Dålig passform=Skygglappar?

tess91a

Trådstartare
Har inte riktigt hittat det jag söker

(Endast av intresse jag skapade tråden)
Ja, jag tycker att skygglapparna som sitter på körtränsen som man köper (Sitter fast på tränset med andra ord) sitter otroligt dåligt, har köpt 2-3 st sånna(Följt med selen) och de har alltid suttit tajt, vilket har resulterat i att vi har fått skära bort, vilket är synd, tycker det är snyggt med det:)

Så, vad tycker ni? Sitter de dåligt? Eller har jag bara otur och köpt fel?:confused:

Sv: Dålig passform=Skygglappar?

Det som hängde med i min ponnys sele var helt värdelösa. Visst tränset var förstort så jag hade ändå inte tänkt att använda det. Men skygglapparna stog liksom inte ut eller vad man ska säga, dom låg nästan platt mot ögat. Har försökt böja ut dom, men det går inte. Nu vet jag dock inte om det beror på om tränset var förstort eller ej (tränset satt ganska löst). Om jag böjer ut skygglapparna så dom sitter bra håller det i max 20 sek :mad:

Har också mest bara dåliga erfarenheter av skygglappar till tränsen. TRor att det enda som kan fungera är att lköpa ett separat körträns för dyra pengar eller specialbeställa från sadelmakare..

Ja, så måste det vara, finns det inte skygglappar att köpa separat och sätta på tränset?

Har en ideal sele till min ponny. Käkremmen är för lång så huvudlaget skulle kunna trilla av om man har otur och skygglapparna sitter alldeles för nära ögat. Kanske kan det bero på att ponnyer ofta har ganska bred panna..? Dock hjälpte det när jag tog bort rosetten och kunde spänna in käkremmen och sedan låta skygglapparna sitta ganska högt upp.:crazy:

Eftersom att jag inte gillar skygglappar, tycker inte det är snällt mot hästen.
Så jag tycker dom sitter dåligt:D

Till Ideal selarna finns alla delar av tränset lösa att köpa till eller byta ut. Så passar inte någon del byter man lätt ut den så tränset sitter bättre.På bra körträns finns det bly som man kan böja åt vilket håll man vill i remmarna som går ned till skygglapparna. Då kan man få dem att stå ut från ögonen och inte klämma./ Gunilla

Till Ideal selarna finns alla delar av tränset lösa att köpa till eller byta ut. Så passar inte någon del byter man lätt ut den så tränset sitter bättre.På bra körträns finns det bly som man kan böja åt vilket håll man vill i remmarna som går ned till skygglapparna. Då kan man få dem att stå ut från ögonen och inte klämma./ Gunilla

Hmmm.. dags att lära sig tillverka egna skygglappar :idea:

Oh intressant:) var hittar man sådana huvudlag med bly i då?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 395
Senast: Snurrfian
·
Körning Jag tycker det är konstigt att när det gäller sadlar, täcken etc - då får det kosta hur mycket som helst. Jag menar - bara ett bra...
Svar
9
· Visningar
1 694
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka