giovanna
Trådstartare
Sv: Dålig luft i stall, hur tar man upp det med stallägaren på ett "fint" sätt?
Ja, du har rätt, det är väl bara att bita i det sura äpplet och vänligt säga vad jag tycker .
Men angående det här med ventilation, i mitt förra stall som är en gamma lagårdsbyggnad, stallet är omgjort från det gamla spiltstallet, fanns ingen ventilation överhuvudtaget utan det var självdrag och öppen dörr/fönster som gällde och där luktade det aldrig så här.
Jag återkommer till kärnfrågan- det är ventilationen som kanske inte är godkänd, och i sådana fall spelar det inte så stor roll hur det strös/mockas eftersom ventialationen kan ha för lite kapacitet för det antal hästar som finns i stallet. Är det ny- eller ombyggt så ska det vara förprövat. Förprövningshandlingarna är offentliga och kan begäras ut från länsstyrelsen- på så vis får du reda på om ventialtionen är förprövad och slutbesiktigad = godkänd.
När det kommer till hur du ska säga det så är det bäst att vara ärlig och säga hur situationen upplevs av dig- oavsett hur du lägger fram det så är det en negativ sak, så det tas troligen inte emot med jubel.
Ja, du har rätt, det är väl bara att bita i det sura äpplet och vänligt säga vad jag tycker .
Men angående det här med ventilation, i mitt förra stall som är en gamma lagårdsbyggnad, stallet är omgjort från det gamla spiltstallet, fanns ingen ventilation överhuvudtaget utan det var självdrag och öppen dörr/fönster som gällde och där luktade det aldrig så här.