Dålig skoning? *bilder*

Sv: Dålig skoning? *bilder*

Detta är bak resp. framåtbrutna tåaxlar

DSC05670.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Japp, och hennes tåaxel såg ut som den första hoven när vi fick hem henne så hon är medvetet verkad kort i tån.

Såhär ser hon ut i trakten nu.

lll-1.jpg

OK. det var skillnad.

Men den första bilden är svinlätt att fixa till- verka när den har gått lite över tiden... bara.
Så ser de allra flesta ut innan nyskoning eller t o m värre.

Låter som om du sedan hela tiden var rädd för att det skulle tas i trakten o den blev för hög till slut:confused:

Sen så var säljarna väldigt noga med sina hästar o gjorde sig osams med hovisar. de hade en riktigt skitduktig klinikhovis sedan.

Ja, det var antagligen det som hade hänt, det blev så mycket i och med att hon skulle säljas och så
gick hon över skoningen rejält, för både tå och trakt var övervuxna när vi plockade hem henne.

Jag har inte varit rädd att "låta" hovis ta i trakten, han får sköta det där med fötterna och jag lyssnar på honom :bow: han
är ju proffset och har gått diverse extrautbildningar, däremot så har vi märkt att hon fått ont i tassarna när han tagit trakterna
nu efter att hon blev verkad i botten och står barfota på gången. Däremot var jag livrädd när jag akut fick ta ut en ny hovis som
skulle karva hovböld i trakten/strålen och sa till om att denne inte fick röra trakterna, för att jag var rädd att denne skulle råka ta
bort trakten så att hon blev så extremt halt igen.

Senast ändrad:

Japp, och hennes tåaxel såg ut som den första hoven när vi fick hem henne så hon är medvetet verkad kort i tån.

Såhär ser hon ut i trakten nu.

lll-1.jpg

Blir kanske lite trådkap, men nu blev jag ju jättenyfiken på de där hovarna :idea:
(underbart vacker häst ovanpå btw :love::d)

Är hovarna typ plastade runt nedtill? Eller är det lera/torv? Ser så konstigt ut?

Sen undrar jag (egentligen mest allmänt) över vidden på trakt/ballar.
Är inte hästen otroligt trång? Jag tycker att karleden mest brukar se ut som typ ett uppånervänt hjärta, här är det ju mer klotrunt.. om någon fattar hur jag menar? Jag saknar det där lilla tappet i mitten..
Jobbar man något för att få hästen att bredda en sån hov?
Hur viktigt är det med bredden i trakten egentligen?
Det är ju mycket fokus på trakthöjd och tålängd, men bredden på trakten då? Jag tänker att en trång trakt(eller vad man kallar området) måste iaf ge en brantare hovvägg i bak, kanske påverkar även framöver?
Hur inverkar sånt på elasticitet, belastning osv?

Coari, du brukar ju kunna lägga ut texten så bra :bow:
Kan du berätta lite?

att hoven ser ut som den gör är inte undra på med den nitningen.

hoppas verkligen inte att skon trampas av för då får du fler bitar som dras med:eek:

vet man om att förra nitningen har slitit sönder hoven så gör man nog det bättre till nästa gång eller inte:crazy:
Man gör ju höga sömtag för att inte få bitar som följer med!

sömmen är ju tunnare i änden o den gör självklart mindre skada än den feta nedvikta

jag skulle inte vara nöjd.

När hornet är som kex och avtrampsrisken så stor valdes. Låga sömtag för att dra av så lite med bitar som möjligt om skon rök. Högre sömtag hade tagit med större bitar som.
De saknade bitarna beror inte på avtramp utan röta.

Skon sitter finfint, hoven ser mycket bättre ut och kommer nästa skoning kunna skos med normala sömtag utan risk dra av halva hoven vid ev avtramp - som det ju dock kommer vara mindre risk för :-)

Blir kanske lite trådkap, men nu blev jag ju jättenyfiken på de där hovarna :idea:
(underbart vacker häst ovanpå btw :love::d)

Är hovarna typ plastade runt nedtill? Eller är det lera/torv? Ser så konstigt ut?

Sen undrar jag (egentligen mest allmänt) över vidden på trakt/ballar.
Är inte hästen otroligt trång? Jag tycker att karleden mest brukar se ut som typ ett uppånervänt hjärta, här är det ju mer klotrunt.. om någon fattar hur jag menar? Jag saknar det där lilla tappet i mitten..
Jobbar man något för att få hästen att bredda en sån hov?
Hur viktigt är det med bredden i trakten egentligen?
Det är ju mycket fokus på trakthöjd och tålängd, men bredden på trakten då? Jag tänker att en trång trakt(eller vad man kallar området) måste iaf ge en brantare hovvägg i bak, kanske påverkar även framöver?
Hur inverkar sånt på elasticitet, belastning osv?

Coari, du brukar ju kunna lägga ut texten så bra :bow:
Kan du berätta lite?

Det finns säkert många orsaker,, en kan vara att den är mästare på att "tappa" sina skor, där får man välja mellan pest eller kolera.. Innan det går så långt att hästen totalhavererat sina hovar kanske man bör välja en alternativ tillfällig lösning,, sko helt utan utlägg.

Knipt trakt eller trakttrång som det mera till vardags brukar benämnas har naturligtvis sin naturliga anledning och det beror på en icke optimal hovmekanism. Orsaken till detta kan vara många, skorelaterat, närmiljö, hantering och bruk, underlag,foderrelaterat, men FRÄMST,,, en sjukdomsbild typ långvarigt trauma i hovens bakre del. Ex. Långvarig djupgående strålröta, hovbroskförbening, strålbensrelaterade trauman,sen/gaffelbandstrauma, kot/kotsenskide trauma, ex ex ...

Kort sagt ett trauma i en kroppsdel som leder till att individen hämmar sin fulla belastning i hovens bakre region.

När hornet är som kex och avtrampsrisken så stor valdes. Låga sömtag för att dra av så lite med bitar som möjligt om skon rök. Högre sömtag hade tagit med större bitar som.
De saknade bitarna beror inte på avtramp utan röta.

Skon sitter finfint, hoven ser mycket bättre ut och kommer nästa skoning kunna skos med normala sömtag utan risk dra av halva hoven vid ev avtramp - som det ju dock kommer vara mindre risk för :-)

Tråden heter dålig skoning och jag uppfattar inte ditt resonemang som att du är missnöjd, snarare tvärtom vara mer än nöjd.

Så varför blanda in en bra skoning i en tråd som handlar om dålig skoning,, dessutom med följande komentarer om orsak och verkan som enbart beror på närmiljön??

Jag håller med axel,, sömmen ska fästas i friskt vägghorn, sömtagen ska vara så höga att god hållfastighet ska uppnås, nitarna ska vara kvadratiska och väl infällda i det friska vägghornet...

Det du visade upp är allt annat än det jag här ovan beskrev.

Det är lera!

Jo tack, hon är trång och hovis har försökt att få henne bredda och skor med så pass mycket utlägg det går
nu när hon har ringskor och inga tåkappor. Tyvärr är hoven stenhård och växer hoven rakt upp och har inte breddat
mer än några mm de åren jag haft henne! Sen så fick hon ju strålbenshälta när hon blev felskodd för två år sedan och
de kapade trakten extremt, så det har ju inte gjort saken bättre. Innan dess så har hon varit frisk och kry i sina fötter
trots att de ser ut som de gör, och idag är hon frisk, kry och piggare än någonsin!

Sen så har hon även haft en gaffelbandsskada för sex år sedan som tog ett år att läka ut.

Hästen måste stå helt optimalt för att den ska kunna trýcka ut sina hovar o ej bara ridas på mjukt underlag:angel:
Man måste ha schysst foder o även behandla hovarna om man vill få elasticitet.
Trakterna avlastas ju med ringskor. Det är inte bara de som ska tryckas ut utan hela sidan bakåt- runt. Hovväggens sidor är raka.
Du skrev även att hoven är djup. då är nog hela formen fel.

nä nu är jag ute på....

Coari är ju hemma o´han kan förklara mkt mkt bättre- sorry.:o

Den är mycket mindre djup och hög nu än förr.

Självklart rids hästen bara på mjukt underlag och får skitdåligt foder.

Eller inte.

Den borde gå i lera (blötläggning av hovarna= mjukare hov)o sen skrittas på asfalt o ev. lite trav.

Du har väl alltid haft väl preparerade underlag o t o m ridhus med gummimatta- vad blir det av det;)

Hon har gått i "vanlig hage" i fyra år under den tiden jag haft henne, hjälpte inte ett dugg.
Hon reds i ridhus två dagar i veckan och var ute på terrängbanan eller grusvägarna de andra dagarna.

Nu har vi bara hårda grusvägar som hon rids på, och ibland på ridbanan.
Hon går i preparerad hage då hon inte får äta frostgräs.

Du... hon är inte fångbenägen o har aldrig varit i riskzonen o aldrig tjock- det som alla andra menar med tjock.

sålänge som du rider henne som du gör är risken minimal.

titta på stallets övriga hästar som faktiskt äter gräset .

Tråden heter dålig skoning och jag uppfattar inte ditt resonemang som att du är missnöjd, snarare tvärtom vara mer än nöjd.

Så varför blanda in en bra skoning i en tråd som handlar om dålig skoning,, dessutom med följande komentarer om orsak och verkan som enbart beror på närmiljön??

Jag håller med axel,, sömmen ska fästas i friskt vägghorn, sömtagen ska vara så höga att god hållfastighet ska uppnås, nitarna ska vara kvadratiska och väl infällda i det friska vägghornet...

Det du visade upp är allt annat än det jag här ovan beskrev.

Jag svarade på den lilla spinoffdiskussionen om hovsprickor.

Hornet var lika 'kexigt' högre upp, när sömmen nitades så bara 'skar' den genom hoven som en kniv genom varmt smör.

Och japps, jag är MER än nöjd att han ens fick PÅ en sko på den där hoven - ja. Och helt med på (jag blir bekvämt nog tillfrågad) på att sätta sömmarna lågt den här svängen för att iom att avtrampsrisken var så himla stor inte riskera ta med sig 'halva hoven' och sluta med en häst på boxvila med gipsad fossing.

Än mer nöjd är jag med att skon inte bara suttit, vilket innebar att vi kunde tävla som planerat, utan att hornet dessutom återhämtat sig och hoven ser betydligt bättre ut nu.

VARFÖR hornkvaliten 'plötsligt' gick åt helvete är däremot ett mysterium, av någon knasig anledning kom rötan när vi skippade de hela sulorna (??)

Hästarna äter det och till och med tvååringarna är feta. Så nej, hon får inte gå på gräset.
Hon blev smällfet i nu i sommar när hon gick på gräset här.

En stilla undran: vore det inte bätte att låta hästen gå oskodd istället för så låga sömmar. Det finns ju fina boots att använda i stället för traditionella skor.

Jag svarade på den lilla spinoffdiskussionen om hovsprickor.

Hornet var lika 'kexigt' högre upp, när sömmen nitades så bara 'skar' den genom hoven som en kniv genom varmt smör.

Och japps, jag är MER än nöjd att han ens fick PÅ en sko på den där hoven - ja. Och helt med på (jag blir bekvämt nog tillfrågad) på att sätta sömmarna lågt den här svängen för att iom att avtrampsrisken var så himla stor inte riskera ta med sig 'halva hoven' och sluta med en häst på boxvila med gipsad fossing.

Än mer nöjd är jag med att skon inte bara suttit, vilket innebar att vi kunde tävla som planerat, utan att hornet dessutom återhämtat sig och hoven ser betydligt bättre ut nu.

VARFÖR hornkvaliten 'plötsligt' gick åt helvete är däremot ett mysterium, av någon knasig anledning kom rötan när vi skippade de hela sulorna (??)
Det är inget mysterium om du tittar bättre på nitningen o tänker på att det är blött ute.

Vad händer om den nu trampar av sig igen?
Jo det du beskriver.
Om nitarna sitter högt o inte är nerdragna på utsidan o gör stora hål som vätan lägger sig i kommer skon "bara" att dras av med en intakt hov.

Har varit med om detta en gång bara tack o lov o sen dess vill jag ha en svagare nitning för att inte halva hoven ska dras med. hästens hårda hov blev sedan precis som du beskriver o det var höst. Fuktskadad invärtes.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 400
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 313
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025