen, stryk den över halse och för lungt bort huvudet när han försöker bita sig själv. Prova och se om det hjälper att du avbryter sadling (eller det du gör) om den börjar bita sig och pratar lite med hästen, se om du kan avbryta den från att bita sig själv.
Försök gärna att bryta ner själv sadlingsmomentet i korta etapper.
Sadla inte i en enda lång handling.
Lyft på sadel på ryggen, mys, klia, prata gosa.
Tag ner sadelgjorden från sadeln, se till att spänna upp sadelgjorden några hål så den sitter extra löst. Mys, klia osv.
Spänn Lite, klia osv.
Spänn lite till, klia osv.
Tag ut hästen, spänn det sista, ev tag några etapper på det med. Klia, mys osv.
Sitt upp.

Etablera detta på vad det än är du gör där hästen börjar bita sig själv. med undantag av att ta ut honom. Just uttag är ofta ett stort stressmoment. "Jag vill ut NU!"
Respektera hästen och ta ut den. Om du inte känner att du finner en lösning som passar honom.

.

Senast ändrad:

Min häst har en dålig vana som jag hoppas att jag med er hjälp kan få lite bukt på.
Det är nämligen så att vid utsläpp så börjar han bita sig på höger sida av magen. ...... när jag täckar honom så hinner jag näst intill bara vända ryggen till så tar han tag i täcket på höger sida av magen och sliter för allt han har.
Har testat täcken upp till 1200 denier och han lyckas finfint med det också.

Är det bara när han har täcke på sig? Om det är så... kan han gå utan?

Hej igen!

Som jag skrev så är det i stort sett bara vid utsläpp som han biter sig, händer någon enstaka gång vid insläpp.
Han är världens snällaste annars skulle aldrig få för sig att bita mot någon människa.

Vid sadling står han mest och sover.

Det blir lite vått på stället han biter av saliven, men om man känner på det så upplever jag inte att han har bitit så att han har fått speciellt ont för då tycker jag att han borde ha ömmat lite.

Självklart så har han fått gå utan täcke eftersom jag inte har lust att köpa nya var och varannan dag, men hade kännts bra att få bukt på problemet och kunna ha på ett regntäcke när det är som värst ute.

Ett problem till är att inte någan annan häst i hagen kan ha täcke på sig heller, det varar ungefär lika länge som hans egna.

Tack för alla svar.
MVH Lisa

Jag skulle tolka det som att upplever att utsläppssituationen är stressad och blir då frustrerad.

Borde kunna vara både "jag vill ut först" likaväl som "jag är hungrig och vill ut till maten fooort" eller "vid utsläppet blir det mycket bråk och stök så jag stressar upp mig i förväg".

Testa olika varianter, typ:
- hästarna får äta hö i lugn och ro inne innan utsläpp
- din häst får gå ut en stund innan övriga
- din häst får gå ut en stund efter övriga, när de lugnat ner sig och rusat av sig(om de gör det)
ja, det finns säkert många varianter.
Tror att man måste testa en variant åt gången och hålla sig till den rutinen ett tag, innan man kan se om han ändrar sitt beteende. Till att börja med kan det säkert förvärras lite innan det blir bättre.

Hästarna i stallet för alltid kraftfoder inne och sedan ut där de har fri tillgång på hö hela dagen - han får alltid gå ut först.
Han har även fri tillgång inne, så att han gör det för att han är hungrig och vill ut tror jag inte.
Stallet är ett lugnt stall med fyra stora hästar och tre shettisar, jag är den enda inakorderade så det är bara jag och stall ägaren där - dvs. inget spring.

För många, många år sen var det en granne som hade en urläcker, svart kallblodshingst av finaste härstamning. Travhäst. Och den gick jättebra och vann nästan alla lopp den ställde upp i.

Men denna häst hade ovanstående ovana med att bita sig i sidorna - det blev stora, öppna sår som var helt omöjliga att läka. Så tyvärr fick han avlivas bara 5 år gammal...:cry:

Weylin - lustigt, han är en svart kallblodstravare som kastrerades vid fem års ålder...
Däremot gjorde han inte många lopp då han bara galopperade.

Hmm... hur ser det ut i hagen när de släpps ut då? Blir det mycket stök och spring?

Hur länge står de inne, kan han tänkas hunnit bli alltför rastlös under natten och är frustrerad för att han inte kommer ut fort nog?

Hur mycket motioneras han? Vårt kallblodssto hittade på alla möjliga konstiga stereotypa beteenden när hon inte fick nog med riktig aktivering. Då gick hon ändå på lösdrift i en lugn flock.. Det märks att de är avlade för träning och tävling, inte alls som våra isisar, som gärna såsar på i hagen utan problem :grin:

Weylin - lustigt, han är en svart kallblodstravare som kastrerades vid fem års ålder...
Däremot gjorde han inte många lopp då han bara galopperade.

Hingsten i fråga var något av det läckraste; en riktig sagohäst. Underbart snäll och följsam, lätt att köra, enormt arbetsvillig. Men han stympade sig både i boxen och i hagen.....:cry:

Det blir absolut inte mycket stök och spring vid utsläpp, alla hästar ställer sig och äter sen är det inte mer med det...
Dom kommer ut vid åtta tiden på morgonen och kommer in allt mellan sex-nio beroende på väder och vind. Än så länge är dom fortfarande ute på natten så jag har inte sett beteendet sen i våras..

Det behöver inte vara stökigt för att hästen ska stressa upp sig. Han har själv gjort det till ett stressigt moment, eller så har han hos tidigare ägare haft det stressigt vid just in/utsläpp och detta sitter kvar.

Om du får bukt på problemet får du gärna berätta hur du gick tillväga.

:)

En liten fråga måste jag då ställa om just det du sa om avel på travare.

Hade ert sto gått på travet?

Mina två vuxna är tränade och tävlade och de har div stressbeteenden.
Klaustrofobi, separationsångest, prestationsångest, stressar när de ska skritta, trava och galoppera osv... Det mesta har jag dock lyckats arbeta bort, men det har tagit Lång tid och krävts mycket arbete från min sida.

Deras son å andra sidan är en filbunke. Han är "genetiskt" travare (alla 3 kallblod) men aldrig varit i närheten av en vagn och jag har gett honom gott om tid att vara "barn" och få göra sånt barn gör, leka.
Det är först det senaste året som inridning och påbörjat arbete skett och då var han 4 år när jag började. Att ens tänka tanken att sitta på honom när han var 3 var omöjligt, liten och spinkig som han var.

Han är uppvuxen på lösdrift i flock och fått vara både "äldst" och ha äldre i flocken (varierat).

Visst kan han också bli stressad men inte av samma anlending som pappan och mamman blir, i hans fall är det mer för att han är hingst ex om han kommer till ett nytt ställe måste han ropa på alla.

Men något verkligt "travarstress" har jag inte märkt av hos honom, och då har han ändå släkt att brås på. Pappan har sprungit in 437 410 kr, mamman är aldrig ordentligt tränad eller startad (pgs förrförra ägarna) men mammans helsyster har fått en son som spruingit in 630 835 kr. Så avelsmässigt, för släkten, har det gått bra.

Många inom AR har samma erfarenhet som mig, att det inte är rasen i sig som är stressig, utan att de blir stressiga(/stressigare) av att tränas till travet.
Rasen är ju populär inom AR och det är många som tycker som mig, det är en stor skillnad att arbeta med och utbilda en Kallblodstravare som är tränad/tävlad och en kbltravare som är från födseln använd till att bli ridhäst och inte är tränad för travet.

Jag har fått höra av travtränare att de behöver detta "go" och "stresset" för att bli en bra travhäst, eftersom en lugn och rofylld travhäst inte komemr att bli taggad på banan. Men jag vet inte om det är sant iom att min erfarenhet om travet är mindre än inom ridningen.

Självklart finns det individer som blir stressade trotts att de inte tränats till trav, precis som det finns hästar som blir lugna trotts att de tränas till trav.

Nu vill jag inte att du ska tro att jag hoppar på dig här, utan jag undrar om din häst var tränad till trav eller om den trotts det var stressig?

Har du möjlighet så kan du försöka med att ändra utsläppsrutinen. Som:
- Skapa öppning på ett annat ställe.
- Lägg en hög med "gott-gott" direkt innanför.
- Ställ in något som gör honom nyfiken.
(eller något annat - alltså något som distraherar honom omedelbart).

han står inte i spilta? bara en tanke....

en annan tanke var nervbanor i kroppen. kanske har han någon nerv som ansluter just dit, som blir triggad i vissa situationer och han försöker klia bort det genom att bita sig?

är det stressat bit, eller mer "bort-dumma-fluga"?

jag tycker inte det låter som en stressgrej nämligen...

Sammet:
jag håller inte alls med dig ang detta med kallblodstravaren.
mentaliteten hos individen är viktig. den lugnaset av hästar blir stressad av en hispig tränare och min egen kallis, tävlad upp till 9 års ålder är lugnet själv, utom i de situationer man normalt kan förvänta sig att hon ska stressa upp sig.
en valack hos samma uppfödare och tränare är såpass avspänd på travet att han står i sin box och toksover.
samtidigt har hon ett sto, som blir så taggad på tävling att hon står och darrar av upphetsning mellan värmning och löp! hon lider även av klaustrofobi och har det svårt när hon ska gå ut ur stallar och är selad. hennes tränare/ägare ägnar hela den tiden mellan värmning och löp till att rymtiskt klappa stoet på korset, tills hon klugnar sig och slutar darra och börjar slappna av.
hemma på gården har hon en känslig själ, som aldrig gått på löp eller ns kvalat, men är stressad för det.

så nej, kallblod är bara hästar och de har egna personligheter och det är upp till dig som tränare och skötare att de blir så bra de kan. oavsett vad de ska användas till och vilka egenskaper den har.

Jag skulle säga att det påminner lite som om de är något som stör honom där, men inte liknade en fluga då det brukar vara mer viftande och inte "huggande"

Han är travtränad fram till för ca två år sedan, jag köpte honom för ca ett år sedan och han var då oinriden, inridningen gick felfritt och han har aldrig haft en tendens till att stressa upp sig vid ridning, långa tyglar har aldrig avrit ett problem - men så lykades han inte på banan heller, om det har ett samband har jag ingen aning. Hans mamma däremot är stressad till 1000 vid ridning.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 461
Senast: Liten
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 343
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar