Dålig hoppsits snälla hjälp!!

Klarabara

Trådstartare
Jaa hejsan alla buke människor!
jag har länge gått och surat över min urdåliga hoppsits! Har laddat upp en massa bilder på flera olika hästar. är även några gamla bilder men ni ser nog när min sits ser som bäst ut! Vet att många gånger är det korta upp stiglädrena som gäller men nu har jag även gjort det på en del hästar och resultatet är väl kanske inte så bra som jag hade hoppats på!

Min häst som jag har på gymnasiet hoppar väldigt mycket med ryggen och hoppar ibland av tidigt och ibland sent, väldigt sällan han hoppar lagom! Jag kan aldrig följa med honom rätt i språnget utan blir ofta jag som dunsar ner i sadeln och har en missnöjd häst! Tycker mega synd om stackarn. Min ridlärare säger att jag måste vänta på honom och inte hoppa före honom men då blir det istället jag som inte hinner komma ur sadeln förrän vi är över hindret!
Hoppar inga höga hinder sällan över 70cm men vill ju gärna att det ska se hyffsat ut även där!

Snälla hjälp mig med tips och ideer eller övningar vad som helst :) Eller bara en peppande kommentar är varmt välkommen!

Här finns bilder på mig när jag hoppar olika hästar! Vissa bilder är ganska gamla men jag tror ni märker vilka!
http://klarabara.bloggplatsen.se/2012/11/25/9052887-hoppsits/

de första bilderna är på mig och min häst på gymnasiet :)

Sv: Dålig hoppsits snälla hjälp!!

De översta bilderna skulle jag vilja att du slappnar av mer i ditt överliv, du kniper in händerna mot kroppen och sedan viker du dig i höfterna.
Ser ut som att du är spänd som en fiolsträng och därmed tippar ibland framåt och skänkeln glider bakåt.

Jag bedömer endast de övre bilderna på hästen du upplever ha problem med din sits på...

Mina tips är;
Tänk tyngden ner i fötterna! tank att all din tyngd går ner i hälarna. Slappna av i överlivet och framförallt axlar och armar!

Sedan Det gör inget om det blir fel! stressa inte upp dig för de och spänn kroppen utan tänk alltid som jag skrev ovan, tyngden i fötterna och avslappnade armar och axlar.

Har du någon film?

Känns som du skulle behöva tänka mer 'ut med rumpan' så att du vinklar i höften mer.

Träna mycket på att stå i lätt sits.

Lätt sits i trav, utan att hålla balansen i tyglarna.

Rid lätt i galopp, alltså ett språng nedsittning, ett språng uppe ur sadeln.

Variera med omväxlande 2-punktssits och 3-punktssits i galopp.

Rid lätt med en nedsittning, två upp och variera två nedsittningar, en upp.

Gör underverk för skänkelläget och balansen.

tänk mer ut med rumpan i språnget, då kommer du inte lika lätt före hästen.

har en bild när jag hoppar som jag tycker ser ok ut, har lite väl långa läder men man behöver ju inte komma upp så mycket ur sadeln vid låga hinder, + att man snabbare får kontroll efter om hästen är en så som drar iväg efter. jag har rumpan fortfarande över sadeln för stabilitet och balans, sen öppnar jag upp vinklen mellan arm/ mage eller hur man ska beskriva det och ger extra eftergift (utan att glappa) över hindret.
http://i1115.photobucket.com/albums/k551/lindalif91/hoppadrake.jpg

är ingen expert men tycker det ser ut som att du är för mycket framför hästen, våga vänta in hästen(att vänta in hästen betyder inte att du inte ska driva fram hästen mot hindret, bara att du inte ska hoppa före hästen :p). väntar du in hästen så hamnar du inte framför sadeln, hamnar du inte framför sadeln så drar du inte upp skänklarna, drar du inte upp skänklarna så stör du inte hästen och kan rida den hela vägen fram, över och efter hindret.

på ponnyn med det röda schabraket har du bäst sits enligt mig, eftersom att där är du följsam och avslappnad i språnget och inte överhoppar dig.

Ner med hälen, då kommer skänkeln automatiskt i rätt läge.
Slappna av, du ser väldigt spänd ut och spända ryttare rider inte bra.
Ta mantag, även om du kommer efter i språnget så kan du komma rätt om du håller i manen och låter hästen "dra dig med sig" dessutom så drar du inte hästen i munnen av misstag och hästen kommer att bli mycket gladare.

Tänkte säga tack för alla svar och råd! Ledsen att jag inte svarat men har haft fullt upp med annat!
Tänkte ladda upp lite bilder så ni får se hur det ser ut i dagens läge! Har ju gått några lektioner och ville fråga om ni ser någon förbättring!

Kommer också några korta filmer!

Tycker absolut det ser bättre ut på de nya bilderna! Ser mer stabilt ut för dig. Skulle dock vilja att du länger ett hål eller så på läderna för du hamnar så himla högt över sadeln ser det ut som. Då blir det lättare att behålla skänkeln på sin plats. Tänk lite hälar nedåt/framåt, rumpan kvar strax över sadeln och bara följ med lite lätt med överlivet! Fortsätt jobba på, du är på god väg :)

Man ser en tydlig förbättring av sitsen. Kanske som tidigare sagts läng något hål på lädren. Hoppa mycket studs/serier utan att hålla i tyglarna och hoppa gärna utan stigbyglar för att få en stadig sits och bra balans samt tyngd i benen. Hoppas du förstår vad jag menar. Men enligt bilderna har det blivit mycket bättre redan. :)

Ja det har ni rätt i! Jag hade för långa innan och för korta nu! :)

Vet inte hur jag ska göra för att kunna hålla mig närmare sadeln?
Har alltid varit för högt över! :/

Men tack! ! :) känns toppen att jag är på rätt väg och att jag utvecklas! :D

Hur har du det i ridningen innan hindret? Står du upp eller sitter du ner?
Om du inte gör det redan så tycker jag att du ska pröva att sitta ner i ridningen och bara lätta lite i rumpan i hoppet, tycker du ser väldigt stel ut i armarna, slappna av och följ med i eftergiften med rakare armar. istället för att följa med, med hela överlivet (så dras dina skänker inte heller bak). Det ser mycket bättre ut och du är på rätt väg, du behöver bara slappna av mer i språnget och följa med mer. På den höjden behöver du inte försöka hjälpa hästen genom att kasta dig framåt över halsen på den. Hade samma problem innan att jag hoppade 50cm som om de vore 150cm :p

Tycker det ser ut som du rider med väldigt långa tyglar, och då blir du lite baktung i språnget och hänger inte med i rörelsen. Så jag skulle testa att korta tyglarna, handen längre fram, vänta på språnget och sen gå med.

Hejsan alla!
Nu har det gått ännu en tid och jag har lite fler bilder att visa er! :)

Jag tycker själv det utvecklas!
Jag är inte lika upprätt längre i språnget utan följer mer med hästen. Har hittat mer rätt tempo i ridningen mellan hinderna och börjar våga lite mer.

För några veckor sedan ramlade jag av hästen. Nästan lite frivilligt hoppade av.. Kom mot en vattenmatta och hästen var lite tittig och jag än värre, så han stannade när han kände min osäkerhet. Kunde hållit mig kvar om jag velat men kändes säkrare att hoppa av och få en säker landning än att hänga kvar och inte veta vart man kanske landar! Hur som helst hoppade jag upp igen och hoppade lektionen ut. Efter det började rädslan gnaga i mig. från och med den stunden var jag hopprädd. Grät lektionen efter och var otroligt rädd. Nu börjar det bli bättre men är fortfarande så att jag skakar av nervositet innan hopplektionen.

Men som sagt var så börjar det kännas bättre och jag hoppas jag utvecklas hela tiden!

Du glömde bilderna ;)

Haha nej det gjorde jag faktiskt inte utan det är så att länken togs bort utav sajten. Reklam för blogg blabla regler :)

Nu är det ju då så att den bloggen jag använder för att lägga upp bilderna är en som jag har gjort i syftet att kunna ladda upp bilder och inget mer så är tråkigt att jag inte får ha kvar länken :/

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 891
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama