dålig syn på kaninhållning!

Sv: dålig syn på kaninhållning!

Jag tycker det låter perfekt.

Min kanin äter oftast varken hö eller knäckebröd. Och nu har hon jätteproblem med tänderna. Dom växer för fort :(

min kanin brukar ha typ 1dl pellets och sånt. Men hon öäter inte upp allt så det ligger kvar tills dgen efter . Se nahr hon ALLTID hö !!! Sen på kvällen brukar jag ge henne typ sallad , gurka, morot, någon frukt.:smirk:

Hej!

Jag tycker dina kompisar har miss sköt sina kaniner. Men vill du veta en sak.Igentiligen ska du inte ge kaninen något pellets alls! Pellets är inte bra för nåt utan att dom blir fetta. Om du vill att din kanin inte ska dö i förtid så måste du ändra! Gnagare är vegeterianer som du säkert vet och då gäller grönsaker och frukt och så klart fri till gång till hö. När du köper frukt och grönsaker ska du köpa olika och inte bara äpplen och morötter som folk bara brukar ge. Det gäller att köpa olika. T.e.x rott frukt är väldigt bra för tänderna och gurka och sånt som är saftigt är också bra och sånt som innehåller mycket vitaminer. Man säger att en dl med pellets mot svarar 1 CHIPSPÅSE!
Så då kan man ju tänka hur mycket chips man ger dom per år! Och om jag var gnagare skulle inte jag vilja äta chips i hela mitt liv!

MVH Busan_123

-mina får "bara" 1 msk stampe eller lottie pellets morgon/kväll + lite
grönt, annars är det hö och vatten hela dagen. på sommmaren får dom
mindre grönt då dom betar gräs ute.. :D
alla veterinärer jag pratat med anser att det är en bra kost och att
kraft fodret är mest för att det ska bli lite roligare, typ.

Hej!

Jag tycker dina kompisar har miss sköt sina kaniner. Men vill du veta en sak.Igentiligen ska du inte ge kaninen något pellets alls! Pellets är inte bra för nåt utan att dom blir fetta. Om du vill att din kanin inte ska dö i förtid så måste du ändra! Gnagare är vegeterianer som du säkert vet och då gäller grönsaker och frukt och så klart fri till gång till hö. När du köper frukt och grönsaker ska du köpa olika och inte bara äpplen och morötter som folk bara brukar ge. Det gäller att köpa olika. T.e.x rott frukt är väldigt bra för tänderna och gurka och sånt som är saftigt är också bra och sånt som innehåller mycket vitaminer. Man säger att en dl med pellets mot svarar 1 CHIPSPÅSE!
Så då kan man ju tänka hur mycket chips man ger dom per år! Och om jag var gnagare skulle inte jag vilja äta chips i hela mitt liv!

MVH Busan_123
,
oj!! en hel chips påse:eek: .. men tyvärr så tror jag inte att jag bara kan ge hö, då han e en ganska svårfödd kanin:angel: (den första jag mött).. men det kan bero på att han har hela mitt rum att röra sej på, och ett par timmar/dag får han även springa lös i stallet:D. så han rör på sej mycket och ibland så hoppar vi även lite hinder:D kan sätta in en bild på honom;) :D

kl.

Jag ger mina kaniner (lejonhuvad dvärgkanin och en annan liten sak ;) ) 1,5 dl müsli eller pellets på kvällen. Vatten på morgonen och så har dom tillgång till hö. Saken är den att dom äter aldrig upp all müslin så jag tror bara dom knaprar i sig de som dom tycker är gott. Vilket tyder på att dom inte är speciellt hungriga. Sen får dom klart någon grönsak då och då. Men jag tycker absolut inte du ger för lite mat. Det är dom som inte vet vad dom gör med sina kaniner.
Köp dom en kaninbok vettja :D

Min kanin, dvärgvädur har fri tillgång på hö och får en halv dl pellets/dag, lite på morgonen och lite på kvällen ("Rosa", någon sorts ko-pellets som uppfödaren rekomenderade). En bir morot får han också.

Då och då får han en liten bit banan, som han är helt galen i. Det rycker i hela honom när han äter banan :D

Föresten...

Gnagarblandingar och grejs är inte alls bra att ge kaninen dagligen. Det blir de feta av. Vanlig "tråkig" pellets är, vad jag har läst, bra i lagom mängd.

Hej!

MVH Busan_123

Och vad har du för källa till det? Visst det finns pelletssorter som är ASFETA, (såna ska man akta sig riktigt rejält för!) men det finns även nyttiga pelletsar med vitaminer och allt som de behöver i sig. Jag rekommenderar att istället man ska köpa pellets som finns att köpa på t.ex. Granngården (de har bara seriösa märken). Om man köper på en djuraffär så är det lätt att man får hem det där feta pelletsen.
Och du kan inte jämföra det med chips, kanske i fettmängd men "om jag var gnagare skulle inte jag vilja äta chips i hela mitt liv", de äter ju inte chips, eller hur? De äter den mat de får och är nöjda med det.

Man måste själv se till att maten är bra, gå in på www.skhrf.com och fråga kansliet vilken mat de rekommenderar. :bump:
och på den här sidan www.pippiadolfs.se (under skötsel) finns det en superbra tabell med de olika fettmängderna i de olika fodersorterna.

Kramis Matilda

din foderstat verkar ju jättebra. Det finns många bra seriösa pelletsblandningar, det man ska tänka på är att kanin och marsvin inte har riktigt samma behov men om du ska ge båda pelletssorterna funkar det nog, man märker ju rätt snabbt om nåt är fel om man handskas med djuren dagligen och bryr sig om dem så som du verkar göra i alla fall

Man ska inte kunna känna revbenen på kaniner.

Hej!

Man säger att en dl med pellets mot svarar 1 CHIPSPÅSE!

MVH Busan_123

Då undrar jag vem den där Man är...?

Kaniner ska absolut inte övermatas, bättre att snåla, så länge de får fri tillgång till hö och nån morot. Ungdjur däremot ska man ge ordentligt med bra kraftfoder. Mina kaniner får Edel. Mina kaniner är tokiga i frukter men man måste tänka på att det faktiskt inte är så nyttigt. Då är det bättre med färska örter, palsternacka, gurka, mm som inte innehåller på mycket energi.

Man ska inte kunna känna revbenen på kaniner.

Man bör kunna känna revbenen på alla sina djur och på sig själv. Annars är man för tjock... Revbenen ska dock inte synas men det är en helt annan sak.

Man bör kunna känna revbenen på alla sina djur och på sig själv. Annars är man för tjock... Revbenen ska dock inte synas men det är en helt annan sak.

Det är inte så med kaniner.

menar du allvar?:confused:
du menar alltså att de ska ha ett så tjockt fettlager så att man inte ens kan känna deras revben, se dem ska man inte kunna, då e de ju för magra, men känna de ska man kunna..

Var hos vet idag med min hermelinkille, och han påstod att Oskar var i perfekt hull. På honom känner man revbenen om man drar med fingrarna med lite tryck längs med bröstkorgen.

min och min kompis kanin (tre st) delar på tre dl pellets morgon/kväll + att dom får en varsin morot och sedan får dom hö. dom är i perfekt hull . delar på en hästbox tillsammans

Liknande trådar

B
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har ett stall med 20 boxar, det är nu bara 8 boxplatser som används till hästar, en används till kaniner (har de lösa därinne på...
2
Svar
30
· Visningar
4 772
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 294
Senast: Tuvisen
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·
J
Övr. Djur Hejsan! Jag skulle gärna vilja ha lite tips på övningar som motionerar kaninen! Vad gör alla här med sina kaniner? Hopptränar ni lixom...
Svar
9
· Visningar
1 421
Senast: Catta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama