Dålig luft i stall, hur tar man upp det med stallägaren på ett "fint" sätt?

giovanna

Trådstartare
Jag har just flyttat till ett nytt stall som verkar jättebra förutom att det luktar väldigt starkt där. Jag är van att kunna åka ut till stallet och hälsa på hästen utan att duscha och byta kläder efteråt men här är det nästan som att gå in i en koladugård.

Jag tror att det skulle bli mycket bättre om boxarna ströddes mer (har aldrig sett så lite strö i något stall förut) så att bädden tar upp kisset ordentligt men vet inte riktigt hur jag ska ta upp detta utan att stallägaren tar illa upp.

Till saken hör att vi planerar att flytta till andra ändan av landet så vi kommer förmodligen inte bli så långvariga i detta stallet ändå men vill ju inte att hästen ska få problem med luftrören :(

Har ni något bra tips om hur jag ska ta upp detta utan att verka gnällig?

Det är helpension så stallägaren mockar och strör själv men jag har tagit med egen halm för att min häst ska ha mer strö, det har jag egentligen ingen lust att fortsätta med eftersom halm ska ingå i stallhyran.

Sv: Dålig luft i stall, hur tar man upp det med stallägaren på ett "fint" sätt?

märkte du inte det när du hälsade på innan du flyttade dit hästen?vad sa stallägaren då om dina frågor? (tänkte om det luktade så mkt, hade jag nog ställt frågan innan jag flyttade dit...). Men om detta inte gjorts kan jag nog tycka det är lite fult att ställa krav nu när du flyttat in om det inte står i kontraktet att det ska vara bättre än vad det är. Pratat med övriga hyresgäster?

Jag tror på att vara ärlig, så fråga helt enkelt om man inte skulle kunna minska lukten genom att ha mer strö?

Jag tror inte det är bristen på strö som är enda orsaken till lukten. Ett tag jobbade jag i ett stall där det var helt enormt med halm i boxarna. Säkert 3 dm när det var tilltrampat.
Det mockades varje dag, helt ner till betongen. Ändå fick jag emellanåt gå ut och ta luft för att kunna fortsätta jobba. Jädrar vad det stank. De hade aldrig dörrar eller fönster öppna, utan litade på att den uträknade ventilationen skulle vädra stallet.

Men vad säger stallägaren om att du tar med egen halm. Den piken hade åtminstone jag snappat... ;)

Jag tycker att det ofta luktar så när man har halm även om man mockar noga och i övrigt har bra luft i stallet. Vi har bra luft i vårt stall och har inte tillstängt överallt men jag luktar iaf ganska mycket i håret när jag varit i stallet och mockat.

Jo men i det här fallet har det varit öppet från två håll alla gånger jag varit där.

ställer mig också frågan märkte du inte lukten när du var och tittade på stallet?

är lukten i håret och kläderna den enda problemet? att det luktar häst i stall är ju självklart, eller luktar det starkt så att det blir ohälsosamt för hästarna?

märkte du inte det när du hälsade på innan du flyttade dit hästen?vad sa stallägaren då om dina frågor? (tänkte om det luktade så mkt, hade jag nog ställt frågan innan jag flyttade dit...). Men om detta inte gjorts kan jag nog tycka det är lite fult att ställa krav nu när du flyttat in om det inte står i kontraktet att det ska vara bättre än vad det är. Pratat med övriga hyresgäster?

Jag tror på att vara ärlig, så fråga helt enkelt om man inte skulle kunna minska lukten genom att ha mer strö?

När jag var och tittade höll de på att mocka och då luktar det ju alltid så jag tänkte att det nog berodde på det.

Däremot frågade jag hur mycket hästarna är ute och om det är någon övre gräns för hur mycket hösilage ingår eftersom min häst behöver ganska mycket och jag betalar gärna extra istället för att snåla. Jag fick då svaret att hästarna var ute från tidig morgon till sen kväll om det inte var jättedåligt väder och att alla hästar skulle få det de behövde, alltså ingen gräns på det.

Tyvärr har hästarna varit inne redan vid 17 de flesta gånger jag varit där på.
kvällen, det gör ju inte att det blir bättre luft...

Jag tänker såklart ta upp detta men antar att det kan vara lite känsligt så jag skulle gärna vilja ha tips på hur, vill ju inte att det ska bli dålig stämning eftersom jag för övrigt är mycket nöjd :)

ställer mig också frågan märkte du inte lukten när du var och tittade på stallet?

är lukten i håret och kläderna den enda problemet? att det luktar häst i stall är ju självklart, eller luktar det starkt så att det blir ohälsosamt för hästarna?

Såklart är inte problemet att man får byta om, det var mer ett försök att illustrera hur stark lukten är, utan jag är orolig att det skadar luftrören med ammoniaklukten.

Jag har varit inackorderad i fyra olika stall genom åren samt haft hästar hemma och aldrig varit med om att det varit så stark lukt, så jag vet att det inte behöver vara så.

Men vad säger stallägaren om att du tar med egen halm. Den piken hade åtminstone jag snappat... ;)

Jag sa att vi hade halm över eftersom vi inte har några djur hemma så jag vet faktiskt inte vad h*n tror. Försökte lägga upp det så att det inte skulle uppfattas som en pik :angel:

Hur är det med ventilationen i stallet? Finns det både tilluftsdon och frånluftsdon förutom dörrar och fönstar? Är det ett gammalt eller nytt stall? Är det relativt nytt ska det vara förprövat och i den så kontrolleras ventilationen.

Hur är det med ventilationen i stallet? Finns det både tilluftsdon och frånluftsdon förutom dörrar och fönstar? Är det ett gammalt eller nytt stall? Är det relativt nytt ska det vara förprövat och i den så kontrolleras ventilationen.

Det är ett nytt stall eller i alla fall nyrenoverat.

Men är det ingen som har ett tips på hur man tar upp detta med stallägaren utan att låta som värsta gnällspiken :p

Jag/vi hade emellanåt det problemet i det första stallet jag stod i. Lukten var inte så farlig för det mesta, men det satte sig efter ett tag rätt ordentligt i jackan. Jag är väldigt känslig för lukten av urin/ammoniak, och reagerade därför mer än de andra.
I alla boxarna var det alltid rejält med halm, dock var (är) stallet rätt långt ifrån nytt och ventilationen inte så himlans bra, även om den fungerade ok. Vi såg till att dörrarna var öppna till stallet när vädret var ok (dvs inte snöstorm, t.ex.) och hästarna ute, vilket hjälpte mycket. Jag var väldigt noga med mockningen; vände dagligen på all halm i boxen, varje strå som var det minsta blött åkte ut, vilket gjorde att min hästs box för det mesta var luktfri.

Vet att en del bekanta, som ströar med halm, använder ett lager torvmix/spån i botten, under halmen. Det suger upp urinen bra, och det är lätt att se/känna med grepen vad som är blött och därmed ska mockas ut.

Jag tycker att du kan ta ett (lugnt) prat med stallägaren. Förklara att du upplever ammoniak(urin)lukten som väldigt stark, att ammoniak relativt snabbt kan skada luftvägarna hos både djur och människor. Håll en lugn ton, så tror jag inte att det ska vara några problem. Förklara också att du tror att (iaf en del) av problemet kan bero på att det är för lite strö i boxarna, att urinen därför hamnar direkt på golvet och ligger och "gosar till sig", och "föreslå" (dvs, säg utan att låta gnällig eller bossig) att hästarna får mer halm i boxarna.

Senast ändrad:

Jag har samma problem i mitt stall, det är 3 stall så att säga på gården men bara det jag ska stå i som luktar och nej jag märkte inte heller när jag var och tittade eftersom alla gick på bete då....:o
Men jag har löst det genpom att från och med i morgon ska ställa mina på uteboxar som dom har. Känner att det är enorm tur då det sticker i min näsa och retar halsen när jag är inne i det stallet:crazy:

Jag tog upp det hela genom att säga att jag undrade om någon annan i stallet (stallägaren) märkt hur stark amoniakdoft det var i just det stallet? och påpekade då att jag kännt att jag regagerat i hals och näsa vilket aldrig hänt förrut.....Sen frågade jag vad det berodde på...som en liten pik om att det kanske gick att åtgärda?!......

I mitt fall föredrar jag uteboxen efter noga övervägande men det är ju min lösning, lättare än att ändra ett för dom andra fungerande koncept i stallet. :idea:

Ja, torv i botten skulle säkert vara jättebra, men det är kanske för mycket att hoppas på :o

Nu är det max en liten bal halm totalt i varje box utom min...

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "liten bal". Men jag slängde in mer halm i min box dagligen, så det låter väldigt lite.

Om nu stallet tvättades i sommar vilket låter tveksamt så blir det knappast bättre med tiden.

När det luktar så starkt beror det på att det mockas dåligt o vädras dito.

sen har jag varit i ett större stall som förr var just kostall. Det luktar ko efter många år o taket är svart. Fattar inte hur folk kan ställa sina hästar där- även om stället har andra bra kriterier.

stallet- hästens hem.

Det är ett nytt stall eller i alla fall nyrenoverat.

Men är det ingen som har ett tips på hur man tar upp detta med stallägaren utan att låta som värsta gnällspiken :p

Jag återkommer till kärnfrågan- det är ventilationen som kanske inte är godkänd, och i sådana fall spelar det inte så stor roll hur det strös/mockas eftersom ventialationen kan ha för lite kapacitet för det antal hästar som finns i stallet. Är det ny- eller ombyggt så ska det vara förprövat. Förprövningshandlingarna är offentliga och kan begäras ut från länsstyrelsen- på så vis får du reda på om ventialtionen är förprövad och slutbesiktigad = godkänd.

När det kommer till hur du ska säga det så är det bäst att vara ärlig och säga hur situationen upplevs av dig- oavsett hur du lägger fram det så är det en negativ sak, så det tas troligen inte emot med jubel.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "liten bal". Men jag slängde in mer halm i min box dagligen, så det låter väldigt lite.

En liten bal= ca 10 kg. När jag haft hästar i eget stall har jag brukat strö upp en box ordentligt så att det är tjockt med halm och efter mockning sen fylla på med ca en halv bal beroende på hur mycket man tagit ut.

Så det går ju egentligen inte åt mer halm för att man har tjockare bädd, snarare mindre....

Om nu stallet tvättades i sommar vilket låter tveksamt så blir det knappast bättre med tiden.

När det luktar så starkt beror det på att det mockas dåligt o vädras dito.

sen har jag varit i ett större stall som förr var just kostall. Det luktar ko efter många år o taket är svart. Fattar inte hur folk kan ställa sina hästar där- även om stället har andra bra kriterier.

stallet- hästens hem.

Stallet är helt nyrenoverat, tror inte att det stått hästar i det förrän nu vid installning.
Det mockas bra men när hästarna stått inne hela natten är allt ströet blött (inte i min hästs box eftersom jag fyllt på med egen halm)och då är det klart att det luktar.

Dörrarna står nästan alltid öppna.

Jag var lite i ett panikläge med att hitta stallplats eftersom jag fick en vecka på mig att flytta från mitt förra eftersom hästen hon gick med avlivades och jag vill inte att hon ska gå själv :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Tänkte först vara anonym men de flesta i min närhet vet redan allt.. Vart ska jag börja? Jag vet inte hur jag ska lösa saker i mitt liv...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 066
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 655
Senast: Liten
·
Anläggning Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar. Vad skulle...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 317
Hästmänniskan Moderator får flytta tråden om den hamnat snett.. Detta kommer bli en novell, förlåt för det. Tog hem min unghäst 16 Juli 2012, då...
2
Svar
28
· Visningar
5 754
Senast: Sleepwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar