Dålig vana

Sv: Dålig vana

Då är det frågan om aveln på dessa hästar.
Vissa hingstar/ston ger mer stressade avkommor.

Men allmänt så är en kbltravare som inte är tränad övht mer lugn än den som är tränad.

Sen finns det givetvis bra tränare.

Det är inte bara jag som har den erfarenheten utan en hel del andra inom Ar som säger samma sak, stora tränare som "bara" ryttare med kbl.
Travet är ett stressigt jobb. men! Det finns de där toppentränarna som lyckas träna sina hästar utan att de blir stressiga av sig, de som ser till att deras hästar kan skritta avslappnat i vagnen... Och de blir fler och fler så förhoppningsvis är den, pga träningen, stressade travaren påväg att dö ut.

Vet att det inte är helt ovanligt bland hingstar som blir uppstressade. Har aldrig sett det hos valacker eller ston dock.

Kan du släppa ut och in honom först av alla? Så minskar stressen över att kanske bli "kvarglömd"

då är vi på samma spår.

bara för att det är ett KBL som gått på trav, så innebär det inte per automatik att den blir stessad. träning, hantering, kemin och hästens egna läggning spelar stor roll, precis som du skriver.

men trevliga hästar är det vilketsom! :love:

Jag har en 20 årig vallack som har haft det beteendet så länge jag har haft honom( 11 år) och gjorde det även när jag köpte honom. Fast han gjorde det vid insläpp. Han har bott hos många olika ägare första åren av sitt liv. Stått på stora stall, med mycket spring och olika människor. Han är en häst som blir orolig om han inte har fasta rutiner och en tydlig ledare. För snart 3 år sedan köpte vi en egen gård och byggde ett stall där hästarna har varsin box, men kan gå ut och in som dom vill. Sommar som vinter. Har inte sett det beteendet sen dess. Han klarar helt enkelt inte av att va instängd i en box. Jag kan ta in honom i boxen och han står lungt, men stänger jag dörren börjar han nästan direkt. Kanske inte går att genomföra i ditt fall, men mitt tips är lösdrift

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 945
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 461
Senast: Liten
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 343
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar