Görel
Moderator
Jag som under många år hade en häst som inte kunde vara ensam håller med. Hästen hade varit med om ett trauma och det gick inte att träna bort. Jag löste det oftast med att hon gick tillsammans med någon av sina avkommor, eftersom jag anser att ansvaret främst är mitt som hästägare.Det där kan man faktiskt ha olika åsikter om.
Jag anser att hästar skall kunna vara själva i sin hage eller i stallet och det tränar jag mina hästar till att klara av. Om en häst inte klarar det så är det ett problem som måste kommuniceras noga med alla inblandade.
Det är min åsikt som inackorderad, som stallägare, som uppfödare och som tränare av hästar.
När vi bytte stall var jag noga med att informera om hur det var och vad jag själv gjorde för att hantera problemet. Hon sprang sönder sig oavsett om hon var i hage eller i stall, så för henne var det inget alternativ att ta in henne.
Avkommorna har jag givetvis tränat, och den jag har kvar ensamhetstränas alltid när hon kommer till nya stall. På ett ställe tog flera andra hästägare in henne utan att fråga mig när deras hästar inte klarade av att vara ensamma. När jag sa till förstod de inte alls varför jag blev förbannad...