dålig syn på kaninhållning!

Sv: dålig syn på kaninhållning!

Jag har haft kanin hela livet och uppfödaren (duktig) sa att man inte ska känna revbenen på kaniner.

Hö föder
Torrfoder göder ;)

Sen finns det undantag, bättre/sämre foder och kaniner är individer de med, såklart!

Håller med, jättebra sida där man hittar mycket information. Inte behöver man vara skeptisk när det gäller källan heller, som man annars kan bli när man hittar en kanintext vilken som helst.

Skumt veterinären sa senast för 1 månad sen till mig att min kanin var i mkt bra hull, han sa "" man ska med lätthet känna revbenen, men samtidigt ska man kunna känna att den är väl musklad, främst över bak och lår""

Har slutat med pellets, och ger i stället mängder med grönsaker dagligen, och självklart fri tillgång till mkt bra hö.;)

:bow: Absolut! Det är den bästa sidan, där hittar man massor med nödvändig information och kliniken är helt klart den bästa på smådjur. Jag ska dit med mina kaniner på rutinkontroll imorgon och det är alltid lika bra där!

Det är väl som med allt annat, alla tycker och tänker olika!

Min kanin har fri tillgång till pellets,hö och friskt vatten. Hon får även någon frukt,grönsak eller brödbit om dagen. :) När min kanin sedan är 8 månader så tänkte jag begränsa mängden pellets till det som står på förpakningen (hon får lottie) men kommer inte ihåg vad som står. Hon får även havre blandat i pelletsen nu på vintern eftersom hon är ute kanin. :)

Hejsan!
Jag blir så förbannat arg på såndärnt. Att man inte lär sej att dom INTE behöver ha fri tillgång till pellets :mad:

Jag ger såhär.

Ruben, en dvärgvädurhane på 2 år, skall börja hoppas.
Morgon, ½ dl pellets samt ca 2 msk havre och på fyllning av hö.
Dag, Påfyllning av hö.
Kväll, Grönsak, ½ dl pellets och 2 msk havre. Samt påfyllning av hö.

ZicZac och Mumu, Z= 3 årig dvärgvädurshane som är mkt aktiv.
M= 1 årigt marsvin.

Morgon ZicZac, ½dl pellets och 2 msk havre.
Mumu, 1/4 dl marsvinspellets och några havrefrön.
Dag, Påfyllning av hö.
Kväll, Samma foder som kväll + någon grönsak och påfyllning av hö.

"Flickorna", Honeymoon och Aurora, (de delar)
H= ½årig löwen hona, ganska svårfödd och lite mager.
A= ca 3 månaders dvärgvädurshona.
Morgon, 1 dl (liiite över 1 dl.) pellets och ca ½dl havre. Påfyllning av hö.
Dag, Påfyllning av hö.
Kväll, Grönsak + samma foder som morgonen och hö.

Så ger jag mina gullegrisar! Funderar även på att börja ge lite betfor åt dom för pälsens skull. :d
Sen så har dom oxå halm i sin bur så dom får väl i sej lite av de oxå.

Senast ändrad:

din kompis verkar ju inte kunna spec mkt.:cool:
Mina kaniner 2 st honor vädur/dvärgvädurs kaniner på 5 år får totalt 1 dl pellets om dagen. Det äter de visserligen aldrig upp för de föredrar att äta av höet :D

Jag ser inget dåligt i din foderstat, du har helt rätt i att kaniner klarar sig mycket bra på bara hö och vatten under dagen och att ge kraften morgon och kväll. Jag gör likadant och mina kaniner äter mindre än dina då min ena har lätt för att gå upp mycket i vikt. Fortsätt ge mat som du gör!:)

kl

Ingen som märkt att tråden är 2 år gammal? ;)

Jag har sett så många feta kaniner... och det e inte rätt!:crazy:
Så det är bra att inte alla e det;) Hö e ju bas fodret.. Så jag tycker din foderstat låter bra.. Sen ser du ju själv om dina djur behöver mer eller mindre mat.

Jag har aldrig inkluderat pellets till mina kaniner regelbundet*vet att tråden är gammal men what the heck, alltid aktuellt med kaninkrubb :D*
Innekaniner har överhuvudtaget nästan aldrig fått pellets eller gnagarblandningar (som jag hatar) det är ungefär som att ge kaninen Lördagsgodis varje dag.

Kaninerna inne har ätit hö i obegränsad mängd och varierade grönsaker samt hårt bröd, vatten och saltsten.
Utekaniner däremot får fet mat såsom gnagarblandning i MÅTTLIG mängd IBLAND för att inte tappa hull ute på vintern, det där ser man ju på kaninen.
För mig är basfodret alltid hö och resten är komplement, lite som hästar som jag tycker ska ha fri tillgång på hö/annat stråfoder när de är ute i hagar och lösdrift.
Tugga hela tiden för att hålla hull och värme.

Liknande trådar

B
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag har ett stall med 20 boxar, det är nu bara 8 boxplatser som används till hästar, en används till kaniner (har de lösa därinne på...
2
Svar
30
· Visningar
4 772
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 294
Senast: Tuvisen
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·
J
Övr. Djur Hejsan! Jag skulle gärna vilja ha lite tips på övningar som motionerar kaninen! Vad gör alla här med sina kaniner? Hopptränar ni lixom...
Svar
9
· Visningar
1 421
Senast: Catta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama