Dålig hästmänniska

M

Mie

Usch vilket taskigt samvete jag har. Anledningen till detta är att jag inte kan ägna mina hästar den tid jag vill ge dom pga en operation jag gjorde för 2 veckor sedan. Dom har inte fått komma ut på några ridturer eller blivit aktiverade på annat sätt. Jag släpper ut dom i hagen tidigt på morron och sen tar jag in dom vid 18-tiden. Jag har inte ens kunnat rykta igenom dom ordentligt :cry:
Jag försöker intala mig själv att det inte går nån nöd på dom och att det bara handlar om en begränsad period. Hästarna är s.k promenadhästar och kräver inga mängder med motion.

Jaha å vad vill jag med den här tråden då är det säkert många som undrar...
tja ingenting egentligen..bara skriva ner vad synd jag tycker om hästarna antagligen.

Sv: Dålig hästmänniska

Ta ett djupt andetag och slappna av. Mina har också fått några såna perioder då jag förra året opererade handleden i mars och axeln i juni. Dom dog inte av det, tappade inte alltför mycket och såg inte ut att lida någon nöd alls, faktiskt. Dom tränas mer än vanliga promenadhästar normalt. Det handlar om en kort period. :p

som Piraja skriver, slappna av! jag har dåligt samvete för att jag inte kan rida medryttarhästen pga hemtenta denna vecka, trots att ägaren sagt att det absolut inte gör någonting! om vi anstränger oss hittar vi alltid något att ha dåligt samvete för, så det är bäst att sluta leta ;)

Jag har oxå svårt ibland med att hinna rida.
Har hästarna hemma, men med småbarn så räcker inte alltid tiden till nu när det blir mörkt så tidigt.
men om de får vara ute och får sin mat, tror jag inte att de är så ledsna ändå ;)

kanske nån kan hjälpa dej att ta in dem ibland, och mysa och borsta lite extra tills du är bra efter operationen.

Jag opererades i sommras, så mina fick stå, vilket dom inte klagade över, det kan ju vara skönt med lite extra semester för dom. :)

Jag kommer inte att kunna rida min på hela hösten o vintern, men inte 17 tänker jag ha dåligt samvete för det.

Du kan ta det helt lugnt, jag har inte haft tid till mina två hästar på 5 månader pga alvarlig sjukdom i familien, + 2 dödsfall i familjen...men tror inte hästarna klagar för det.. dom får mat regelbundet, vatten ute och inne och får komma ut och busa i hagen varje dag,jag har heller inte fått borstat dom ordentlig varje dag, men dom lider nog inte av det.

Inte har dom tappat så mycket musklar eller kondition heller, då dom har sina dagliga race intervaller i hagen:D

Hej!

Jag tror säkert att dina hästar mår bra "trots" några veckors semester!
Som du beskriver läget, är de ute många timmar per dygn och kan då knalla runt av sig själva.

Lycka till med att bli bra efter operationen!

Äsch då, det går nog ingen nöd på dina hästar.

Jag tycker det är viktigt att skilja på hästens behov och våra egna. Jag vill t ex ha häst på ett visst sätt, städat och prydligt i stallet, bra rutiner etc. Men hästarna mår inte dåligt av att ha det på ett sätt som jag själv aldrig skulle vilja ha det. Huvudsaken för dem är ju att deras behov är fyllda, att de får komma ut och blir omsedda regelbundet.

Ta några djupa andetag och se det som ett välförtjänt höstlov för hästarna, det går ingen nöd på dem.

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete. För vet du vad?
En häst är inte gjord för att ridas på, det är människans påfund för att vi tycker att det är roligt.
En häst är gjord för att äta gräs 20 h/dygn skita och sova lite grann.

Hästen mår knappast dåligt av att få vila lite grann och inte bli borstad varje dag.

Du får väl tänka dig att det här är den planerade höstvilan som de får nu :)

Även hästar vill ha semester ibland ;)

vi fick ju lite (oplanerad) vila också... kotledsinflammation, försöker trösta mej med att det kunde hänt en rid-roligare period än denna med regn, mörker och gegga

vi fick ju lite (oplanerad) vila också... kotledsinflammation, försöker trösta mej med att det kunde hänt en rid-roligare period än denna med regn, mörker och gegga

Ja men du ser, det är väl perfekt att ha en bra anledning till att slippa rida nu :)

Det skulle jag gärna ha idag, ska ge mig ut till stallet nu har lovat lilltjejen i stallet att hoppa med henne men jag skulle helst bara vilja ligga i soffan och göra ingenting nu... SUCK...

Vill du gärna rida kan du ju komma hit och rida på min totto ;)

Tusen tack för alla fina svar :laugh: Det värmer i en själ som gör ont.
Jag hoppas jag har fint läkkött så jag snart är mitt vanliga jag igen och fram till dess ska jag försöka att inte ha dåligt samvete.

om jag har dåligt samvete brukar jag muta med morötter :D

(har just nu haft en mördar kurs med massa exor och tentor så då har det gått åt en hel del morötter och äpplen)

haha, försvarsmekanism alá kompensation kallas sånt :). Förutom morötter brukar jag köpa schabrak, lindor och fina träns till dom så förlåter dom mig (har som flera andra här varit (svårt) sjuk och inte kunnat motionera dem så mkt osm jag velat, men de får mat, mockade boxar hagvistelse me dkompisar och jag rider iaf nästan varje dag (men dte ör emr "åka häst" än den hårdträning vi hade förr)

om jag har dåligt samvete brukar jag muta med morötter :D

(har just nu haft en mördar kurs med massa exor och tentor så då har det gått åt en hel del morötter och äpplen)
Jag har också vansinnigt dåligt samvete just nu, för både min häst och kanin, eftersom de totalt har kommit i andra hand den här veckan pga flytt... de kommer alltid i första rummet annars så det känns jättefel att bara åka till stallet, mocka, fixa mat och åka igen och att kaninen bara får komma ut någon timme om dagen, eftersom jag hela tiden åker mellan nya lägenheten och gamla iom ommålning etc... Samvetet har jag lättat på litegrann genom att ge kanin alldeles för mycket färsk broccoli (hans favoritgodis) och ge hästen mängder med morötter i krubban och lite blåbärssoppa, vilket han sällan får annars, men som är det bästa han vet.

Nu råkar det vara så att hästen är dålig i bogen och ska vila, så jag borde inte ha dåligt samvete (han dör nog inte för att jag inte pysslar med honom den här veckan) men det känns så himla dumt att knappt hinna hälsa på honom. Nåja, på måndag är flytten över och till helgen därpå ska allt vara uppackat, så efter det kommer det att återgå till det normala igen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 721
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag har en schipperke som är 8 år ung och pigg. Hon kräver inte lika mkt som när hon var ung (timtals motion/aktivitet per dag) utan...
Svar
4
· Visningar
1 270
Hästmänniskan Jag måste bara få vräka ur mig lite, innan det stiger mig åt huvudet :( Förra hösten flyttade jag hästen till ett stall med ridhus ca 2...
Svar
8
· Visningar
1 188
Senast: Josefemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka