Dålig Munhälsa hos min hund....

O

OOH

Hej, vet ni någotnting om mun-operationer...
Min hund har tidigare haft ett hem där man inte alls verkat bry sig om hennes tänder, och mun-hälsa....
Vi har varit på tandstens-skrapning ett par ggr, antibiotika-behandling....
Men det luktar s-k-i-t om henne när hon andas...
Plaque off har vi, men gör ingen skildnad än i alla fall, har använt sedan vi fick henne för snart ett år sedan...
Vi var på besök hos en annan vetrinär som sa att vi skulle behöva söva ner henne och kolla vilka tänder som skulle plockas ut, eftersom det antagligen var några eller någon rutten tand som gör att munnen aldrig blir bra...
Hunden är 6 år.
Vi tänker undersöka lite olika ställen som har bra behandlingar häromkring men jag undrar om ni har gjort något liknande ingrepp & vad har det kostat för er?
Så jag kan jämföra lite...

Sv: Dålig Munhälsa hos min hund....

Jag har en English Toy Terrier tik som kom till mig när hon var 7år,
hon var då väldigt misskött i munnen. Det stank verkligen om henne!
Hon togs genast till Vet där dom fann 9-11 tänder som var
vääldigt illa däran pga tandlossning som dom opererade ut.
Hon hade även massa tandsten och ett väldigt inflamerat/infekterat tandkött. Tonsillit hade hon också! Så det blev även en rejäl kur med antibiotika. Jag minns inte helt vad detta kostade men det blev
runt 2700kr om jag kommer ihåg rätt. Och hon blev som en ny
hund efter detta, så glad och så välmående. Och luktar inte alls
sådär hemskt ur munnen. Lite kan hon lukta men inte sådär hemskt!
Lilla gumsan så illa hon hade haft det i munnen :(
Nu har det gått 3år sedan denna op och min mamma som deläger henne med mig borstar hennes tänder varannan kväll med hundtandkräm. Och först nu 3år senare så ska hon in igen och en tand ska plockas samt lite tandsten som finns ska tas.
LYCKA till med Er hund!!!

Jaha....det va inte mycket pengar...jag väntar mig en summa på över 5000 i alla fall..
Hoppas jag kan hitta en bra vet i närheten soim inte är allt för dyr...tänderna går ju inte i försäkringen....så taskigt.
Ja, det är verkligen synd om djuren som fått så dåliga tänder..
Hur gårt det med din hund idag, kan hon äta torrfoder eller blöter ni upp?
Skönt att höra att det blev en sån skildnad på hennes allmän tillstånd efter operationen.
Jag tycker vår hund verkar rätt pigg, men det vore kul om hon blev 'ännu mer allert...
Just nu verkar hon ha lite besvärligt då hon äter om det inte är uppblött foder..så "harklar hon sig offta...tror att det har med hennes mun att göra..
Hon har ett inflammerat tand kött, vi ska hitta en vet nu i veckan som kan fixa det här.
Första vetrinären sa att det inte gick att göra mer än att ta bort tandstenen...känner mig lurad av honnom faktiskt.
Sen gick vi till en annan som är as-dyr och han sa att det behövde plockas tänder...Hadde man vetet det tidigare så kanske hon redan varit fixad nu...
Så i fortsättningen kommer jag att hälsa på olika vetrinärer så att jag kan välja vilket svar som verkar mest troligt..
oj va lång det blev..godnatt

jag tog över en 3-åring som stank rejält men efter en sövning och rengöring med ultraljud (blå stjärnan var superbra!!!) och 2700 kr så har han vargvita tänder och luktar inte alls ur munnen. Jag använder nu plack off en gång om dagen, bara hård hundmat, ger 2 mål mat och inget mer och borstar tänderna efter varje mål. Min vovve hade ett par tänder med rejäl tandköttsinflamation men de sitter kvar mot att jag följer instruktionerna till punkt och pricka och kommer tillbaka om ett halvår för koll igen.

Skrapa tandsten skall man tydligen inte göra för det repar tänderna och sedan fastnar plack och bakterier jättefort i märkena.

Verkligen illa att första Vetten sade att det räckte med att ta bort tandsten bara :( Men skönt att ni såg till att få en andra åsikt så att er hund får bli helt bra! För det är ju inte alls bra att gå med tänder som är lösa och tillhörande inflammationer i tandköttet.

Linda som våran voffa heter äter sitt foder hårt, hon tycker att det är så mumsigt att knapra :) Hon tuggar även tuggben :)

När ni sa in med eran hund, be dom även att kika hur tonsillerna
ser ut! Det verkar inte helt ovanligt att dom även är inflammerade där!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har upprepade gånger läst här på bukefalos om hur svårt det är att veta om hundens tandstatus är okej. Jag har haft veterinären att...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 824
Senast: Takire
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 353
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 271
Kropp & Själ I dag blev de bestämt att jag måste göra ett kirurgiskt ingrepp för att bli av med tandfickor längst bak. Jag har gått hos tandhygienist...
Svar
3
· Visningar
1 398
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg