Sv: Dålig vana
Påminner om ett antal andra hästar jag har sett med detta beteende.
Två stycken har jag färskt i minnet.
En arabvalack som gjorde detta när den kände att livet var orättvist. Tex när man skulle sadla (speciellt när sadelgjorden skulle dras åt) men även vid täckning, om han blev stressad osv...
Den andra var en elithäst som reds av en mycket förstående ryttarinna. Denna häst måste ha varit med om något hemskt innan (hos en tidigare ägare) då den hade stora (ca 40 cm i diameter) kala fält utan hår. Såg ut som huden gör när hästen är brännmärkt. Denna häst bet sig själv när den blev sadlad. (ev vid andra tillfällen med, minns ej exakt).
Jag har tolkat dessa och andra hästar som biter sig själv (har sett ett antal iom att jag arbetar med hästar som har problem) som att beteendestörningen ökar om hästen är stressad.
Om en häst stressar, tex sparkar/stegrar mm när det är uttag i stallet så förespråkar jag att man skall vänta ut hästen tills dess att den lugnat ner sig.
Med undantaget av den beteendestörning din häst har. Här skadar hästen sig själv, det är aldrig bra att låta den lida på det sättet. Jag vet inte ens om det är stor chans att den skulle sluta med att bita sig själv om du försökte vänta ut den (såsom jag anser att man bör göra med stökiga problembeteenden).
Kan du inte prata med stallägaren/personal/mfl om att din häst får komma in först av alla vid intag, och komma ut först av alla vid utsläpp? Det är inte frågan om att du vill ha specialhantering av din häst, eller att du daltar med den.
Det är en fråga om att inte utsätta hästen för onödigt lidande. Respekterande av hästen.
Äter den upp/sliter sönder alla täcken?
Hur gör den när du sadlar?
Visar den aggressivitet mot dig? (biter efter, stryker bak öron).
Hur är hans minspel när han biter sig själv? (öron, näsborrar, ögon, rörelser= knyckiga, arga, lugna, hettsiga, stressiga?)
Om den påvisar detta beteende vid andra tillfällen (såsom sadling) så försök att prata lungt med hästen, stryk den över halse och för lungt bort huvudet när han försöker bita sig själv. Prova och se om det hjälper att du avbryter sadling (eller det du gör) om den börjar bita sig och pratar lite med hästen, se om du kan avbryta den från att bita sig själv.
Försök gärna att bryta ner själv sadlingsmomentet i korta etapper.
Sadla inte i en enda lång handling.
Lyft på sadel på ryggen, mys, klia, prata gosa.
Tag ner sadelgjorden från sadeln, se till att spänna upp sadelgjorden några hål så den sitter extra löst. Mys, klia osv.
Spänn Lite, klia osv.
Spänn lite till, klia osv.
Tag ut hästen, spänn det sista, ev tag några etapper på det med. Klia, mys osv.
Sitt upp.
Etablera detta på vad det än är du gör där hästen börjar bita sig själv. med undantag av att ta ut honom. Just uttag är ofta ett stort stressmoment. "Jag vill ut NU!"
Respektera hästen och ta ut den. Om du inte känner att du finner en lösning som passar honom.
.