Dålig mage?

A

allexandra

Har ett sto på 13 år som nu den senaste tiden drabbats av många kolikanfall. Hon hade 6 stycken anfall på en vecka och gick ner ca 60kg i vikt. Nu har det dock varit lungt ända tills i dag då hon fick jätte ont med svåra kramper och kunde inte stå på benen vi besökte veterinär. Någon som har några tips eller erfarenheter?:confused:

Sv: Dålig mage?

Magsår eller bandmaskinfektion kan ha kolik som symptom, kan vara bra att kolla upp vid upprepade koliker.
Vad säger veterinären, det är ju väldigt många anfall på kort tid?

Jag skulle defenitivt ge hästen proequo (efter att ha pratat med vet) för att lindra magen

**www.proequo.se**

De har kollat att det inte finns någon mask. Något annat kan de inte säga de finner inga fel. De trodde det berodde på antibiotikan hon fick, men nu har hon inte fått någon och ändå får hon kolik.

Hon får hösilage med hög torrsubstans och betfor med mycket vatten.

skippa betfor. Detta var en stor orsak till att mitt ena sto fick kolik gång på gång. Har du låtit hästen fasta ordentligt efter kolik? Skulle ta bort all kraft tills magen ordnat sig och sedan ge olja i maten. Även linfrö är bra för magen.

ok, betfor är det enda hon har fått nu i några månader, vad ska jag ge henne i stället?

Ring en foderrådgivare. Jag har gett mina två damer musli, miner, olja och fri tillgång på hö.

Du har inte testat att byta grovfoder? Det kan ju vara så att din häst inte tål det. Men låt hästen vara helt utan foder i 12 h efter kolikatack, för sedan sakta in grovfoder. Vänta ytterligare en vecka innan du börjar med kraft.

Hehe, jaa vanligtvis "bantar/fastar" man ju hästarna efter kolik, men ville bara berätta om en tomte till veterinär som besökte oss i somras!:D

Ena hästen i stallet fick kolik, svettades och hjärtat slog som bara den, kunde knappt gå, när vi väl lyckats få ut henne ur hagen började vi givetvis gå med henne medas vi ringde ägaren och därefter veterinären... Vet ni vad den tomten sa????? Lägg henne i skuggan och låt henne ligga där, jag är hos er om ca 45 min. För det första ska man väl ändå röra på en häst med kolik? Och för det andra inte ha henne ute i het sommarvärme där det är ca 25 grader i skuggan? vi gick o gick och hällde i hästen äppelcider vinäger i väntan på veterinären, när han hade behandlat färdigt hästen (sprutade massa och sen FICK vi gå med henne, hehe) och han skulle åka sa han, ge henne mat som vanligt!!!! Ko-veterinär skulle jag kalla han.... huuuamejjen!

Ska jag byta ut all grovfoder direkt eller ska jag ta lite gamalt och lite nytt då?

Man ska aldrig byta ut allt direkt. Speciellt inte på en häst som har dålig mage. Låt övergången gå sakta, gärna 2-4 v. Byt EJ kraft under denna tiden. Utan byt ett foder i taget. Börja med lite och öka succesivt! Låte hästen få vila någon vecka från ridning, kolik tar på kraftrna.

Senast ändrad:

fördomar mot koveterinärer eller? :angel:

Citat från en lokal hästuppfödare: "Sätt på hästarna horn så är det samma jäkla djur":D

Man ska byta ut grovfodret sakta, blanda det nya i liten mängd med det "gamla", kör så i någon vecka, sen ökar du på det nya succesivt och tar bort mer av det gamla. Låt det ta ca en månad. Din häst kanske har känslig mage och då är det bättre att låta det ta tid.

Haha, nja lite fördomar kanske. Och dom har ju blivit besannade flera gånger innan oxå. Avskyr när hästen blir sjuk en fredag em eller helg och man måste ringa dessa distriktare... huuuamej. Vet som sagt va aldrig vad man får ut, nej så hädan efter har jag sagt till min pålle att enbart bli sjuk på vardagar mellan 07.00 och 16.00. Då åker vi till ATG isället! :p

Varför skippa betforn? Betfor innehåller mkt bra fibrer för magen.
Min fölis som hade kolik i helgen o låg inlagd på klinik, rekommenderades väl uppblött betfor med olja i samt små portioner hö.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 553
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka