dålig hamster :( nära döden?

Smurfoff

Trådstartare
min hamster är ca: 1,5-2 år. han har blivit jättekonstig den senaste veckan, han verkar inte ha någon balans alls, bara går runt och ramlar typ. sen har han svårt för att öppna ögonen (ingen gegg eller så i ögonen) men han vinglar liksom fram när han går..

sen har han en tumör vid kulorna också och börjar bli alldeles kal på bakdelen ..

han hade 8 syskon och båda hans föräldrar dog vid tidig ålder och alla syskonen dog innan dom blev 1 år så han har klarat sig ganska länge..

han har ingen stam utan föräldrarna är köpta i djuraffär..

vad ska jag göra? han verkar inte lida.. han går bara lite vingligt . tror ni han kommer dö snart :(

Sv: dålig hamster :( nära döden?

Vad du ska göra?

Om hamstern är 1,5-2 år, har en tumör och mår så dåligt som du beskriver finns det bara ett alternativ: avliva

men han verkar inte må dåligt av de... han kommer alltid fram till en när man öppnar buren, han går bara lite vingligt.. men ska avvakta denna veckan och se om han blir sämre då får jag nog ta bort han

han verkar inte ha någon balans alls, bara går runt och ramlar typ. // sen har han svårt för att öppna ögonen //
sen har han en tumör vid kulorna också och börjar bli alldeles kal på bakdelen

Klart hamstern mår dåligt :crazy: Vad är det där för liv? Helt ärligt... jag vet att det är jättesvårt att släppa taget men han måste ju få hjälp. Ta honom till en veterinär nu.

Han är ingen balans, kan knappt öppna ögonen och har en tumör, alltså? Hade han varit en människa hade han tagits till doktorn för länge sedan. Men nu är det en hamster, så ring veterinären! Nu, helst igår.

problemet är att mina föräldrar inte vill åka till veterinären med en gammal hamster, att de e bättre att avliva. han e ju så skruttig så de finns inte så mycket dom kan göra

jag tror du bryr dig om din hamster :)

och jag tror att det är dags att ta det jobbigaste beslutet som man har som djurägare, dvs att låta honom somna in.

Han har levt länge, vilket betyder att du har tagit väl hand om honom. Fortsätt bry dig om honom och se till att ni kommer till veterinären så han får somna in innan han börjar må ännu sämre.

*tröstkramar*

problemet är att mina föräldrar inte vill åka till veterinären med en gammal hamster, att de e bättre att avliva. han e ju så skruttig så de finns inte så mycket dom kan göra

Jo, veterinären kan hjälpa hamstern somna in och på såvis slippa lida mer.

Det är det tråkiga med att vara djurägare, man måste inse när det är dags att säga farväl till sitt älskade djur, oavsett storlek. Alltså åker man dit innan stackarn får självdö. Han har det uppenbarligen jobbigt, och lider troligen.

För dina föräldrar menar väl inte att de ska avliva hamstern hemma själva? :crazy:

Senast ändrad:

min mamma tycker att pappa ska skuta honom . och egentligen tycker jag att de e bättre då dör dom direkt än att dom ska få åka någon annan stans å få in en spruta i sig. har avlivat en råtta innan hos veterinören förut och den skrek verkligen av den sprutan

Okej, skjuta hamstern går väl också bra. Bara den som skjuter vet vad den gör och inte skadeskjuter hamstern så är det bättre än att hamstern plågas till döds. Även fast jag peronligen skulle valt veterinär.

Vet en här på forumet som avlivat sina råttor via jägare och det gick bra.

min pappa är jägare och har aldrig skadeskutit ett djur. jag tycker de är mer rätt mot djuret att få somna in direkt utan att känna smärta än att få en spruta, där känner den smärtan

e så svårt för han betyder verkligen jättemkt för mig :( fick han av en kompis när jag gick på internat, och jag har följt han enda sen födseln, var med när dom föddes. och hans mamma knäckte ryggen bara några veckor efter dom föddes så vi fick hjälpa till att ta hand om ungarna. alla ungarna var hemska, bet en och sånt. men sen fastna jag för hilton som han heter och fick honom. sen hoppade jag av skolan och han följde med mig hem . sen blev han världens mest sociala hamster. har aldrig bitit någon och alltid älskat att bli klappat och att få springa runt utanför buren . han har varit med om så mkt men alltid klarat sig, rymt i källaren (hans hamsterboll gick sönder) och jag hittade honom under tvättmaskinen. sen har han lyckats komma ur sin boll i huset och jag hittade han i trappan av att katten stod och strirrade på honom.. så han har haft en väldig tur..

behövde bara skriva av mig lite..

Det låter bra. Är du och din pappa överrens om det som ska ske så låt det ske fort, innan du hittar din lilla vän död i buren. Jag lovar, du kommer få skuldkänslor då.

*skickar styrkekramar*

Jag tror din hamster mår bäst av att somna in. Han har blivit gammal och nu lider han. Han har fått ett långt hamsterliv.

Vad jag lärt mig lever hamstrar bara ca 2 år.

Var stark och ge honom en fin dag som avslutas med avlivning och en fin grav!

e helt förbluffad.. nu när jag går upp så kallar ja på han så är han hur pigg som helst och vinglar inte och ögonen är klaröppna.. sen började jag fundera på om de va att han var nyvaken förut som han vinglade? tycker det e märkligt. för nu är han precis som han varit innan, pigg och aktiv.

Vad lustigt... men nyvaken? Han hade ju vart dålig senaste veckan?
Mår han bättre är det ju toppen men som sagt; vad lustigt.

När min hamster var i det skicket väntade vi några dagar för att se om det blev värre. Men sen insåg vi att han nog bara skulle "go on and on for ever" i det stadiet så vi avlivade honom.

min pappa är jägare och har aldrig skadeskutit ett djur. jag tycker de är mer rätt mot djuret att få somna in direkt utan att känna smärta än att få en spruta, där känner den smärtan

Jag har låtit avliva två av mina hamstrar precis nyss.

Den ena för att hon var gammal och började få njurproblem, hon drack sjuka mängder vatten och såg väldigt ruggig ut. Den andra tog jag bort då han var aggressiv (nu får jag väl hela buke på mig, men jag kände ingen som ville ta hand om honom så jag valde att avliva).

Båda fick min låtsatspappa ta bort, genom att skjuta. De dog direkt, ingen plågan alls och jag kommer låta honom avliva mina smådjur i fortsättningen också. Han är som din pappa, jägare och vapen- och avlivningskunnig.

Jag begravde mina två i en svart liten ask med guldblommor på full med bomull i utmed gärdsgården hemma på gården.

Med detta vill jag ha sagt att den dagen din hamster måste få vandra vidare tycker jag att du gör helt rätt i att låta din pappa ta bort den. Kram

usch, jag tkr att det låter hemst att skjuta ett djur. Speciellt en hamster som är ett så litet djur! Men visst, jo dom dör ju direkt.
Alla djur vi haft som har varit gamla eller sjuka har fått somna in med en spruta. Aldrig att någon skulle få skjuta ett av mina djur.
Jag tkr att det känns skönare för djuret att somna in lugnt. Jag sitter bredvid djuret mitt, stryker den lugnt och fint tills den gått över till andra sidan. Jag tkr att det är ett värdigt slut på livet. Men det där när man ger dom sprutan och djuret kanske skriker för att det kanske tar lite ont är ju inte kanske så kul.
Men man gör ju som man själva vill, det man tkr är bäst för djuret! Skönt att höra att hamstern din är bättre nu! :)

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Lyan
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 088
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama