Dålig syn?

G

Gullregn

Hejsan!

Jag är lite nyfiken...

Vad ger hästen för symtom på att den börjar bli blind? Alltså, inte vad man ser på hästens ögon eller liknande utan i beteendet.
Sen undrar jag också
Är det vanligt att hästar får sämre syn desto äldre de blir (som människor) eller har dom bra syn hela livet? Ifall dom får sämre syn, i vilken ålder ungefär brukar det visa sig?
Jag misstänker inte att min häst har det eller liknande, utan är bara nyfiken och vill höra personliga kommentarer, alltså inte läsa ur någon fakta bok direkt...

Ni får gärna berätta om era hästar har blivit blinda eller liknande... Hur ni har klarat och och så. Är väldigt nyfiken :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dålig syn?

Jag kan inte så mycket om detta, men jag kan tänka mig att hästen kan bli lite skyggande ute när den kanske upptäcker saker lite mer plötsligt än innan.
Har en film där en blind häst rids på hög nivå och det var inget problem för den hade en bra relation med ryttaren. :)

Jo, jag har sett en bild från en häst som var blind på ena ögat som hoppade ett högt hinder ( har för mig att det var ett repotage om den hästen/ryttaren)
Men menar du att den var blind på båda ögonen? Oj, det är coolt!

Jo, jag har sett en bild från en häst som var blind på ena ögat som hoppade ett högt hinder ( har för mig att det var ett repotage om den hästen/ryttaren)
Men menar du att den var blind på båda ögonen? Oj, det är coolt!

Om du goolar Bent Branderup och Hugin får du se en välriden häst som är helt blind. Finns många klipp på tuben också.

Ja, det var det ekipaget jag tänkte på, men kom inte ihåg vad de hette. :laugh: Så fin häst

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 725
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 491
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix