Dålig skoning? *bilder*

Sv: Dålig skoning? *bilder*

*KL*

Apropå sprickor. Den här hästen är verkad/skodd av samma hovslagare senaste fyra åren. Aldrig haft problem med sprickor etc.

Förrän plötsligt i höstas. Fick av okänd anledning röta i sömhålen. Såhär inte vackert var det efter omskoning (som inte är vacker den heller, men fokus låg på att få på skoeländet övht..). Ligger på 4 v intervall året om.

(Sömtagen är med flit låga iom den extrema avtrampsrisken, det är en insida vi ser på bilden, och för att inte dra sönder mer än nödvändigt OM han trampade av skon las de lågt, då hela hovväggen var mjuk, synd att vid nitning hat sömmen 'skurit som genom smör)

Skon sitter än *peppar peppar* 3 v senare, och ser bra mycket bättre ut)

sprickor.jpg

Jag är ingen hovslagare och min "kunnighet" vad gäller skoning sträcker sej till att jag kan slå på tappskor. Sen vet jag ju inte heller hur hästen såg ut före skoning och som nyskodd...

Men det jag reagerade över är följande:

-Väldigt höga trakter
-Sömmarna sitter väldigt lågt

Hade jag varit du hade jag haft ut en hovslagare illa kvickt och fixat till det där, hästens senor/kotor mår inte bra av att jobba med den hovvinkeln.

Mvh Domino_s

KL

Att lägga ut bilder från en skoning som är 5 veckor gammal och fråga om det är bra är lite som att lägga ut bilder på en 5 månader gammal hårklippning och fråga om frisören är skicklig. Det går inte att avgöra när det är dags att göra om det, tyvärr. I alla fall inte alltid; mitt ena fullblod ser lika "vacker" ut vecka 1 som vecka 6 (nåja, nästan...) medan det andra fullblodet inte ser så läcker ut om tassarna vecka 6 (då är det dags att göra om helt enkelt).

Jag erkänner gladeligen att jag kan på tok för lite om skoning, verkning och allt som hör därtill. Så mitt bästa tips för att lära sig och för att det ska bli bra för hästen är helt enkelt att lägga lite mer pengar och lite mer engagemang och åka till/ta ut en hovslagare som är verkligt skicklig. Allt för många nöjer sig med bonden på gården brevid (inte så dumt alltid, men ofta) och då kan man inte förvänta sig att hästen ska få perfekta hovar/skoning. Det är en prioriteringsfråga; jag betalar ganska mycket för att mina två hästar ska få bra skoningar var 6e vecka. I gengäld får jag sannolikt hästar som håller bättre (eller i alla fall ges förutsättningar för att hålla).

Ja sprickor längs ned i väggen är väl ingen stor sak. :)
Min skoddes också var 4e vecka ett tag då hon växte massor, nu skos hon var 7e vecka. :)

Javisst, hovvinkeln är ju inte rolig. Men kan en häst bli så fruktansvärt ful i fötterna av en skoning? Eller har den sett ut så länge?

Min är ju ful som stryk i fötterna om man jämför med en normal häst, med konstiga vinklar och monstertrakter. Men märra blir ju
halt om man fixar fötterna så att de ser normala ut, så hon får ha "fula" fötter med mening, dock skor min hovslagare fantastiskt bra. :love:

Nej, på en skoning hinner inte hästen bli så ful i fötterna. Och ser det ut såhär kan det inte heller ändras på en skoning, och det ser särskilt inte bra ut efter 5 veckor....
Det jag kan tycka är att sömtagen är låga, mycket annat kan man inte döma om hovslagaren utan att ha sett hur fötterna såg ut innan, som nyskodda och framförallt inte när hovslagaren endast skott hästen en gång! Ser hästen hemsk ut i fötterna kan det ta upp till 2 år innan man får rättat till det helt, om det ens går...

Nej absolut inte, de trakterna har nog varit så höga väldigt länga... Inte bra!

Inget en ny hovslagare kan ta ned bara sådär heller. Denna hovformen har säkert utvecklats över lång tid och kommer ta lång tid att ändra. Så tycker inte man kan lasta den nya för detta. Dock konstigt att han inte påpekade det, om jag kom med en häst som såg ut sådär skulle min hovis garanterat anmärka på det. Men TS kanske inte var där när den skoddes.

Ja min växer verkligen som ogräs! Förmodligen eftersom han har så välutvecklade strålor, han får ju världens cirkulation i sina ben och hovar. När jag köpte honom så fick jag besked om att han var skodd för tre veckor sedan, hovis var säker på att de ljugit för det såg mer ut som 6 veckor. :p Men vi upptäckte snabbt att han växer väldigt fort. Men jag tar heller det än en häst som knapt växer alls. :)

Håller med dig om att det viktigaste är inte att skoningen är snygg, men att den är funktionell. Om hästen blir halt varje gång man försöker sänka trakterna så får man ju som du säger låta den ha en lite högre trakt även om det inte är idealisk; man måste välja det alternativ som innebär minst problem för hästen. Dock har väl inte Stella ens i närheten lika hög trakt som dessa bilder visar? :)

Jag tänker nog inte visa bilder på hur min häst ser ut i sina fötter då det lär bli ramaskri! Men nej, hon har inte riktigt
lika höga trakter som TS häst har. Min har ju inte heller den formen och vinklarna på hoven heller.
Hon röntgas i alla fall varannat år för att se så att hovvinkeln är okej. :)

Nej jag tror inte det heller. ;)

Även om både veterinär och klinikhovslagare fick panik när de såg hovarna och var bara tvungna att verka ner.
Det var då vi fick veta att det inte duger med andra fötter än hennes klossar till tassar.

Hon hade förr normala men lite trånga hovar.

titta på gamla kort så ser du skillnaden.

De borde ha vetat bättre än att kapa trakten- slakt.

Gissa vad stryk senapparaturen får av det.

När jag köpte henne var hon inte skodd på 8-9 veckor enligt fd. ägarna, så vi vet inte hur fötterna såg ut när de var nyskodda.
Skyhöga trakter hade hon i alla fall. Du kan få se bilder ifrån när vi hämtade henne om du vill. Min dåvarande hovslagare som skor
på klinik och är mycket eftertraktad till hästar med olika sjukdomar och problem påpekade direkt att hovarna inte var bra.

Senast ändrad:

Nja hela hoven var hög o hästen hade varit frisk hela tiden.
Du såg själv vad som hände när den verkades mer "korrekt".

Den stog inte alls så brant som den står nu.
du var inte så gammal när du köpte den o jag var sedan länge hovintresserad;)

Jag har som sagt bilder om du vill se. Hon var inte vacker i fötterna och vinkeln var fel när vi röntgade fötterna
på klinik på inrådan av min förra hovslagare. Vinkeln i hoven var bruten, vilket den inte är längre, hon röntages
nu efter sommaren och fick tummarna upp av veterinären. :)

När var den inte vacker? Den är ju inte vacker nu heller enligt dig själv.
då du köpte den eller innan den togs ner i trakten?

Vad är vinkeln i hoven:confused:
den ser ut att stå så brant nu o får då en bruten tåaxel. För upprätad kota.

Det ser man utan röntgen.

Hon var ännu fulare när vi köpte henne, hon hade inte bara hög trakt utan väldigt långa tår och ingen överrullning.
Tåaxeln var bruten - vi röntgade hästen på hovslagarens inrådan när den kom hem.

Tåaxeln är INTE bruten nu, vilket röntgen visar tydligt.

Titta hur hon står!
Hon står nästan rätt upp o nér o kotleden bryts vid hoven- ej en rät linje.

Nej den var bara hög när du köpte henne.

Det du pratar om var flera år senare- när den verkades ner mkt i trakten. För ngt år sen.

Den här bilden är faktiskt väldigt informativ. Den visar tydligt hur tåsidokappor inverkar på vägghornets belastning och ved det på sikt kan leda till på hovens mest belastade tåsidodel.

Även om hoven har en mindre expandering i själva hovens tå/tåsidodelar så ser vi här ett tydligt bevis på att en viss expandering även sker över detta ommråde. Hämmas hovmekanismen i detta område av en eller annan orsak så kommer vägghornets naturliga flexebilitet att hämmas.. Resultatet blir att vägghornets hornrör tappar sin elastesitet med förskörning av vägghornet som följd.

Så här ser man tydligt att en fysoilogiskt korrekt verkad hov expanderar i belastningsfasen i hela hovkappseln,, inte som många tror endast i hovens bakre del.

Nej nej axel. Vi röntgade henne när hon kom hem till oss 2004 på inrådan av min dåvarande hovslagare som är klinikhovslagare.
Hovvinkeln var bruten när hon kom till oss. Röntgen torde inte ljuga och inte heller dåvarande hovslagare som faktiskt är proffs.

Sen så blev hon ju felverkad på klinik för två år sedan, men det har inte med att hovvinkeln var bruten när hon kom.

Men du tycker alltså att klinikhovisen som skodde henne när hon kom hem till oss och röntgenplåtarna både nu och då ljuger?

Återigen- vad är hovvinkeln som du ser på röntgen?

Jag har då aldrig sett en häst stått så brant med undantag av bockhovshästar såsom din gör nu.

kanske är det rätt... numera.
Här har du en klart bruten tåaxell.
Kronranden är närmast vågrät.
s-2.jpg
Förhoppningsvis så står den bättre på hårt underlag.:grin:

*KL*

Apropå sprickor. Den här hästen är verkad/skodd av samma hovslagare senaste fyra åren. Aldrig haft problem med sprickor etc.

Förrän plötsligt i höstas. Fick av okänd anledning röta i sömhålen. Såhär inte vackert var det efter omskoning (som inte är vacker den heller, men fokus låg på att få på skoeländet övht..). Ligger på 4 v intervall året om.

(Sömtagen är med flit låga iom den extrema avtrampsrisken, det är en insida vi ser på bilden, och för att inte dra sönder mer än nödvändigt OM han trampade av skon las de lågt, då hela hovväggen var mjuk, synd att vid nitning hat sömmen 'skurit som genom smör)

Skon sitter än *peppar peppar* 3 v senare, och ser bra mycket bättre ut)

sprickor.jpg
att hoven ser ut som den gör är inte undra på med den nitningen.

hoppas verkligen inte att skon trampas av för då får du fler bitar som dras med:eek:

vet man om att förra nitningen har slitit sönder hoven så gör man nog det bättre till nästa gång eller inte:crazy:
Man gör ju höga sömtag för att inte få bitar som följer med!

sömmen är ju tunnare i änden o den gör självklart mindre skada än den feta nedvikta

jag skulle inte vara nöjd.

Liknande trådar

Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 400
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 313
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025