Dålig sits?

Sv: Dålig sits?

Att skänkeln ligger dåligt eller liknande tycker jag inte, men rent spontant när jag ser bilderna så får jag känslan av att du verkar ha väldigt svaga skänklar.
Lite svårt att försklara men att du använder överdelen mer än benen , när det är benen du ska "resa dig" med.

Det kan ju vara bilderna som lurar men det ser ut som att du skulle behöva träna benen mer. :p

De som kritiserades var att jag hade dåligt skänkelläge, och att jag inte var me i språnget med hästen utan motverkade den en anning... :crazy:

Det som jag haft problem med är att jag grn akniper med höger knä... men de är nästan helt bort tränat.
Men svaga ben tycker jag inte att jag har :p :crazy:

Helena-Lundbäck-Mynta-1.jpg

pic825.jpg

Ett par av de hoppryttarna på elitnivå. Helena Lundbäck har faktiskt en överlag dålig sits, jag har sett henne rida markarbete under en av de större tävlingarna. Ingen styrka i benen tycker jag. Du kan ju googla på fler o jämföra lite. Malin Baryard har lite varierande hoppsits, vissa gånger ser det bra ut, andra gånger ser det illa ut. Men många elitryttare har inte nån bra sits. Jag har lite svårt att tåla kritik från någon annan om det inte är konstruktiv kritik, så jag tycker att du inte ska ta åt dig den kritiken du fått, om den inte är konstruktiv. "Lite svaga ben men bra häl" t.ex. Men det verkar du inte ha fått?

Så du ska vara lugn, jag tycker att din sits över hindren ser stabil ut, men som de andra säger så verkar du lite svag i benen och blir lätt liggande över hästen. Samt mera nedtramp skulle vara önskvärt :) Du är ju lång så det är lite svårt. Jättebra att du vill förbättra din sits. Jag försöker också hela tiden förbättra min sits, men det är ju inte alltid lätt :D

Senast ändrad:

håller med ovanstående helt. Jag tycker, sålänge du inte stör hästen i språngskurvan så är det inte mkt mer att tänka på. Och som sagt, är det ingen konstruktiv kritik så är det heller inte mkt att ha, då jag inte tycker alls det ser särskilt dåligt ut, håller med muppia om Helena Lundbäck.. det har ju funkat för henne eller hur? och du har betydligt bättre sits.. iaf. i mina ögon

Jag vill bara säga dig att man ska inte lyssna på vad alla " kända ryttare" säger. Titta bara på världseliten, där finns alla stilar! Så länge som du inte stör din häst eller trillar av tycker jag du ska vara nöjd med din sits, det finns ett talesätt: " Den bäste ryttaren sitter alltid på läktaren", eller i ditt fall vid sidan av. Strunta i dem och rid och ha roligt!::)

:bow::bow::bow:

Visst är en bra sits a och o i ridning, men så länge man inte stör hästen tycker jag inte man ska göra någon big deal av det hela. En något för långt tillbakadragen skänkel då och då behöver inte betyda att allt går åt pipan, men det är ju alltid bra att försöka förbättra sina svagheter, givetvis.

Bara för att man rider på elitnivå, rider man inte alltid i perfekt sits. Vi har alla våra dåliga dagar, eller hur? Jag tycker inte att Helena Lundbäck har en dålig sits, men ibland kan hon se lite ryckig och flängig ut på en häst som är väldigt stor. Hon är ju så kort så hon måste ju oftast kämpa med hela kroppen! :) Mynta passade henne som handen i handsken och på henne red hon oftast kalasfint. Malin Baryard är ingen perfekt ryttare heller. Ingen är det! Vi gör alla våra fel, men med rätt inställning, kan vi lära oss mer och förbättra dom.

Jag kan ju stå rätt upp i sadeln de är ju inga problem...
Men jag vill ju även kunna ge en bra eftergift utan att behöva sträka ut armarna helt då de ger en ostabilitet i sig.

Jag tycker det ser bra ut, Kanske lite mkt överliv, Men jag hoppar ju inte så högt som du heller så.:d

Jag tycker inte att Helena Lundbäck har en dålig sits, men ibland kan hon se lite ryckig och flängig ut på en häst som är väldigt stor. Hon är ju så kort så hon måste ju oftast kämpa med hela kroppen! :) Mynta passade henne som handen i handsken och på henne red hon oftast kalasfint.

Helena Lundbäck red flera hästar här på de stora tävlingarna i oktober. Det var ren markarbete. Hon nötte med gramantyglar (tvingade ner hästen), tuggade tuggummi (okej det gör jag ibland också :angel: men sånt gör man inte på tävlingsplats tycker jag!).
Flängig? Ja, och väldigt ostadig. Visserligen hade hon lodrätt sits men hela kroppen var inte med hästen, skänklarna flaxade fram och tillbaka utan någon vidare styrka och stabilitet. Såg att hon red bara runt varv efter varv i samma tempo hur länge som helst. Skittråkigt att titta på henne.

Jag är också kort men jag vågar med stolthet påstå att jag har en bättre sits än henne.

Nej jag säger att Helena Lundbäck behöver sitsträning VARJE dag. En dag har hon en grymt bra sits. Sitsen är ju grunden, så att man ska kunna inverka hästen på bästa möjliga sättet utan att det blir grovt.

Ursäkta, var bara tvungen att vräka ur mig det här, alla kändisar är inte bäst bara för de är kända. Men Helena Lundbäck är sämst på sits och ger inte hästen möjlighet att verkligen jobba, pga sin dåliga sits. En dålig sits brukar betyda att man inte kan inverka hästen på bästa möjliga sättet. Jag tycker att det är en under att hennes hästar har styrka nog att hoppa så högt och tävla på en sån hög nivå när man aldrig sett henne göra bra övningar för att uppmuntra hästen att verkligen jobba och inte fuskar, och då hade hon ridit flera hästar på samma dag. Har hört samma saker som man sett så jag vågar inte lova nått just nu, säger bara vad jag sett. Håller dock med om att Mynta var bättre för henne, för Mynta verkade lite lättare för henne att rida.

Till TS, som sagt jag tycker att du har en bra sits, verkar inte som du blir en störningsmoment för hästen helt enkelt!

Senast ändrad:

Det är inte min tränare som sagt att skänkeln är dålig utan "rutinerade och kända" namn inom ridsporten.
Anledningen till att jag är lite för framåt i min sits är nog för att jag är ganska lång...

Man kan ju rida med så kallade spagettiben, är det detta du menar? eller att du ska trampa fram dina fötter lite mer? då blir sitsen och hoppet annorlunda;)

Lite avundssjuk på dina långa ben:D är en klar fördel i ridsporten:)

Jag tycker det ser bra ut, men du skulle kanske kunna flytta fram den en aning, enligt mig, den ser ut att ligga lite långt bak, men å andra sidan är det lite svårt att säga utifrån några bilder... Fin häst:)

inget påhopp men skulle bara vilja veta hur du menar att hon ska komma längre fram? Känner att kommer hon längre fram blir hon ju liggande på halsen och det är ju det sista man vill i sin sits.

Ska jag kommentera nått skulle jag vilja att du kom upp lite att du höjde överlivet så att du kan dra en linje typ från axel, knä och tå

jag tycker du har en bra sits. :) du har ingen film?
sen kan man ju alltid finslipa o vara petig men du stör absolut inte hästen vad jag kan se!

Jag tycker inte att den är dålig alls , försök att räta upp överlivet lite mer så att du inte blir liggande på halsen bara :) och kanske fram med foten ngt .

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
290
Senast: sthu
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka