Sv: Dålig sits?
Jag tycker inte att Helena Lundbäck har en dålig sits, men ibland kan hon se lite ryckig och flängig ut på en häst som är väldigt stor. Hon är ju så kort så hon måste ju oftast kämpa med hela kroppen!
Mynta passade henne som handen i handsken och på henne red hon oftast kalasfint.
Helena Lundbäck red flera hästar här på de stora tävlingarna i oktober. Det var ren markarbete. Hon nötte med gramantyglar (tvingade ner hästen), tuggade tuggummi (okej det gör jag ibland också
men sånt gör man inte på tävlingsplats tycker jag!).
Flängig? Ja, och väldigt ostadig. Visserligen hade hon lodrätt sits men hela kroppen var inte med hästen, skänklarna flaxade fram och tillbaka utan någon vidare styrka och stabilitet. Såg att hon red bara runt varv efter varv i samma tempo hur länge som helst. Skittråkigt att titta på henne.
Jag är också kort men jag vågar med stolthet påstå att jag har en bättre sits än henne.
Nej jag säger att Helena Lundbäck behöver sitsträning VARJE dag. En dag har hon en grymt bra sits. Sitsen är ju grunden, så att man ska kunna inverka hästen på bästa möjliga sättet utan att det blir grovt.
Ursäkta, var bara tvungen att vräka ur mig det här, alla kändisar är inte bäst bara för de är kända. Men Helena Lundbäck är sämst på sits och ger inte hästen möjlighet att verkligen jobba, pga sin dåliga sits. En dålig sits brukar betyda att man inte kan inverka hästen på bästa möjliga sättet. Jag tycker att det är en under att hennes hästar har styrka nog att hoppa så högt och tävla på en sån hög nivå när man aldrig sett henne göra bra övningar för att uppmuntra hästen att verkligen jobba och inte fuskar, och då hade hon ridit flera hästar på samma dag. Har hört samma saker som man sett så jag vågar inte lova nått just nu, säger bara vad jag sett. Håller dock med om att Mynta var bättre för henne, för Mynta verkade lite lättare för henne att rida.
Till TS, som sagt jag tycker att du har en bra sits, verkar inte som du blir en störningsmoment för hästen helt enkelt!