Dålig Hovkvalitet

Louiisee

Trådstartare
Hejsan!
Jag hyr just nu ett väldigt fint D-ponnysto. Det ända problemet med henne är att hon har sådan förbaskat dålig hovkvalitet, knappt så hovslagaren har något att spika i. Hon skos var 6:e vecka och ungefär den 5:e, eller de första dagarna av den 6:e veckan, tappar hon minst en sko. Hennes hovar är riktigt trasiga då, och det är ju inte så roligt. Vi har fått tips av hovslagaren om att ge henne något som heter "Farriers Formula" men det ska tydligen vara väldigt dyrt (och de pengarna vill vi inte gärna lägga på henne då hon som sagt inte är vår egen). Någon som har samma problem och vet något som kan göra detta lite bättre i alla fall?

Har du diskuterat med hovslagaren att sko med tätare intervall? Dvs sko om innan hon tappar skor. Det kräver ju dock att det vuxit tillräckligt då.

Ja, tyvärr är det inte det som är problemet, utan hennes hovväggar som är väldigt tunna.
Kolla upp så hon verkligen får i sig det som hon ska. Sen kan jag tipsa om Hoof first horse. kan verka dyrt vid inköp men är väldigt drygt och fungerade ypperligt på dålig hovkvalite och hovar som växer långsamt.

Kolla upp så hon verkligen får i sig det som hon ska. Sen kan jag tipsa om Hoof first horse. kan verka dyrt vid inköp men är väldigt drygt och fungerade ypperligt på dålig hovkvalite och hovar som växer långsamt.
Tack för tipset! Ska se om detta är något för oss :)
Söker fortfarande alla tips jag kan få, hehe :P

Ja, tyvärr är det inte det som är problemet, utan hennes hovväggar som är väldigt tunna.

Fast som jag förstod det trasades hovarna sönder när hon tappade skor. I så fall så sko om oftare innebär mindre tappskor. Väggarna håller ju för skorna i 5 v...
Så är tillväxten inte problemet skulle jag sko om på 4 v intervall

Om hon alltid, som du skriver, tappar dojjorna i slutet av femte/början av sjätte veckan skulle jag:
-Sko om i början av femte veckan.
-Kontrollera den grundläggande foderstaten.
-Undersöka hästens tappskor och rörelsemönster och kommunicera med hovslagaren så att hen kan anpassa skoningen efter det.

Jag hade samma problem med min häst. Det blev en ond cirkel. Hans problem berodde på en kombination av orsaker. Utflutna hovar och felaktig verkning och med ett rörelsemönster där han skruvar hoven i varje steg vilket sakta fick skon ur läge och därmed gjorde den lättare att trampa av. Det tog lång tid att åtgärda och krävde täta skoperioder i början. Nu skos han var sjätte vecka med sidokappor och har bara tappat en sko sen i höstas.
Lycka till!

Senast ändrad:
Fast som jag förstod det trasades hovarna sönder när hon tappade skor. I så fall så sko om oftare innebär mindre tappskor. Väggarna håller ju för skorna i 5 v...
Så är tillväxten inte problemet skulle jag sko om på 4 v intervall

Ja, så är det ju också. Men att hon sliter av sig dem beror ju på att hon har väldigt tunna hovväggar. Vi har funderat på att sko om henne oftare, men det är tyvärr inget allternativ :/

Ja, så är det ju också. Men att hon sliter av sig dem beror ju på att hon har väldigt tunna hovväggar. Vi har funderat på att sko om henne oftare, men det är tyvärr inget allternativ :/
Är det ett bättre alternativ att hovväggen trasas sönder? Jag tycker ni ska lämna tillbaka henne och rida på ridskolan istället, helt klart är ni inte mogna att ta hand om en ponny/häst.

Förstår din tanke, men vill inte gärna byta.
Hovarna är väldigt viktigt för en hästs användbarhet, det kniper lite i magen på mig att läsa att ni inte har råd/lust att prioritera det på en häst för att ni inte äger den själva. Trasas hovarna sönder mycket nog krävs ännu tätare hoviskobtakt och ev vila. Det finns få saker som känns så dyrt inom hästvärlden som att stå och betala stallhyra och hovslagare för en häst man inte kan använda till det man vill.

Hur mycket går åt varje dag ungefär? :)

Men väggarna är ju lika tunna hela skoperioden! Men när tiden går och sömmarna blir slitna så blir det mer påfrestningar.
Varför är det inte ett alternativ att sko oftare??

Men väggarna är ju lika tunna hela skoperioden! Men när tiden går och sömmarna blir slitna så blir det mer påfrestningar.
Varför är det inte ett alternativ att sko oftare??

Eftersom att hon nu har så tunna hovväggar så finns det alltid en risk (då hovslagaren som sagt inte har så mycket att sko i) att en söm hamnar fel på något sätt, och hon får ont. Det har hänt tidigare, nämligen. Tycker ändå att vår hovslagare är väldigt duktig och försöker hjälpa oss på bästa sätt, så henne vill vi heller inte byta.

Det är även därför jag frågar om tips för att (ifall det nu finns något sätt) kunna få hennes hovväggar tjockare! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 656
Senast: super
·
Hästvård Hej! Undrar om någon har bra tips för att stärka hovarna. Har en new forest valack f 2000, han har uträknad foderstat som vi följer mm...
2
Svar
24
· Visningar
3 420
Senast: Bufera
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 854
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 898
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden