Dålig luft i stall, hur tar man upp det med stallägaren på ett "fint" sätt?

Sv: Dålig luft i stall, hur tar man upp det med stallägaren på ett "fint" sätt?

Jag återkommer till kärnfrågan- det är ventilationen som kanske inte är godkänd, och i sådana fall spelar det inte så stor roll hur det strös/mockas eftersom ventialationen kan ha för lite kapacitet för det antal hästar som finns i stallet. Är det ny- eller ombyggt så ska det vara förprövat. Förprövningshandlingarna är offentliga och kan begäras ut från länsstyrelsen- på så vis får du reda på om ventialtionen är förprövad och slutbesiktigad = godkänd.

När det kommer till hur du ska säga det så är det bäst att vara ärlig och säga hur situationen upplevs av dig- oavsett hur du lägger fram det så är det en negativ sak, så det tas troligen inte emot med jubel.

Ja, du har rätt, det är väl bara att bita i det sura äpplet och vänligt säga vad jag tycker .

Men angående det här med ventilation, i mitt förra stall som är en gamma lagårdsbyggnad, stallet är omgjort från det gamla spiltstallet, fanns ingen ventilation överhuvudtaget utan det var självdrag och öppen dörr/fönster som gällde och där luktade det aldrig så här.

Sv: Dålig luft i stall, hur tar man upp det med stallägaren på ett "fint" sätt?

En liten bal= ca 10 kg. När jag haft hästar i eget stall har jag brukat strö upp en box ordentligt så att det är tjockt med halm och efter mockning sen fylla på med ca en halv bal beroende på hur mycket man tagit ut.

Så det går ju egentligen inte åt mer halm för att man har tjockare bädd, snarare mindre....

Ah, då är jag med! :idea: När jag ströade med halm, hade vi storbal, så därav min förvirring.

Där håller jag med fullständigt. Jag gjorde precis som du; ersatte den halm jag mockat ut, för att hålla bädden tjock och fin.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte först vara anonym men de flesta i min närhet vet redan allt.. Vart ska jag börja? Jag vet inte hur jag ska lösa saker i mitt liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 066
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 655
Senast: Liten
·
Anläggning Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar. Vad skulle...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 317
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 754
Senast: Sleepwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar