Dålig mage?

Sv: Dålig mage?

Därför att detta var orsaken till att mitt ena sto fick kolik. Gäller inte alla hästar men kan vara värt att testa! Mitt nuvarande sto tål betfor jättebra. Även hon en liten kolik madam (Mor och dotter)

Annars är betfor mkt bra för magen!

Hehe, jaa vanligtvis "bantar/fastar" man ju hästarna efter kolik, men ville bara berätta om en tomte till veterinär som besökte oss i somras!:D

Ena hästen i stallet fick kolik, svettades och hjärtat slog som bara den, kunde knappt gå, när vi väl lyckats få ut henne ur hagen började vi givetvis gå med henne medas vi ringde ägaren och därefter veterinären... Vet ni vad den tomten sa????? Lägg henne i skuggan och låt henne ligga där, jag är hos er om ca 45 min. För det första ska man väl ändå röra på en häst med kolik? Och för det andra inte ha henne ute i het sommarvärme där det är ca 25 grader i skuggan? vi gick o gick och hällde i hästen äppelcider vinäger i väntan på veterinären, när han hade behandlat färdigt hästen (sprutade massa och sen FICK vi gå med henne, hehe) och han skulle åka sa han, ge henne mat som vanligt!!!! Ko-veterinär skulle jag kalla han.... huuuamejjen!

Verkar omdömeslöst att tvinga en så dålig häst att gå ut o gå medan den har så ont, tydligen i stekande sol dessutom. Ännu mer omdömeslöst att tvinga i en häst med svåra oklara buksmärtor vinägerr. Hur kul vore det att få syra i ett magsår t ex vilket väl i det läget var en möjlig diagnos. Tycker däremot din koveterinärs behandling verkar helt adekvat. HH

Saken hörde till den att denna kolik häst gick med många andra hästar på grönbetet som inte lät denna kolikhäst vara i fred, och på vägen från hagen till stallet blev hon "bättre" antagligen av att få röra på sig? Äppelcidervinäger gavs i syfte om att få igång magen efter förstoppningen, kanske ska tillägga att den hästen gillar det mesta! ;)

PLUS!!! att där vi gick är det lummig skog så det var betydligt svalare där än i hagen.
Nu har jag försvarat våra handlingar adekvat.

Äppelcidervinäger? Gjordes det i samråd med ägaren och veterinären? Visst ni då redan att hästen inte hade tarmvred?

Visst får en kolikhäst ligga ner och vila. Skuggan är att föredra varma dagar. Det lär ju inte ha varit mindre svettigt att dras runt av ett par småtjejer (?)som försöker trycka i en verkningslösa mediciner.

Det där med äppelcidervinäger gjordes på ägarens begäran som bor ca 2 mil från stallet. Hästen är en riktigt "kolik häst" med återkommande anfall bortemellan åt. Har genomgått en magoperation som unghäst.

När min häst fick kolik (av mildare grad än den ovan nämnda) typ gaskolik/grovtarmsförstoppning, sprutade jag han med Beviplex och gick med han i en timme, vips!!! Va han frisk igen. Han hade ju visserligen inte lika svårar symtom som stallkompisen, han var bara allmänt orolig och la sig o gick upp lika fort och försökte verkligen bajsa men det kom bara små "darttar"

Det där med att hästen ska röra på sig eller inte beror helt på vilken veterinär man frågar, en del säger: Låt hästen va.
Andra: Ut o longera och få igång magen! :crazy:

Däfrör att hon slutade få kolik när vi tog bort betforen. Denna lilla ponny dam fick kolik ett par ggr i veckan. De flesta linriga men ett så starkt att vet tillkallades. Vi körde uteslutningsmetoden med att ta bort ett foder i taget. Och när vi tog bort betfor så hade hon INGA fler kolik attacker.

Vilken sorts kolik rör det sig om? Gaskolik, sandkolik, förstoppning?
Träckprov samt ev avmaskning och loppfrö som första åtgärd.
Hur har hästen behandlats vid kolikerna? Har den slangats med parafin? Har den fått dropp?

Jag har fått lära mig att en häst med kolik måste röra på sig, annars så dör den.... Var med när en granne till mig fick en häst med kolik och både vi och vetten försökte få henne upp på alla 4 och gå, men anfallet hade redan gått för långt så vetten rådde till avlivning, vilket sedemera även skedde....

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Kropp & Själ Ja kära buke. Google var inte min vän i den här frågan så därför kollar jag med er. Flera gånger när jag stått upp och rakat benen de...
Svar
8
· Visningar
1 553
Senast: underensten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka