Du skrev i början att ”
Ofta är det ett sätt för en hästägare att finansiera sitt egna intresse – inget fel i det. Problemet är att det ofta innebär att det rätt så ofta inte finns intresse för människor och de som hyr, utan bara för hösten” så det var helt enkelt svar på tal.
Rätt att skapa dålig stämning vet jag inte men lite ’my place, my rules’ annars bygg ditt eget stall ?
Vet inte om du är intresserad av monolog eller dialog men om vi utgår från att du faktiskt vill förstå varför stallägare kan upplevas bittra så kan jag förklara det lite grann, utgår från min egen erfarenhet men jag känner många fler stallägare med samma erfarenhet också:
Om jag har ett litet stall hemma, hyr ut en box inkl foder och strö till självkostnadspris men tänker ”jag bor ju ändå här, det är enklast att jag tar in och ut hästarna” så inser man snart att man gör ganska mycket jobb gratis. I mitt fall så kände jag mig utnyttjad väldigt snabbt. Inackorderingar som ställde krav på inköp och service trots att jag redan gick mer eller mindre back på deras hästar. Det här handlar ju om att vi inte hade avhandlat våra förväntningar. Dom tyckte ju att ”jag betalar ju och förväntar mig ditt och datt” medan jag kände att dom borde vara lite tacksamma för att jag tar in och ut deras hästar gratis.
En annan grej som retade mig var när inackorderingar inte kunde följa de regler jag satt eller respektera att vi skulle nyttja utrymmena gemensamt. Jag tjatade mer på dessa inackorderingar än jag gör på mina barn. Bajs utanför gödselcontainern, hö på hela stallplanen, amoniaklukt från boxen, de mockade ut massor av rent spån, sket i att mocka hage (!) hade sönder grejer, lämnade portar och dörrar öppna mitt i vinter . Ingen respekt över huvud taget. ”Vadå jag betalar ju”.