Dålig sits?

M

Mahogney

Jag har fått höra att jag har dålig skänkel i min hoppsits!? tänke jag höra med er bukare vad tycker ni? är den dålig så att jag behöver träna bort den eller är det överdrivet?
själv tycker jag den här hyffsat bra liksom den ligger ju ganska trevligt med övriga sitsen tycker jag...
12174582.jpg

12174583.jpg

12174584.jpg

13694849.jpg

11480447.jpg

Ursäökta bildbomb

Sv: Dålig sits?

Tycker det ser helt hyfsat ut :) Även om jag inte hoppar lika högt som du, sår är ju ändå sitsen viktig. Måste bara fråga, hur lång är du? :p

På bilderna ser det absolut inte dåligt ut. Men man kan alltid bli bättre. I den lätta sitsen ska axel, knä och tå bilda en lodrät linje. Stiglädret ska vara rakt. Så det "värsta" med din lätta sits tycker jag inte är skänkeln, utan överlivet. På bild 3 ser överlivet bättre ut. Hästen kan komma att hoppa upp sig ännu bättre om inte ryttaren "hindrar"/stänger till med sitt överliv.

Trots överlivet ser sprången balanserade ut.

Frågan är vem som har gett kritiken? Du får välja vem du ska lyssna på helt enkelt. Tex om din tränare kommer med en åsikt är det en bra idé att lyssna. Fråga vidare om du inte förstår. H*n kanske menar att det är i landningen som skänkeln åker bak/blir ostalbil eller vad det nu är, inte i eleveringen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det ser bra ut!
Jag har en skänkel som inte alltid är helt perfekt :angel:

Så här kan det se ut i extremfall :crazy:
12343418.jpg

:p

Jag tror mer grundproblemet ligger i att du blir lite liggande på hästen.

Sistsen kan man alltid fila på för att få den optimal. Även om den inte är katastrof elelr så.

Jag skulle vilja att du räta upp överlivet något, höjer hakan och ja, får fram och still din skänkel.

Snacka med din tränare så får du säkert bra kritik av denne.

Lycka till.

Ja jag tycker absolut att du måste träna bort den helt! Usch för skänklar! ;)

Nej men seriöst ser det inte så farligt ut, bara aningen ostabilt i så fall. Om du får lite mer stabilitet i överlivet tror jag det löser sig av sig självt. Träna på att inte bli liggandes på hästen utan räta upp dig mkt mer! :)

tycker absolut inte man kan klaga! snygg häst föresten :smirk:

Håller med de flesta andra, tycker det ser bra ut! :D :) Hur vill din tränar att dina skänklar ska ligga om han/hon tycker de ligger fel??

Det är inte min tränare som sagt att skänkeln är dålig utan "rutinerade och kända" namn inom ridsporten.
Anledningen till att jag är lite för framåt i min sits är nog för att jag är ganska lång...

Fast även om du är lång är du inte extremt lång.:angel:

Som sagt försök räta upp överlivet något. Puta mindre med rumpan.:D

Okej, men hur vill de at du ska sitta då?

Jag tycker iaf att skänklarna ser bra ut! :)

Jag vet inte riktigt hur jag vill sitta... själv tycker jg att jag har en helt okej sits, jag tycker att det ser harmoniskt ut på bilderna...

Jag vill bara säga dig att man ska inte lyssna på vad alla " kända ryttare" säger. Titta bara på världseliten, där finns alla stilar! Så länge som du inte stör din häst eller trillar av tycker jag du ska vara nöjd med din sits, det finns ett talesätt: " Den bäste ryttaren sitter alltid på läktaren", eller i ditt fall vid sidan av. Strunta i dem och rid och ha roligt!::)

" Den bäste ryttaren sitter alltid på läktaren",

vad menas med det talesättet??:confused: känner mig lite efter:cool:

" Den bäste ryttaren sitter alltid på läktaren",

vad menas med det talesättet??:confused: känner mig lite efter:cool:

Ungefär att när man sitter på läktaren kan vissa låta sååå bra och veta sååååååå mycket men när de rider är de inte så duktiga egentligen ;)

Många sitter och gnäller på läktaren men rider egentligen inte alls^^

Sorry mina usla förklaringar ;) :angel:

Jag tycker att din skänkel ligger jättefint, lite svängrum måste man ju få ha! :rofl:

/Linda

Tycker att det ser helt ok ut. När den här personen kritiserde din skänkel vad var det då som inte var bra?? Sa h*n det.

Om man nu ska/måste analysera skänkeln i detalj så tycker jag nog följande:

På bild 1 och 2 ser det ut som om du har aningen långa läder, kniper med knäet och står aningens på tå i stigbygeln. Annars tycker jag att positionen av underskänkeln är bra. Samma på bild 3, men där är trampet bättre.

På bild 4 är du nästan bakom sadeln med rumpan och överskänkeln har åkt bakåt. Ser ändå ut att vara följsam.

På bild 5 så är det lite konstig vinkel och på långt håll. Hästen ser också ut att hoppa av ganska tidigt. Där tycker jag att det ser bra ut.

Om din tränare inte specifikt kommenterar din sits så tycker jag inte att du ska bry dig så mkt om vad de andra säger. Att vara lång vet jag kan vara ett problem vid hoppninge eftersom man kan ha svårt att få plats med överskänkeln innanför sadeln om amn inte har extra framskuran kåpor. (inte för att jag är lång snarare taxartad, vilket ger andra problem;))

Rid du och ha roligt med din fina häst!!

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
290
Senast: sthu
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka