Dålig hunddag. Måste skriva av mig lite...

AnnaJL

Trådstartare
Sitter här med hjärtat fortfarande i halsgropen och nära till tårar...

Har kämpat och kämpat med min goldenhane som helst vill döda alla hundar han ser. Det senaste halvåret har han inte gjort ett enda utfall och jag har varit så stolt över både mig och honom! Men idag har vi haft en riktigt jävla skitdag...

Började på morgonpromenaden. En karl med en setter uppenbarade sig väldigt plötsligt och nära på en smal skogsväg. Settern blev förbannad, min hund blev förbannad men fick ordning och tystnad snabbt. Inget att bli upprörd över.

På middagspromenaden möter vi en tjej med en drever och en lös större hund. Tjejen koncentrerar sig på att få den lösa hunden att gå brevid henne och samtidigt gör drevern ett mindre utfall mot min hund som flippar ur och nästan drar omkull mig. Tar ett par minuter innan han lugnar ner sig och vi kan fortsätta. Hela tiden har jag dock hållit mig lugn och sansad.

Så till kvällspromenaden för en liten stund sedan. Möter samma tjej med drevern och den lösa hunden. Som nu också är lös men denna gång tänker den inte gå brevid ägaren utan travar glatt åt vårt håll. Jag ser den innan min hund och får panik. Kommer den fram till oss blir det bara slamsor kvar! Jag gör såklart så som man inte ska göra, skriker och gormar för att få den att stanna. Såklart får min hund också panik och blir rasande. Men hunden stannar ett par meter framför oss och vänder. Jag står kvar med min hund i säkert fem minuter för att lugna oss båda, jag skakar och hunden skakar. Dessutom står några fulla människor och skrattar gott åt oss.

Varför kunde jag inte hålla mig lugn för?? Nu har jag förstört alltihop och min hund är ett nervvrak igen! Det kommer ta evigheter innan han litar på mig igen...

:cry:

Sv: Dålig hunddag. Måste skriva av mig lite...

Ta det lugnt! Hundar är väldigt förlåtande och de bästa mindfullness verktyget som finns, hundarna lever i nuet.
Visst kommer han att komma ihåg att det blev en konstig situation sist men han kommer inte att gå omkring och älta det som vi människor gör.

Tycker du verkar ha en sund inställning och efter några dagar kommer händelsen vara glömd och ni kan fortsätta där ni var innan det här lilla missförståndet.

Lycka till! :bump:

Jag tror som Ciindy. Han kommer kanske att vara stissigare i de första mötena med hundar härefter, men låtsas bara att gårdagen inte funnits så märker du snart att ni är på samma plats som tidigare.

Pepp-banan :banana:

Har du någon du kan få hjälp av? Jag tror att om man är riktigt säker på vad man gör, och om man har målbilden riktigt klar, så tål man motgångar bättre. För mig är det i alla fall så att om jag är det minsta osäker på min metod eller på slutresultatet, så tar jag hinder på vägen mycket personligare och den där obehagliga känslan av hopplöshet kan göra sig påmind. Då är det guld värt att ha någon kunnig att luta sig mot.

Har din hund faktiskt skadat någon annan hund tidigare? Det är trots allt väldigt få hundar som helt saknar bithämningar och trasar sönder andra hundar helt. I hundvärlden är det mer regel än undantag att hundar kör med "mer snack än verkstad". Om han faktiskt har visat sig vara farlig på riktigt, kanske hade det hjälpt med en munkorg? Så slipper du känna panik menar jag, och det är dessutom ditt ansvar att se till så att din hund inte skadar någon annan hund.

Till sist så vill jag peppa dig och berätta att min gamla hund var dagar från att avlivas när jag äntligen lyckades få ordning på henne. Numera gör hon aldrig utfall, undantaget om lösa hundar kommer rusande mot henne (vilket tyvärr sker lite väl ofta där jag bor...). Men inte ens då blir hon helt rabiat och okontaktbar.

Du kanske ska arbeta lite med dig själv först och främst så att du klarar av hundmöten bättre och inte får panik?

Låter lite som min mamma nämligen när hon är ute med min hund, han kan göra utfall men han är ingen hundhatare, han låter värre än han är och är bara osäker men mamma tror han skulle bita andra om dom kom fram vilket han inte gör. Detta gör att både hund och mamma går och spanar efter hundar och undviker allt som har med hundmöten att göra.

När jag är ute med hunden så gör han ingenting för jag tänker inte på det sättet, jag är inte orolig vilket gör att hunden bryr sig inte det minsta.

Mamma går iallafall en kurs nu där hon får träna på hundmöten med våran hund, hon får lära sig att hantera hunden och faktiskt lära sig att det är inte så farligt som man kan tro att möta hundar. Våran vovve är inte så farlig som hon tror han kan vara.

Jag vet ju inte om din hund faktiskt är farlig men om man ser på denna kursen mamma går nu så tror väldigt många att deras hundar skulle bita om någon kom fram vilket dom flesta faktiskt inte gör. Det är inte så farligt som man kan tro trots att hunden skäller och drar.

kl

Svar till alla:

Tack för all pepp! Hade ett mindre break down när jag skrev det där igår och idag känns det mycket bättre. Idag har vi mött ett par tre hundar, varav en lät som en hel björn, men både jag och hunden har hållit oss i skinnet :p

Han har huggit hundar som rusat fram, dock aldrig så att det blivit något (så det där med slamsor finns mest bara i mitt huvud). Men å andra sidan har alla hundar som sprungit på honom också stuckit illa kvickt när dom fått sig ett nafs. Så jag vet inte vad som händer om vi stöter på en hund som inte backar...

Det är just det med lösa hundar som skrämmer mig nåt så fruktansvärt. Jag kan hålla mig kolugn om alla hundar är kopplade, för då vet jag att det inte kan bli något slagsmål hur mycket de än gapar. Som tur är är det ovanligt att möta lösa hundar här.

Det kanske bara är du som triggar igång hundarna? Jag har märkt att min hund reagerar med en väldig osäkerhet när vi möter andra hundägare som är nervösa, då blir min vovve på sin vakt även om deras hund ser lugn ut.

Därför om man håller sig lugn så kanske ingen av hundarna även om dom är lösa reagerar på det sättet.

Men om man stöter på en hund som är sån som inte backar så är det ju inte kul att möta den oavsett om ens egna hund är lugn, hundar som reagerar med att slåss/hugga osv tycker jag inte ska vara lösa om dom inte lyssnar otroligt bra på ägaren.

Jag tänker alltid på det sättet att dom hundarna som är lösa är snälla och det är inget att oroa sig för om dom skulle komma fram, man har ju liksom inget val samtidigt. Så då är det lika bra att vara lugn. Långt koppel så ens egna hund inte känner sig trängd och bara va lugn och hoppas att hundägaren dyker upp och kallar tillbaka hunden. Min hund reagerar främst på kort koppel, drar man och spänner sig så börjar han direkt.

Jag som triggar igång andras hundar? Som sagt så är jag alltid lugn när vi möter kopplade hundar, men möter vi okopplade får jag panik. Igår var det definitivt jag som triggade igång min hund, men samtidigt kom den andra hunden på bättre tankar när jag skrek. Igår var också första gången som han gjorde utfall på väldigt länge.

Självklart ska man ha hunden kopplad om den inte kan bete sig. Men jag litar inte alls på att andra tänker så och jag litar definitivt inte på att min hund är snäll mot diverse lösspringande hundar. Hur lugn jag än är accepterar inte han andra hundar nära inpå så att bara stå där och inte bry mig när det kommer en annan hund finns inte för mig, han ska aldrig behöva ta hand om hotfulla situationer själv. Sen vet man ju inte vad den andra hunden kan ha för sjukdomar.

Just det här att man själv påverkar hunden så mycket mer än man tror är så förrädiskt. Man kan tycka att man är lugn och koncentrerar sig men ändå så hetsar hunden....

Jag har haft två tikar som tidvis rök ihop med varandra och slogs så blodet sprutade. Vi kom ju till den punkten att man aldrig litade på att de inte skulle slåss, trots att det var i vissa givna situationer som det hände. Vi köpte dock munkorgar av stålgallermodell som hundarna hade på sig ute då vi skulle ut i skogen eller göra sådant som potentiellt kunde jaga upp dem och utlösa slagsmålen.

När hundarna hade korgarna så visste jag att de inte kunde skada varandra även om de skulle prova att slåss, därför slappnade jag av och då hände aldrig något heller.... Jag blev "säker" i min ledarroll och gick inte och spände mig i väntan på nästa slagsmål!

Det kan ju vara en idé att under åtminstone en period, nu när du känner dig så uppgiven och hunden har grollet i färskt minne, att sätta en korg på honom då du går ut. Mina hundar upplevde aldrig korgarna som negativa. De visste att de skulle få komma ut och göra kul grejer när de åkte på. Korgen är dessutom utformad så att de kan dricka, flåsa och ta emot godis rätt obehindrat så det är inte till särskilt stort hinder heller.

Den enda nackdelen är att andra uppfattar ens hund som farlig, men å andra sidan så kanske det är positivt för dig om de mötande skärper till sig och tar in sina hundar bättre om de ser att din hund har munkorg!

Lycka till hur som helst, det är otroligt påfrestande att gå och ha ångest över om ens hund ska hamna i en sådan situation att sådant händer....

Pepp, pepp, pepp från mig också! Jag har själv en hund som spänner sig vid hundmöten(skillnaden mot din är att lösa hundar går bra, t o m om de springer fram, kopplade däremot...) men efter flera års träning både av mig och vovve blir det i värsta fall, för det mesta när den andra hunden beter sig spännigt, något enstaka skall och lite drag i kopplet, alltså långt från ett riktigt utfall. Viktigt för att vi skulle komma framåt var ett beslut(och kanske också lite insikt) från min sida att andra hundägare faktiskt kan skita i hur min hund beter sig så länge vi ser till att hålla avståndet och jag jobbar med min hunds beteende.

Däremot är det stor skillnad på hur han sköter sig beroende på vem som håller i kopplet, är det någon som är det minsta osäker faller han lätt in i gamla vanor. Men oroa dig inte för att du skulle vara tillbaka på noll i träningen, du har ju redan fått kvitto på att gårdagens incident inte verkar ha satt några spår! :laugh:

Min stora hund är sån att han låter som ett helt artelleri om han är kopplad, okopplad bryr han sig inte i andra hundar övht...kommer man för nära så fotar jag bara honom och det går bra...men koppel...nää då låter han som han skulle strimla dom andra...

Jag som triggar igång andras hundar? Som sagt så är jag alltid lugn när vi möter kopplade hundar, men möter vi okopplade får jag panik.
Ja jag tror faktiskt att andra hundägare man möter kan trigga igång hunden om den känner sig stressad. Har märkt det flera gånger på min hund. Nu har jag jobbat otroligt mycket med min så att han inte ska bry sig om andra men när andra går med honom så reagerar han oftast på hur folket man möter är.
Därför tror jag det är otroligt viktigt att hålla sig lugn när man möter andra lösa hundar och se hur det går. Gripas av panik är aldrig bra och det går att jobba med.

Självklart ska man ha hunden kopplad om den inte kan bete sig. Men jag litar inte alls på att andra tänker så och jag litar definitivt inte på att min hund är snäll mot diverse lösspringande hundar. Hur lugn jag än är accepterar inte han andra hundar nära inpå så att bara stå där och inte bry mig när det kommer en annan hund finns inte för mig, han ska aldrig behöva ta hand om hotfulla situationer själv. Sen vet man ju inte vad den andra hunden kan ha för sjukdomar.

Men samtidigt vad finns det för alternativ som är bättre? Jag litar inte heller på andra hundar men vad har man för val när någon hund kommer springande? Blir det bättre att drabbas av panik varje gång man ser en lös hund? Jag tror inte det iallafall, kommer hunden fram så kommer den fram oftast oavsett vad man gör och framförallt så triggar man igång sin egna hund.

Därför är det bättre att vara lugn och se hur det går så man iallafall håller sin egna hund lugn. Sålänge då den andra hunden inte springer direkt hotfullt och faktiskt är aggressiv.

Jag hade aldrig vågat gå ut ens med min hund om jag gick med tanken att allt löst man möter är farligt och det gäller att hålla sig undan, det funkar inte för mig iallafall. Promenaderna blir så mycket trevligare om man inte är rädd för sånt hela tiden.

Hur lugn jag än är accepterar inte han andra hundar nära inpå så att bara stå där och inte bry mig när det kommer en annan hund finns inte för mig, han ska aldrig behöva ta hand om hotfulla situationer själv.

Sen det här, jag vet ju inte om din hund är farlig för andra hundar men om du aldrig reagerat med lugn när det kommer en annan hund så vet du heller inte om din hund faktiskt ens blir rädd när andra kommer lösa. Du visar uppenbarligen för hunden att den andra hunden är farlig eftersom du inte håller dig lugn och då är det inte alls konstigt att din hund reagerar som den gör i sånna situationer.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 652
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 003
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Ingen rolig tråd att behöva göra men känner att jag behöver lufta mina tankar med lite erfarna hundmänniskor härinne och får ursäkta den...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Virrvarr
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 263
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka