dålig i magen, beror på ?

B

bellmondoo

min häst har nyligen blivit dålig i magen
vad kan det bero på ?

Sv: dålig i magen, beror på ?

om det är samma som min pålle så är det för att den äter snö ;)

ah det kan ju vara det :)
tack så mkt haha nu känns det bättre.

Mask
Dåligt foder (mögel)
Snabbt foderbyte
För lite fibrer i fodret (tex väldigt blött silage)
Stress
Hästen äter något den är känslig mot

Det finns lika många orsaker som det finns hästar med dåliga magar...

Alltså det kan inte vara dåligt foder för vi har precis köpt nya höbalar.
Har inte bytt foder på två veckor typ, eller jag har inte tagit bort något utan
la till olja och vitlök. han äter inget silage utan hö.

borde jag va orolig över det eller vänta tills det går över bara ?

Är dom nya höbalarna av samma parti som hästen ätit tidigare? annars kan det faktiskt vara det han reagerar på. Dricker han som vanligt? Hur mycket olja ger du, varför vitlök? Ge något som stabiliserar magen.

de är av samma försäljare iaf, mer vet jag inte, men det borde ju va det. ( va inte med när de köpte dem )
men de andra hästarna i stallet äter också utav samma hö som han och de har inte reagerat på det?
han dricker mycket mer nu än innan.
ger han ett halv mått, inte alls mkt.
vitlöken är mest för smaken, fast har hört att det kan va dåligt för magen så är det ngt jag borde fundera
över att ta bort?

"Dålig i magen", hur yttrar det sig? Lös avföring?

Ett grovfoderbyte kan absolut vara orsaken, sedan kan det finnas hundra orsaker till.

Hur orolig du bör vara beror på hur länge det varar och hur allvarliga problemen är.
En lite lösare avföring som återgår till det normala efter några dagar behöver man inte vara jätteorolig för, dock kan man komma ihåg att vara försiktig vid framtida foderbyten så det inte upprepar sig.

Vid kraftig diarre/kolik/långvariga problem, kontakta veterinär

Vitlök är inte bara dåligt för magen. Vitlök orsakar också anemi hos hästar. Dvs blodbrist. Är inte naturligt för djur att äta.

Luleå: Ja. lös avföring, bajsar ofta och hans mage låter typ konstigt ibland.

Ylva86: om det inte är naturligt för hästen att äta vitlök, varför säljs det då ?
det säljs ju som vitlöks chips och vitlöks pulver typ ?

Det är väl inte särskilt naturligt för människor att äta sega råttor men det säljs ju ändå...;):D

Förlåt, men jag kunde inte låta bli!

naturligt kanske inte är riktigt rätt ord jag söker hah
men om det är farligt / dåligt för hästen vrf skulle det säljas liksom ?

För att hästägare har fått för sig att det är bra för hästar och därför köper det? Det finns ju mycket onödigt, och även mycket farligt, som säljs pga att någon tjänar pengar på det. Cigaretter är ju bara ett exempel. Det är farligt att röka, men cigaretter säljs ändå eftersom människor efterfrågar dem...

Jag har aldrig gett mina hästar vitlök. Om du ska ta bort det får du bestämma själv...

Jag gav mina hästar vitlök ganska länge. Det hände faktiskt ingenting. Men när jag läst att forskningsresultat påvisat att blodbrist uppstod vid ganska låg dos (framför allt vad gällde torkad vitlök) slutade jag ge. Faktum är att de absolut inte blivit sjukare efter det heller. Därför kan jag alltså konstatera att jag åsamkat mig själv en onödig utgift och utsatt hästarna för något, som enligt ganska entydiga forskningsresultat, visat sig vara en risk. Sedan är det givetvis upp till var och en.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: screen
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
895
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka