Dålig mamma

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare via
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 485

via

Trådstartare
Vi har ett förstagångssto som har fölat i år. Hon var redan från början snäll mot sin fölunge, men inte så värst intresserad. Han har hela tiden fått dia osv, men hon ser efter honom mkt dåligt. Han är nu en månad gammal, och hon kan helt sonika lämna honom sovandes i fölboxen (fungerar lite som en lösdrift nu när alla är färdigfölade) och vandra iväg till andra änden av hagen. Hon bryr sig inte alls om att kolla vart han är, men hälsar glatt på honom när han dyker upp.
Jag hoppas att hon kommer att bli mer mammig med kommande föl, med denna tror jag inte att det kommer att bli bättre än vad det är.
Är det någon annan som har haft ett sto som betett sig på detta vis? Har det blivit bättre med efterföljande föl?
Jag har bara haft mycket duktiga förstagångsföderskor förut, så detta är nytt för mig.
Kan tillägga att hon var lite stressad över själva fölningen, och fölade stående, så jag fick fånga fölet i luften.

Sv: Dålig mamma

Hej!
Mina ston brukar vara väldigt beskyggande ca 1 månad men litar stoet på alla hästarna i hagen så kan man ofta se dom i olika delar av hagen(stor hage). Har nu 4 fölmärrar med föl och dom är ofta barnvakt tillvarnadra.. brukar oxå gå iväg lång från fölen så att dom håller sig på en vuxen och en föl sida.. lite kul att se fakrtiskt. hur dom hjälps åt..
Kanske är så med ditt sto?? hon kanske litar för mycket p dom andra hästanra?? :confused:
Lycka till!!!

Nja, hon har alltså varit sådan här hela tiden. I en månad alltså. Det är inget som har börjat nu. Trygg med de andra hästarna är hon däremot definitivt.

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig med antal hästar och storlek på hagen m m.
Men det kan vara så att hon känner sig trygg och vet att fölet inte kan "komma bort" utan att han kommer när han behöver. Möjligen att om det ät platt i hagen att hon faktiskt har koll ändå på honom.
När jag har föl i mindre flockar och hagar ser jag samma fenomen ganska ofta. Att fölet lugnt ligger kvar och vilar medan stoet går iväg och betar.

Ett av våra ston var när hon fick sitt första föl i det närmaste ointresserad. Hon slickade inte fölet men lät det gärna dia och finnas i närheten.
Detta gjorde att inte heller fölet var speciellt intresserad av att följa sin mor. Inte ens från början gnäggande stoet efter fölet eller försökte få det att följa henne utan hon bara gick dit hon själv hade lust och följde fölet med så gjorde det.

Fölet är idag en otroligt trygg och självständig dam på fyra år som klarar precis ALLT. Hon har hela tiden varit väldigt tidig i mognad och inte haft problem med att vara själv eller i nya miljöer och det är svårt att ens få henne lite stressad.

Stoet ifråga fick nyligen sitt fjärde föl och framförallt med de två senaste som båda är hingstar har hon varit och är otroligt mammig och beskyddande...även om hon fortfarande släpper iväg dem en bit efter någon vecka eller så.

Alla hennes avkommor är mycket självständiga och sociala och med en påtagligt inbyggd trygghet.

Den hagen de går i nu är ganska platt, men åtmindstone två gånger är jag säker på att hon inte sett honom, men ändå inte brytt sig. Ena gången låg han i högt gräs. Jag stod bredvid stoet, och kunde inte se honom, utan fick gå och leta rätt på honom.
Andra gången var då igår, när han var kvar inne i boxen, och hon bara vandrade iväg.

Ett av våra ston var när hon fick sitt första föl i det närmaste ointresserad. Hon slickade inte fölet men lät det gärna dia och finnas i närheten.
Detta gjorde att inte heller fölet var speciellt intresserad av att följa sin mor. Inte ens från början gnäggande stoet efter fölet eller försökte få det att följa henne utan hon bara gick dit hon själv hade lust och följde fölet med så gjorde det.

QUOTE]
Precis så är det här ockå. Fölet vandrar omkring lite som han tycker, och mamma går på sitt håll.

Stoet själv är också väldigt självständigt gentemot andra hästar.

Får hoppas att hon, liksom ditt sto, bättrar sig till nästa gång.

Syrrans hbl sto, tidigare tävlingshäst fölade i vår för andra gången. Hon är ett otroligt bra mamma. Hon vaktar på sin lilla, uppfostrar snällt och kelar med honom. MEN då hon för ca:5 år sedan fick sitt första föl var det en helt annan sak. Hon började med att nstan sparka skallen av ungen då den skulle dia, hon sprang ifrån den i hagen och var allmänt ointresserad av den första tiden.

Min erfarenhet är alltså att förstföderskor kan vara lite virriga och ändra sig enormt till nästa föl. Idag är stoet lyckligare än hon någonsin var som tävlingshäst. Hon verkar så kär i sin unge.

Ja se dessa ston...

Själv har jag ett som fått sin 8:e fölunge i år och hon verkar tänka att jaja jag har haft så många innan att denna kan få en helt fri uppfostran.

Hon kallar inte in honom...vilket medfört att han brännt igenom diverse staket under sin första levnads månad när någon annan svarat hans gnägg...var är min mamma...????

Stoet hon går bara i lugn och ro och äter mat med sina kompisar.
Hänger han bara med så är det inga problem , hon försvarar honom mot dom andra men när han ltie tappar konceptet själv så rör allt till sig.

Nu är han en väldigt själv ständig fölunge som gärna ger sig iväg.
men man blir jäkligt trött på dom ibland

//Tina

På ett ställe jag har jobbat så var deras bästa fölmärr just sådana. Det tyckte dom bara var bra, eftersom fölet blev självständigt och inte orolig för att vara själv.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 807
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form... 20 21 22
Svar
427
· Visningar
63 564
Senast: lundsbo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 750
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 830
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka